Drugs and the academic performance of adolescents
Keywords:
drug, adolescence, academic performanceAbstract
With the purpose of analyzing the relationship between drug consumption and the academic performance of adolescents, in order to contribute to the reflection on such a transcendental topic, a descriptive study of bibliographic review type was carried out. The methodological strategy passed through the methods of hermeneutic and analytic-synthetic research. The findings allow us to conclude that there is a close relationship between low academic performance and drug use by adolescents. The first can be considered as a risk factor for the use of these harmful substances as a consequence, perpetuating a vicious circle in this way.
References
2. Beverido, P.; Salas, B.; De San Jorge, X.; Avendaño, Y. (2016). La migración interna en estudiantes universitarios. ¿Un riesgo para el consumo de drogas? Ciencia, 10(2), 23-32.
3. Beverido, P.; Salas, B.; De San Jorge, X.; Cruz, A. (2015). Bajo rendimiento académico: ¿resultados de un consumo precoz? Revista de Investigación y Desarrollo, 1(1), 56-66.
4. Castro. A. (2014). Consumo de drogas y aprendizaje. Recuperado de: http://bioetica.uft.cl/index.php/revista-altus/item/consumo-de-drogas-y-aprendizaje
5. Cabrera-Díaz, E. (2017). Reflexión sobre la dignidad del niño y niña. Revista Colombiana de Bioética, 12(2), 90-100.
6. Castaño-Pérez, G. A.; Calderón-Vallejo, G. A. (2014). Problemas asociados al consumo de alcohol en estudiantes universitarios. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 22(5), 739-746. DOI: 10.1590/0104-1169.3579.2475
7. CICAD. (2015). Informe sobre uso de drogas en las Américas. Recuperado de: http://www.cicad.oas.org/apps/ Document.aspx?Id=3209
8. CONSEP. (2015). Nueva tabla de consumo de drogas. Recuperado de: https://lahora.com.ec/.../consep-presenta-nueva-tabla-de-consumo-de-drogas-en-ecuador
9. De San Jorge-Cárdenas, X.; Beverido-Sustaeta, P.; Salas-García, B.; Cruz-Juárez, A.; Roa-Cubaque, M.; Rubiano-Díaz, G. (2018). Drogas y rendimiento académico en estudiantes del área de salud de dos universidades latinoamericanas. Recuperado de: https://www.researchgate.net/.../322991719_Drogas_y_rendimiento_academico_en_estu... DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v13i22.198
10. Espinosa, C. E. (2018). Estudio sobre el consumo de drogas de los estudiantes de la Carrera de Psicología Educativa y Orientación, de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, de la Universidad Central del Ecuador, en el Período marzo-agosto 2017. (Trabajo de diploma). Universidad Central del Ecuador. Recuperado de http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/14219/1/T-UCE-0010-PEO050-2018.pdf
11. Espinoza F., E.; Ramón, M. A.; Castro J., A. (2016). Una mirada sobre la importancia de la autoestima en la educación. Revista Conrado, 12(55), 47-55. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/
12. Espinoza-Freire, E.; Campoverde-Macías, E. (2017). El compromiso social, una aspiración educativa viable mediante el trabajo. Maestro y Sociedad, 14(4), 603-610. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3053
13. Instituto Nacional sobre el Abuso de Drogas. (2014). Las drogas, el cerebro y el comportamiento: la ciencia de la adicción. Recuperado de https://www.drugabuse.gov/es/publicaciones/las-drogas-el-cerebro-y-el-comportamient o-la-ciencia-de-la-adiccion
14. Navalón, M., A.; Ruiz-Callado, R. (2017). Consumo de Sustancias Psicoactivas y Rendimiento Académico. Una Investigación en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Instituto de Investigación de Drogodependencias. Salud y Drogas. 17(1), 45-52.
15. Quesada-Mora, M. (2017). Influencia del consumo de drogas en el rendimiento académico. Universidad Internacional San Isidro Labrador Escuela de Educación sede Pérez Zeledón. Recuperado de http://www.uisil.org/uisil-journal/index.php/Revista/article /download/44/20/
16. Ramón P., Á.; Zambrano C., J.; Espinoza F., E. (2016). El trabajo social desde la orientación de género, una mediación educativa. Atenas, 4(36), 169-183.
17. Soliz, L. N.; Mena, V.; Lara, N. T. (2017). El consumo de alcohol y el rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Central del Ecuador en el año 2015. Revista Publicando 4. 10(2), 120-142.
18. UNICEF (2017). Niñez y adolescencia desde la Intergeneracionalidad. Ecuador 2016. Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/resources.htm
19. Villanueva, B. V. (2018). Bajo rendimiento académico y consumo de drogas en la adolescencia. Recuperado de: https://www.universidadviu.com/rendimiento-academico-consumo-drogas-la-adolescencia/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.