Cultural factors that affect the educational process of the “Bolivia Benítez” school
Keywords:
Cultural factors, academic performance, interculturalityAbstract
This study was conducted in the school "Bolivia Benítez", Machala, Ecuador with the objective of identifying the cultural factors that affect the educational process, as well as the academic performance of students. The methodological strategy was based on general research methods: documentary review, scientific observation, analytical-synthetic and statistical. Among the most frequent cultural problems are bullying, rejection due to cultural reasons and intercultural illiteracy. Among the factors that affect the educational process and academic achievement are: the withdrawal and isolation of students subject to discrimination for ethnic reasons, not using the original languages in the teaching-learning process, marginal socio-cultural environments, schooling parents, programs and methodologies that do not respond to the intercultural nature of teaching, factors that influence the academic performance of indigenous and Afro-Ecuadorian students.
References
2. Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la republica del ecuador 2008. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
3. Benito G., V. J. (2015). Las políticas públicas de educación en Ecuador, como una de las manifestaciones e instrumentos del Plan nacional para el Buen Vivir. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=60585
4. Congreso Nacional.. (2014). Código de la Niñez y Adolescencia. Recuperado de http://www.lexis.com.ec
5. De Graaf, P. M.; Kraaykamp, G. (2000). Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective. Sociology of Education, 73(1), 92–111.
6. Espinoza-Freire, E.; Guamán-Gómez, V.; Gómez-Castells, M. (2016). El continuum cultura-identidad de la comunicación y la educación ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 71-79.
7. Fuente, J. R. (2017). La educación y la cultura. Recuperado de http://www.eluniversal.com.mx/entrada-de-opinion/columna/juan-ramon-de-la-fuente/nacion/2017/05/15/la-educacion-y-la-cultura
8. Gaddis, S. M. (2013). The influence of habitus in the relationship between cultural capital and academic achievement. Social Science Research, 42, 1–13.
9. García, F. J. (2018). Principio de Interculturalidad. Recuperado de https://www.derechoecuador.com/principio-de-interculturalidad
10. Garza, P. A.; Segoviano, H. J. (2015). Factores personales, familiares, escolares, culturales y sociales correlacionados con el rendimiento académico: estudio en alumnos de la licenciatura en administración de la UANL. VinculaTégica, 1(1), 2081-2100.
11. Granda-Merchán, S. (2017). La institucionalización de la educación intercultural bilingüe en el Ecuador y su impacto en las iniciativas de educación propia. Reflexionando a partir de la experiencia del Sistema de Escuelas Indígenas de Cotopaxi. Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/5748
12. Imen. P. (2014). Políticas Educativas y modos de trabajo docente en la Argentina. Recuperado de http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/05/Imen-Pol%C3%ADticas-Educativas-y-modos-de-trabajo-docente-en-la-Argentina.pdf
13. Izar L., J. M.; Ynzunza C., C. B.; López G., H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 12, 1-18.
14. Krainer, A.; Aguirre, D.; Guerra, M.; Meise, A. (2017). Educación superior intercultural y diálogo de saberes: el caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. RESU, Revista de la Educación Superior, 46 (184), 55-76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.002
15. Krainer, A.; Guerra, M. (2016). Interculturalidad y educación. Desafíos docentes. Recuperado de http://www.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/56204.pdf
16. Lara, L. F.; De La Herrán, G. A. (2016). Reflexiones sobre la educación del sumak kawsay en Ecuador. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/3114
17. Leiva, O. J. (2017). Olivencia La Escuela Intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas. Revista Complutense de Educación. 28 (1), 29-43. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48589
18. Mendo, J. V. (2014). Educación e identidad. Recuperado de http://aulaintercultural.org/2013/04/29/educacion-e-identidad-cultural/
19. Moreno, M. J.; Chauta, R. L. (2012). Funcionalidad familiar, conductas externalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Psychologia, 6(1), 155-166
20. Murillo, L. E. (2013). Factores que inciden en el Rendimiento Académico en el área de Matemáticas de los estudiantes de noveno grado en los Centros de Educación Básica de la Ciudad de Tela, Atlántida. Recuperado de http://www.AppData/Local/Temp/factores-que-inciden-en-el-rendimiento-academico-en-el-area-de-matematicas-de-los-estudiantes-de-noveno-grado-en-los-centros-de-educacion-basica-de-la-ciudad-de-tela-atlantida.pdf
21. Ormaechea, V. (2014). Educating for democratic consciousness. Counter-hegemonic possibilities. Intercultural Education, 25(4), 334-335.
22. Rodríguez, C. M. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales. 60, 217-236. DOI: http://dx.doi.org/10.17141/iconos.60.2018.2922
23. Treviño, E.; Villalobos, C.; Baeza, A. (2016). Recomendaciones de Políticas Educativas en América Latina en base al TERCE. Recuperado de https://www.gcedclearinghouse.org/resources/educational-policy-recommendations-based-terce?language=es
24. Unesco. (2016). ¿Qué afecta el aprendizaje de los niños migrantes? Unesco.
25. Villagómez, R. M. (2017). Educación intercultural en el currículo nacional, desafíos para la formación y el trabajo docente. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14919/1/La%20formacion%20y%20el%20trabajo%20docente%20en%20el%20Ecuador.pdf
26. Zavala, V. et. al. (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Edit. Red para el desarrollo de las ciencias sociales en el Perú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.