Training strategy looking at the quality of the program from its implementation. Main results

Authors

  • Maria Julia Rodríguez Saif Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Darina Ortega León Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

quality; postdoctoral training; self-assessment process; external evaluation and accreditation

Abstract

Introduction: Quality in Cuban higher education is defined as a structuring concept for the entire system. Therefore, an evaluation system has been established that extends to doctoral training programs. A requirement of the Faculty variable is to present a postdoctoral training strategy for the program's faculty that demonstrates their self-preparation, updating, and contextualization for the program's continuous improvement. To develop this work and achieve its objective, theoretical and empirical methods and techniques are used, both qualitatively and quantitatively, with an integrative approach. Results were validated through the program's external evaluation. The objective of this paper is to reveal how the implementation of a postdoctoral training strategy for the program's faculty, conceived as a tool for assessing the quality of the Doctoral Program in Legal Sciences at the Faculty of Law of the Universidad de Oriente, yields significant results that contribute to the accreditation of excellence and the continuous improvement of said doctoral program.

References

Alarcón Ortiz, R. (2012). Rendición de cuentas del Ministerio de Educación Superior ante la Asamblea Nacional del Poder Popular La Habana, Año 2012.

Bárcena, A. (2016). “Prólogo”, Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. Publicación de las Naciones Unidas.

Guerrero, R. (2017) Metodología para el seguimiento de egresados de las Carreras de perfil Apropecuario en la Universidad Agraria de La Habana Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación, Mayabeque, Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2010). Bases conceptuales para el Sistema de Gestión de Calidad. La Habana. Ministerio de Educación Superior.

Ministerio de Educación Superior. RESOLUCIÓN No. 139 /2019, Organización y funcionamiento del Sistema Nacional de Grados Científicos.

Ministerio de Educación Superior. RESOLUCIÓN No. 140 /2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba.

Ministerio de Educación Superior. RESOLUCIÓN No.150/2018, Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES)

Ministerio de Educación Superior. RESOLUCION No. 12 /2019, Documentos básicos del Subsistema de Evaluación y Acreditación de Programas de Doctorado de la República de Cuba.

Noda Hernández, M.E. y Surós Reyes, E.M. (2016). El papel de la evaluación y acreditación de programas e instituciones en el contexto de la innovación universitaria. Curso preevento. CD Memorias del Congreso UNIVERSIDAD 2016.

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI: visión y acción. París. [en línea]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm [Consultado 18 de enero de 2019]. 12 p.

Published

2025-10-21

How to Cite

Rodríguez Saif, M. J., & Ortega León, D. (2025). Training strategy looking at the quality of the program from its implementation. Main results. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2833–2846. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7200

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)