System of activities for the development of laterality in 4 year old children

Authors

  • Marcela Patricia Delgado García Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Yulexy Navarrete Pita Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

learning; brain; psychomotor development; skills; activity system

Abstract

Introduction: The early years of education are essential for children to develop skills and abilities, so teachers must have the necessary resources to make this possible. The objective was to design a system of activities for the development of laterality in 4-year-old children. Materials and methods: Various scientific research methods were considered, such as theoretical, empirical, and mathematical or statistical methods, which allowed for a deeper understanding of the problem and tabulation of the results obtained from the diagnosis. Results: The main result was the design of a system of activities with a structure, and the results of the validation carried out show that they can be put into practice. Discussion: It was diagnosed that children at these ages do not possess good laterality and that it is important to develop it in a timely manner. The problems initially detected were diagnosed through observation, and this allowed for the correct design of the activities, which significantly contributes to the development of laterality in toddlers. Conclusions: It can be concluded that activities are a viable alternative for children's learning and development.

References

Batista Nuñez, Y. (2023). Sistema de actividades en la plataforma Moodle para desarrollar la comprensión lectora del idioma inglés. Mendive. Revista de Educación, 21(4),1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962023000400014&lng=es&tlng=es

Betancourt González, J. C., Sánchez Córdova, B., Arias Moreno, E. R., Barroso Padrón, E., & Hinostroza Carriel, E. R. (2020). Patrón de lateralidad en jugadores masculinos de baloncesto, reservas escolares y juveniles de La Habana. PODIUM, 15(3), 449–459. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/959

Bone Lajones, I. L., Nieve Arroyo, O. S., Tapia Coloma, D. A, Cedeño Alejandro, F. A. & Guadalupe Sánchez, K. W. (2023). La lateralidad y movimientos ambidiestros en niños de 3 a 6 años. Código Científico Revista de Investigación, 4(E2), 1150-1164. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/nE2/215

Buela Corrales, L. (2018). Sistema de ejercicios para el aprendizaje de la Armonía. Varona, (60), 6-14. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/303

Chávez, J. A., y Pérez, L. (2015). Fundamentos de pedagogía general. Parte I. Texto para la carrera Pedagogía Psicología. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Chicaiza Jácome, C. A. (2021). Entrenamiento de lateralidad en los fundamentos técnicos y ofensivos de jugadores de fútbol Sub-12. Validación teórica. PODIUM. 16(1), 114-124. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522021000100114&script=sci_arttext

Duarte Hernández, F.J., & Pérez Mendoza, N.B. (2020). Identificar la lateralidad en niños de 2 a 5 años del instituto de recreación y deportes de Tunja (IRDET) aplicando el test de Harris. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 6(2):118-144. https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1572

Esteves, Z. I., Toala Santana, V. N., Poveda Gurumendi, E. E., & Quiñonez, M. (2018). La importancia de la educación motriz en el proceso de enseñanza de la lecto –escritura en niños y niñas del nivel preprimaria y de primero. INNOVA Research Journal, 3(7), 155–167. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.896

Martínez Hernández, L.R., Barrera Cabrera, I. (2021). Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de Orientación Profesional Pedagógica en el preuniversitario. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 227-245 http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2125

Mendoza Yañez, M. (2022). Sistema de actividades para el desarrollo de la inteligencia emocional en educandos del nivel preescolar. Joven Educador, (40), 4 - 15. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1499

Merino Orozco, A. (2016). Fundamentos sobre la Orientación Profesional actual en la construcción de proyectos académico-profesionales. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 13(31), 37-41. https://remo.ws/remo-31/

Meza Montes, J. K., Navarrete Pita, Y., & Zambrano Acosta, J. M. (2023). Sistema de actividades para contrarrestar el estado emocional de los estudiantes de tercero bachillerato debido al COVID-19. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 11(2), 20–35. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/4397

Oña Chango, A. G. (2023). Evaluación de la Lateralidad en los niños de Educación Inicial de la Unidad Educativa "Rosa Zárate" como base para la aplicación de la lúdica como estrategia pedagógica. [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10439

Pérez Castillo, D. F. (2024). Los juegos tradicionales en el desarrollo de la lateralidad en niños de 4 a 5 años de edad del centro de educación inicial “Teresa León de Noboa” de la ciudad de Guaranda, provincia Bolívar, período 2023–2024 [Tesis de grado, Universidad Técnica de Bolívar]. https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/7085

Prado Rosales, J. J., Gonzalez Escalante, Y., & Prado Lemus, E. (2017). Un enfoque teórico práctico contemporáneo de la lateralidad en edades, tempranas y escolares. OLIMPIA, 14(45), 113-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210525

Pucuji Tapia, E. P. & Toapanta Alomoto, Y. L. (2024, marzo). La lateralidad mediante actividades lúdicas en niños de Educación Inicial [Tesis de grado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/12183

Rosero Jama, S. A. (2022). El desarrollo de la lateralidad en el aprendizaje de los niños de edad inicial. Reincisol, 1(2), 1-19. https://doi.org/10.5281/zenodo.6814709

Sabino, C. (1986). Cómo hacer una tesis (2ª ed.). Caracas: Panapo.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores.La Habana: Ed. Científico Técnica.

Yuniela Comendador González y Jorge Luis Hidalgo Ortega (2019): “Sistema de actividades para el desarrollo de un estilo de educación familiar cooperativo”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (marzo 2019). https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/03/educacion-familiar-cooperativo.html//hdl.handle.net/20.500.11763/caribe1903educacion-familiar-cooperativo

Published

2025-07-06

How to Cite

Delgado García, M. P., & Navarrete Pita, Y. (2025). System of activities for the development of laterality in 4 year old children. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1360–1373. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6949

Issue

Section

Artículos