A deep study about the development of the mathematical abilities in the students of Santiago de Cuba

Authors

  • Daniel Augusto Acosta-Santana Universidad de Oriente
  • Denis Borrás-Pérez Universidad de Oriente
  • Jorge Carlos Vallejo-Baliú Universidad de Oriente

Keywords:

Educational investigation, educational influence, mathematical ability, learning, teaching

Abstract

The Educational Direction in the province, in coordination with the Universidad de Oriente through their Project "Systematizing of Processes of Evaluation and Educational Improvement in Santiago de Cuba", decided to make a deep study that took out to the light those main ones problematic that affected the quality of the Mathematics's learning in the educational system. Starting from the employment of methods of quantitative-qualitative investigation an important heap of information about the acting of the students, the educational ones, the school leaders and the effectiveness of the operation of the school institutions in which could identify the difficulties that nearbyer impact negatively in the development of the mathematical abilities in the students. Also, it contributed with a system of actions to improve the state of the teaching-learning of the Mathematics in the province.

References

1. Acosta S., D. (2015). Clase introductoria de Geometría Analítica. Santiago de Cuba: (s.e.).

2. Acosta S., D.; et al. (2012). Estudio de profundización sobre los exámenes de ingreso a la educación superior en el curso 2011-2012. Santiago de Cuba: UCP Frank País García.

3. Acosta S., D.; et al. (2014). Estudio de profundización sobre los exámenes para el ingreso a la educación superior del curso 2013-2014 en la provincia Santiago de Cuba. Santiago de Cuba: UCP Frank País García.

4. Acosta S., D.; et al. (2017). Estudio de profundización sobre el desarrollo de las habilidades matemáticas en los estudiantes de la provincia Santiago de Cuba. (Informe de investigación). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

5. Alba C., O.; et al. (2007). Aproximaciones teórico-metodológicas sobre los Estudios de profundización. [CD-ROM].

6. Ballester P., S.; et al. (2016). Didáctica de la Matemática. La Habana: Pueblo y Educación.

7. Davidson, L.; Reguera, R.; Frontela, R. (1995). Problemas de Matemática Elemental (Vol. I). La Habana: Pueblo y Educación.

8. Ferrer V., M. (2000). La resolucion de problemas en la estructuración de un sistema de habilidades matemáticas en la escuela media cubana. (Tesis de doctorado). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

9. Huart V., D. M. (2016). Diseño de un Estudio de Profundización sobre el desarrollo de habilidades geométricas en estudiantes de Secundaria Básica. (Trabajo de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

10. López H., J. (2010). Ciencias Pedagógicas. La Habana: Editorial Proyectos.

11. Torres F., P.; et al. (2011). Estudio de Profundización sobre los resultados de las pruebas de ingreso a la Educación Superior 2010-2011. ICCP. La Habana: Informe de Investigación.

Published

2019-01-23

How to Cite

, , & . (2019). A deep study about the development of the mathematical abilities in the students of Santiago de Cuba. Maestro Y Sociedad, 16(1), 3–16. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4802

Issue

Section

Artículos