Inclusão Social de Crianças e Adolescentes com Deficiência no Serviço de Equoterapia da Prefeitura de Guayas
Palavras-chave:
Inclusão Social, Discurso, Equoterapia, DeficiênciaResumo
Introducction: In the specific case of children and adolescents served by the Comprehensive Therapy Center of the Prefecture of Guayas, a transformation of life for social inclusion has been observed because equine therapy can be beneficial for people with disabilities. Objective: To analyze how the discourse of parents and children reflects the process of social inclusion of children and adolescents with disabilities who are served in the equine therapy service. Materials and Methods: The paradigm of this research is interpretive while the type of research is comprehensive analytical with a qualitative research approach adjusted to the phenomenological method with the technique to collect interview data, study of documents and the technique to process information is content analysis of the discourse following the phases of the phenomenological moments for the interviews in the months of January, February, March and April of the year 2023. Results: The results of the analysis indicate that equine therapy has a positive impact on the physical, emotional and social development of children with disabilities. Conclusions: The equine therapy program of the Prefecture of Guayas represents a replicable and scalable model for the promotion of social inclusion of children and adolescents with disabilities in the province of Guayas and throughout Ecuador. According to the results of the analysis of the caregivers' discourse, it is recommended to continue evaluating and improving the program.
Referências
Bou, S. G. (2020). Potenciar la inteligencia emocional de los adolescentes tutelados a través de la equinoterapia. . RES: Revista de Educación Social, 8(31), 267-279.
Díaz Brito, Y. B. (2006). Equinoterapia: experiencia en un año de tratamiento. Revista Archivo Médico de Camagüey, 10(6), 102-111. http://scielo.sld.cu/scielo.ph.
Eraud, A. (2020). Una propuesta de intervención de equinoterapia para niños con TDAH desde una perspectiva de protección animal. Derecho Animal. Forum of Animal Law Studies 11(2), 107-125.
Gobierno Autónomo Descentralizado del Guayas, P. D. (2018). Informe de Rendición de Cuentas No.3431. Prefectura del Guayas. https://guayas.gob.ec/wp-content/uploads/dmdocuments/ley-de-transparencia/adjuntos/comunicacion/informe_rendicion_de_cuentas_2018.pdf
Gónzalez, V. (Octubre de 2015). Terapias Asistidas Con Animales: Equinoterapia y la importancia de la inclusión familiar a la intervención. Universidad de la República de Uruguay. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/7746
González-Rodríguez, R. (jul./sep. 2017 de 2017). Discapacidad vs Dependencia. Terminología diferencial y procedimiento para su reconocimiento. SCielo : Fundación Index de Enfermería, 26(3), 170-174. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962017000200011&lng=es&tlng=es.
GUAYAS INTEGRA, P. (29 de diciembre de 2023). PREFECTURA DEL GUAYAS. REPORTES MENSUALES: https://guayas.gob.ec/cuidando-vidas/
MIES, M. D. (2023). Estado situacional del servicio de atención y cuidado para Personas con Discapacidad. Ministerio de Inclusión Económica y Social.
Ministerio de Salud Pública del Ecuador. (2018). Calificación de la discapacidad. Manual 2018. Dirección Nacional de Normatización del Ministerio de Salud Pública del Ecuador. htt://salud.gob.ec.
OMS, O. M. (2020). Consideraciones sobre discapacidad durante el brote de COVID-19. (Nº WHO/2019-nCoV/Disability/2020.1).
ONU, O. d. (2022). Inclusión de la discapacidad en el sistema de las Naciones Unidas. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/sp-un_disability_inclusion_strategy_report_01.pdf
OPS. (2010). Apoyo psicosocial en emergencias y desastres: Guía para equipos de respuesta. ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD. (https://iris.paho.org/handle/10665.2/2799).
OPS, O. P. (2021). Serie Derechos Humanos y Salud - 3. Personas con discapacidad: un enfoque basado en los derechos humanos. OMS OFICINA REGIONAL PARA LAS AMÉRICAS. https://doi.org/https://iris.paho.org/handle/10665.2/55201
Prefectura del Guayas, G. A. (27 de Junio de 2018). REPOSITORIO. INSTRUCTIVO DE EJECUCIÓN DE SERVICIOS DEL CENTRO DE EQUINOTERAPIA. https://guayas.gob.ec/wp-content/uploads/dmdocuments/sil/2_servicios_cie.pdf
Pública, R. N. (9 de 12 de 2021). Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. Contiene información de las personas con discapacidad a nivel nacional que se encuentran registradas en el Ministerio de Salud Pública. www.consejodiscapacidades.gob.ec
Sampieri, R. H. (2018). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN: LAS RUTAS CUANTITATIVA, CUALITATIVA Y MIXTA. McGraw-Hill Interamericana.
UNICEF. (2022). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y el mandato claro establecido por los Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://data.unicef.org/resources/children-with-disabilities-report-2021/
World Health Organization. (2011). Informe Mundial sobre la Discapacidad, (No. WHO/NMH/VIP/11.03). . (R. i. discapacidad, Productor) World Health Organization. (2011). https://www.paho.org/es/temas/discapacidad
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Jorge Erwin Vélez Vélez, Paola Elizabeth Cortez Clavijo
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento. Cada autor es responsable del contenido de cada uno de sus artículos. Los artículos pueden ser inéditos o estar disponibles previamente en servidores de preprints reconocidos por la revista. Sin embargo, no se permite la duplicación de la publicación o traducción de un artículo ya publicado en otra revista o como capítulo de un libro.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles. Articles may be previously unpublished or available on preprint servers recognized by the journal. However, duplication of publication or translation of an article already published in another journal or as a book chapter is not permitted.
Esta revista oferece acesso aberto imediato ao seu conteúdo, com base no princípio de que oferecer ao público acesso gratuito à pesquisa contribui para um maior intercâmbio global de conhecimento. Cada autor é responsável pelo conteúdo de cada um de seus artigos. Os artigos poderão ser inéditos ou estar previamente disponíveis em servidores de preprints reconhecidos pela revista. No entanto, não é permitida a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro.