Innovation in Ecuadorian Higher Education for the Development of Competencies: A Review from Epistemology

Authors

  • Mayra Alejandra Resabala Córdova Investigadora independiente, Ecuador

Keywords:

Competencies, epistemology, higher education, innovation, technology

Abstract

Introduction: The era of knowledge mediated by the use of technology has transformed Ecuadorian Higher Education, where traditional pedagogical trends are still applied. Therefore, the emergence of new educational environments and the need for greater development of competencies are the references that encourage the development of inquiry. Objective: To analyze the epistemology of Higher Education in innovation for the development of competencies. Materials and Methods: The research focuses on the qualitative approach; the methods that have guided the study have been inductive-deductive, historical-logical, and analysis-synthesis; and the technique for collecting information was documentary review. Results: The theoretical foundations highlight that epistemology focuses on the study of human knowledge; furthermore, constant innovation is a necessity for the academic community, which leads to collective participation in universities; thus, innovation encompasses the improvement of teaching practices and the attitude of university students. Thus, competency-based training seeks to develop skills and abilities through teaching methodologies that foster active learning. Conclusions: The epistemology of Higher Education is a very important reference that guides innovation as a catapult for the development of competencies in professionals in training.

References

Aguirre, J., Ramírez, G. e Idrovo, N. (2017). Fundamentos epistemológicos del modelo educativo de la Universidad Técnica de Machala y concepciones epistemológicas del profesorado. Revista Conrado, 13(60), 197-205. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/596

Arias, M. y Navarro, M. (2017). Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas, cuestionamientos y reflexiones para pensar la cultura científica. Revista actualidades investigativas en Educación, 17(3), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29878

Arriaga, O. y Lara, P. (2023). La innovación en la educación superior y sus retos a partir del Covid-19. Revista Educación, 47(1), 460–474. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979

Cárdenas, D., Dávila, J. y Cárdenas, J. (2024). Retos de las instituciones de educación superior en el Ecuador ante el desarrollo de competencias investigativas. Revista Conecta Libertad, 8(1), 34–40. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/348

Cejas, M., Liccioni, E., Gutiérrez, C. y Morales, J. (2023). Formación basada en competencias para estudiantes de Educación Superior en Ecuador: Factor clave en el campo de trabajo. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 11(2), 93-100. https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.725

Cejas, M., Palacios, E. y Mendoza, D. (2023). Las competencias en la educación superior: factor estratégico en la formación integral y el éxito profesional del estudiante. Revista Científica de Ciencias Humanas y Sociales, 1(1), 9-15. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i1.3143

Cruz, N., Maguiña, M. y Saenz, R. (2023). Perspectivas de la adopción de la tecnología móvil en educación universitaria peruana. Revista Científica Epistemia, 7(1). https://doi.org/10.26495/re.v7i1.2433

Cuesta, O. (2021). Dinámicas de enseñanza en la educación superior: un análisis de las prácticas del profesorado destacado en el proyecto Cartas al Maestro. Revista Educación, 45(1), 210–226. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41770

Esteves, Z., Garcés, N., Vizuete, S. y Acencio, P. (2018). El contexto epistemológico de la pedagogía crítica en el ajuste curricular del Ecuador en el 2016. Revista Innova, 4(1), 36-47. http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/index

González, A. y Fernández, O. (2018). Desafíos epistemológicos de la educación superior en el siglo XXI. Revista Cuadernos de Pesquisa, 25(1), 11-22. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v25n1p11-22

Guillen, L. y Erazo, A. (2022). La Educación Superior en Ecuador: una mirada desde la formación técnica tecnológica. Revista Científica GADE, 2(3), 40-56. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/117

Marúm, E., Sabzalieva, E. y Pérez, C. (2023). Presentación del Dossier temático: “Los Futuros de la Educación Superior en América Latina y el Caribe”. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 35(1), 19-28. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.854

Mendieta, L. y Mendieta, L. (2021). Análisis del perfil epistemológico del docente universitario como instrumento de investigación de las prácticas educativas en la educación superior: Revista de Educación, Mérito, 3(8), 158-164. https://doi.org/10.33996/merito.v3i8.597

Mesén, L. (2021). Una mirada a la epistemología latinoamericana y la mediación didáctica en la enseñanza de las ciencias en general. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(1), 65-84. https://doi.org/10.15359/rep.16-1.3

Muñiz, J., Orejuela, I., Eguez, J. y Sornoza, D. (2024). El Enfoque Social de las Ciencias y la Tecnología: Implicaciones en la Educación Superior. Technology Rain Journal, 3(1). https://doi.org/10.55204/trj.v3i1.e26

Orellana, V. y Balseca, L. (2020). Innovación Social y Educación Superior en Ecuador: Un análisis al Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019. Revista Andina de Educación, 3(2), 25-31. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.4

Reinoso, W., Bravo B., Ríos, C., Zambrano, S. y Pesantez, A. (2024). Innovación educativa y evaluación por competencias hacia un futuro transformador. Revista Científica Multidisciplinar Ciencia Latina, 8(1), 833-854. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9461

Tapia, E., Ledo, C. y Estrabao, A. (2017). Fundamentos epistemológicos de la investigación formativa en las universidades de Ecuador. Revista Didáctica y Educación, 8(7), 189-202. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/720

Varona, F. (2023). Epistemología de la educación superior: una aproximación previsora. Revista Cubana de Educación Superior,41(1), 285-301. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2824

Velastegui, R., Hernández, E., Hernández, S. y Mayorga, M. (2024). Competencias de la Educación Superior en Ecuador. Revista Publisher CEIT, 593 Digital 9(4-1), 118-129. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4-1.2682

Vera, M. (2018). Bases Epistemológicas de la Gestión de la Calidad en la Universidad Pública Ecuatoriana. Revista Didáctica y Educación, 9(3), 31–50. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/771

Vera, M. y Cerbone, P. (2023). La innovación en la educación superior ecuatoriana. Revista Científica Mundo Recursivo, 6(2), 24-47. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/207

Published

2025-07-31

How to Cite

Resabala Córdova , M. A. (2025). Innovation in Ecuadorian Higher Education for the Development of Competencies: A Review from Epistemology. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1825–1833. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7039

Issue

Section

Artículos