Alternative for environmental education in the Siboney – Jutici Evolutionary Reserve, Santiago de Cuba
Keywords:
environmental education, content, values, ecosystem approachAbstract
Introduction: The management plan for the Siboney-Juticí Ecological Reserve recognizes deforestation, the extraction of flora and fauna, and invasive species as the main threats to biodiversity; and the incidence of strong hurricanes as a natural threat. This research aims to strengthen vocational training and the development of action methods aimed at biodiversity conservation among secondary school students by addressing content related to its use and conservation based on a series of deficiencies detected through a diagnosis. Materials and methods: This research is based on theoretical and methodological foundations of the Biology Teaching-Learning Process, as well as the use of the content category as a field of action, from which the objective is derived: the development of an interest circle program to contribute to raising the mastery of content on biodiversity and its conservation among eighth-grade students at José Martí Secondary School in the town of Siboney. Results: The initial assessment conducted with eighth-grade students and teachers revealed shortcomings in the coverage of biodiversity and its conservation in the Biology 2 PEA for this grade. This includes difficulties in identifying biodiversity loss as an environmental problem, as well as in defining the concept itself and its importance for community development and maintenance. Discussion: The contextualized approach to biodiversity and its conservation provided students with the opportunity to identify with their environment, where they were able to observe and understand the importance of the processes occurring in ecosystems and their fragility. Conclusions: The implementation of the program contributed to increasing students' knowledge of biodiversity and its conservation, which is evident in their actions regarding local, national, and global biological diversity, and the environment in general, demonstrating its effectiveness.
References
Abad, M. A, Salmerón, A. Álvarez, L. O. González, A., Silot, M., Sánchez, M., Fagilde, M. C., Tamayo, J. A., Campos, A., Fornaris, E. (2018). Plan de Manejo Reserva Ecológica Siboney-Juticí, 2019-2024.
Abreu B., R. y Sarduy, D. (2002). Las actividades extradocentes en función del desarrollo de la apreciación artística de los estudiantes. Revista Pedagogía y Sociedad, 3(6).
Castellanos, D. (2002). Plataforma teórico-metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Centro de Estudios, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Clavel, H. I. (2017). La formación de la identidad ecológica en los estudiantes de la carrera licenciatura en educación. Biología-geografía. [Tesis de Doctor. Universidad de Ciencias Pedagógica Frank País García].
Contreras, L. y Pentón, F. (2005). La estrategia de educación ambiental, un resultado de la integración en la provincia de Sancti Spiritus. [CD Pedagogía Internacional].
Ferrer V., M. y Sánchez, M. A. (1989). ¿Cómo se organiza un círculo de interés? Revista Educación, (75).
García Medina, F. (1995). La educación ambiental expresada en valores. [Ponencia. Taller regional de educación ambiental].
García, Y. (2006). La educación ambiental una vía para la protección y conservación del patrimonio cultural en el centro histórico urbano de Sancti Spiritus. [CD Memoria del II Simposio Internacional “Sociedad, Turismo y Desarrollo Humano”].
González, M., García, G. y Maida, F. (2003). Educación Ambiental para Comunidades Costeras. Save the Children.
Hernández, M. (2006). El estudio de microambiente y sus potencialidades para el desarrollo de la educación ambiental. [CD: Evento Provincial Pedagogía 2007].
Hernández, M. (2005). La escuela y su localidad como medio para la educación ambiental del escolar primario: Actividades que lo propician. [CD Pedagogía Internacional].
Jiménez, D. O. (2001). Acciones con enfoque interdisciplinario para la Educación Ambiental de los escolares de Secundaria Básica. [Informe de Tesis de Maestría. ISP Silverio Blanco].
Medina, D. E. y Chacón, D. J. (2023). PROGRAMA de BIOLOGÍA 1. Editorial Pueblo y Educación.
Medina, D. E., Hernández, A. L., Martínez, L. E., Chacón, D. J., Jardinot, L. R., Núñez, I. y Castro, M. A. (2023). Orientaciones Metodológicas. BIOLOGÍA 3. Editorial Pueblo y Educación.
Medina, D. E. (2023). PROGRAMA de BIOLOGÍA 3. Editorial Pueblo y Educación.
Medina, D. E., Milian, M., Chacón, D. J. y Álvarez, H. I. (2023). PROGRAMA de BIOLOGÍA 2. Los animales y su conservación. Editorial Pueblo y Educación.
Medina, D. E., Milian, M., Chacón, D. J., Álvarez, H. I. y Juanes, I., (2023). Orientaciones Metodológicas. BIOLOGÍA 2. Los animales y su conservación. Editorial Pueblo y Educación.
Medina Santana, D. E., Milian Mosquera, M., Chacón Rodríguez, D. J., Álvarez Cortés, H. I., Juanes Caballero, I., Castillo Fleites, Y., Jardinot, L. R (2023). Orientaciones Metodológicas. BIOLOGÍA 1. Editorial Pueblo y Educación.
Mendéz, O. (2008). Círculo de Interés como actividad extradocente para contribuir al desarrollo de la educación ambiental en los alumnos de 9. Grado. [Tesis de Máster].
Pentón, F. (2007). Educación ambiental escolar en la provincia Sancti Spiritus: realidades y retos. [CD Evento Pedagogía Internacional].
Pentόn, F. (2006). Caracterización de la percepción ambiental escolar y el grado de preparación del docente para el desarrollo de la educación ambiental en escuelas seleccionadas en la cuenca del río Zaza. [Informe científico. ISP: Silverio Blanco].
Pentόn, F. (2005). Educación ambiental en la cuenca hidrográfica Zaza. [CD: Memorias del Coloquio Internacional José Martí: “Por una cultura de la naturaleza”].
Santos, I. (2002). Estrategia de formación continuada en Educación Ambiental para docentes. [Tesis de Doctor. ISP: Félix Varela].
Silvestre, M., Zilberstein, T.J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. (s.e.).
Sotolongo, P. L. (2002). Los retos de los cambios cualitativos en el saber contemporáneo y el marxismo. Instituto de Filosofía. https://www.nodo50.org/cubasigloXXI/pensamiento/sotolongo7_311003.pdf
Supervia, P. (2007). La estrategia de integración de educación ambiental y para la salud, en el municipio de Fomento. [Evento Pedagogía Internacional].
Valdés, O. y Octavio, J. (2006). La educación ambiental para las niñas y niños de las cuencas hidrográficas de Cuba. Ministerio de Educación de Cuba.
Vygotski, L. D. (1960). El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Academia de Ciencias Pedagógicas de RSFSR.
Zilberstein, T. J. (1999). Didáctica Integradora de las Ciencias VS Didáctica Tradicional. Instituto Pedagógico Latinoamericano y caribeño (IPLAC).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tahilin LaO Barrientos, Flabio César Copello Ortega, Yessica Yanina Blanco Espinaco, Héctor Ihosvani Álvarez Cortés

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente