Cultural factors that affect the educational process of the “Bolivia Benítez” school

Authors

  • Anggie Jamilex Patiño-Capa Universidad Técnica de Machala, Machala
  • Génesis Karen Rengifo-Ávila Universidad Técnica de Machala, Machala
  • Karina Lisseth Lapo-Lapo Universidad Técnica de Machala, Machala

Keywords:

Cultural factors, academic performance, interculturality

Abstract

This study was conducted in the school "Bolivia Benítez", Machala, Ecuador with the objective of identifying the cultural factors that affect the educational process, as well as the academic performance of students. The methodological strategy was based on general research methods: documentary review, scientific observation, analytical-synthetic and statistical. Among the most frequent cultural problems are bullying, rejection due to cultural reasons and intercultural illiteracy. Among the factors that affect the educational process and academic achievement are: the withdrawal and isolation of students subject to discrimination for ethnic reasons, not using the original languages in the teaching-learning process, marginal socio-cultural environments, schooling parents, programs and methodologies that do not respond to the intercultural nature of teaching, factors that influence the academic performance of indigenous and Afro-Ecuadorian students.

References

1. Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (LOEI). Recuperado de https://educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/

2. Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la republica del ecuador 2008. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

3. Benito G., V. J. (2015). Las políticas públicas de educación en Ecuador, como una de las manifestaciones e instrumentos del Plan nacional para el Buen Vivir. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=60585

4. Congreso Nacional.. (2014). Código de la Niñez y Adolescencia. Recuperado de http://www.lexis.com.ec

5. De Graaf, P. M.; Kraaykamp, G. (2000). Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective. Sociology of Education, 73(1), 92–111.

6. Espinoza-Freire, E.; Guamán-Gómez, V.; Gómez-Castells, M. (2016). El continuum cultura-identidad de la comunicación y la educación ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 71-79.

7. Fuente, J. R. (2017). La educación y la cultura. Recuperado de http://www.eluniversal.com.mx/entrada-de-opinion/columna/juan-ramon-de-la-fuente/nacion/2017/05/15/la-educacion-y-la-cultura

8. Gaddis, S. M. (2013). The influence of habitus in the relationship between cultural capital and academic achievement. Social Science Research, 42, 1–13.

9. García, F. J. (2018). Principio de Interculturalidad. Recuperado de https://www.derechoecuador.com/principio-de-interculturalidad

10. Garza, P. A.; Segoviano, H. J. (2015). Factores personales, familiares, escolares, culturales y sociales correlacionados con el rendimiento académico: estudio en alumnos de la licenciatura en administración de la UANL. VinculaTégica, 1(1), 2081-2100.

11. Granda-Merchán, S. (2017). La institucionalización de la educación intercultural bilingüe en el Ecuador y su impacto en las iniciativas de educación propia. Reflexionando a partir de la experiencia del Sistema de Escuelas Indígenas de Cotopaxi. Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/5748

12. Imen. P. (2014). Políticas Educativas y modos de trabajo docente en la Argentina. Recuperado de http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/05/Imen-Pol%C3%ADticas-Educativas-y-modos-de-trabajo-docente-en-la-Argentina.pdf

13. Izar L., J. M.; Ynzunza C., C. B.; López G., H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 12, 1-18.

14. Krainer, A.; Aguirre, D.; Guerra, M.; Meise, A. (2017). Educación superior intercultural y diálogo de saberes: el caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. RESU, Revista de la Educación Superior, 46 (184), 55-76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.002

15. Krainer, A.; Guerra, M. (2016). Interculturalidad y educación. Desafíos docentes. Recuperado de http://www.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/56204.pdf

16. Lara, L. F.; De La Herrán, G. A. (2016). Reflexiones sobre la educación del sumak kawsay en Ecuador. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/3114

17. Leiva, O. J. (2017). Olivencia La Escuela Intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas. Revista Complutense de Educación. 28 (1), 29-43. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48589

18. Mendo, J. V. (2014). Educación e identidad. Recuperado de http://aulaintercultural.org/2013/04/29/educacion-e-identidad-cultural/

19. Moreno, M. J.; Chauta, R. L. (2012). Funcionalidad familiar, conductas externalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Psychologia, 6(1), 155-166

20. Murillo, L. E. (2013). Factores que inciden en el Rendimiento Académico en el área de Matemáticas de los estudiantes de noveno grado en los Centros de Educación Básica de la Ciudad de Tela, Atlántida. Recuperado de http://www.AppData/Local/Temp/factores-que-inciden-en-el-rendimiento-academico-en-el-area-de-matematicas-de-los-estudiantes-de-noveno-grado-en-los-centros-de-educacion-basica-de-la-ciudad-de-tela-atlantida.pdf

21. Ormaechea, V. (2014). Educating for democratic consciousness. Counter-hegemonic possibilities. Intercultural Education, 25(4), 334-335.

22. Rodríguez, C. M. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales. 60, 217-236. DOI: http://dx.doi.org/10.17141/iconos.60.2018.2922

23. Treviño, E.; Villalobos, C.; Baeza, A. (2016). Recomendaciones de Políticas Educativas en América Latina en base al TERCE. Recuperado de https://www.gcedclearinghouse.org/resources/educational-policy-recommendations-based-terce?language=es

24. Unesco. (2016). ¿Qué afecta el aprendizaje de los niños migrantes? Unesco.

25. Villagómez, R. M. (2017). Educación intercultural en el currículo nacional, desafíos para la formación y el trabajo docente. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14919/1/La%20formacion%20y%20el%20trabajo%20docente%20en%20el%20Ecuador.pdf

26. Zavala, V. et. al. (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Edit. Red para el desarrollo de las ciencias sociales en el Perú.

Published

2018-12-05

How to Cite

, , & . (2018). Cultural factors that affect the educational process of the “Bolivia Benítez” school. Maestro Y Sociedad, 15(4), 754–768. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4694

Issue

Section

Artículos