Assessment in learning in students of Early Childhood Education, Higher level
Keywords:
Assessment, learning, early childhood education, teachers, studentsAbstract
Introduction: Assessment is part of the learning process of early childhood education students at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí -Chone. It helps teachers adjust their teaching plans to address their specific needs. The objective of this research was to describe assessment in learning as an instrument that connects the teaching process with the acquisition of knowledge. Materials and methods: A qualitative analysis, descriptive, bibliographic and field method were used as a methodology. Results: The result was that assessment is a systematic and logical process, where there is direct interaction between teachers and students that promote learning, in addition to making pedagogical decisions aimed at changing the assessment model, without overloading tasks or exams, incorporating classroom assessment in activities of constant interaction, participation, and socialization. Discussion: Assessment is a systematic and logical process, where direct interaction between teachers and students fosters learning. Assessment allows for pedagogical decisions, allowing for a change in the assessment model, avoiding overload of assignments or exams. Constant interaction in the classroom is essential. Conclusions: Currently, there are difficulties in the assessment process where students perform under pressure from a grade. Therefore, emphasis must be placed on knowledge by applying cognitive tools that allow students to acquire knowledge in a user-friendly way during the teaching process.
References
Andrade Carrión Ana Lucia. (2020). El Juego Y Su Importancia Cultural En El Aprendizaje De Los Niños En Educación Inicial. Revista Ciencia e Investigación, 5, 132–149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398049
Aspasia. (2022). https://grupoaspasia.com/es/glosario/metodo-de-investigacion-deductivo. Obtenido de https://grupoaspasia.com/es/glosario/metodo-de-investigacion-deductivo
Cervera Flores, N., & Nuñez Flores, M. I. (2022). Estilos y estrategias en el aprendizaje significativo en las alumnas de didáctica del arte para educación inicial. Igobernanza, 5(20), 59–79. https://doi.org/10.47865/igob.vol5.n20.2022.221
CLAVIJO, G. A. (2010). LA EVALUACIÓN DEL Y PARA EL APRENDIZAJE. Quito: Libro. https://es.scribd.com/document/497869493/La-evaluacion-del-y-para-el-aprendiaje
Esteves, Z., Tandazo, L., & León, M. (2018). Importancia e implementación de métodos para logro del aprendizaje significativo en niños de educación inicial. Revista Científica de Investigación Actualización Del Mundo de Las Ciencias, 2(1), 433–449. https://doi.org/10.26820/reciamuc/2.1.2018.433-499
Finamore, P. da S., Kós, R. S., Corrêa, J. C. F., D, Collange Grecco, L. A., De Freitas, T. B., Satie, J., Bagne, E., Oliveira, C. S. C. S., De Souza, D. R., Rezende, F. L., Duarte, N. de A. C. A. C. D. A. C., Grecco, L. A. C. A. C., Oliveira, C. S. C. S., Batista, K. G., Lopes, P. de O. B., Serradilha, S. M., Souza, G. A. F. de, Bella, G. P., … Dodson, J. (2021). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(February), 2021. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1595750%0Ahttps://doi.org/10.1080/17518423.2017.1368728%0Ahttp://dx.doi.org/10.1080/17518423.2017.1368728%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103766%0Ahttps://doi.org/10.1080/02640414.2019.1689076%0Ahttps://doi.org/
Forero Romero, A., Rodríguez Hernández, A. A., Maldonado Granados, L. F., Vargas Hernández, M. Á., Oliva, H. A., Melo Niño, D. S., Álvarez Araque, W. O., Romero Valderrama, A. C., & Ducuara Amado, L. Y. (2021). Estrategias pedagógicas innovadoras con TIC. Estrategias Pedagógicas Innovadoras Con TIC., 6, 56–77. https://doi.org/10.19053/9789586605939
Evaluación del aprendizaje en nivel superior. (2022). Conrado, 312-321. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2421
Fernandez, L. (2023). Los futuros de la educación superior en America. UNESCO, 187-203.
Gazzola, A. L. (18 octubre, 2021). Educación superior en América Latina y Caribe, presente y futuro. Brasilia: UNESCO.
Gamion Heredia, M., Condori Contreras, S., & Martínez Martínez, I. F. V. (2023). Ambientes educativos y aprendizaje significativo en los niños de inicial –Paucartambo - Pasco. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 998–1017. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4451
Garcés, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista Anales, 1(376), 231–248. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1871
Gil G., M., & Sánchez G., O. (2014). Educación inicial o preescolar: el niño y la niña menores de tres años. Algunas orientaciones a los docentes. Educere: Revista Venezolana de Educación, 27, 535–543. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602713
Lazo Casierra, N. A. (2020). Informe final del proyecto de investigación previo a la obtención del título de: Psicóloga clínica. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/8185/P-UTB-FCJSE-PSCLIN-000254.pdf?sequence=1&isAllowed=y
MARTÍNEZ, E. A. (2022). La evaluación de los aprendizajes, una tarea pendiente en la. Espacios, 88-106. https://www.revistaespacios.com/a22v43n10/a22v43n10p07.pdf
María Elena Moreno. (2006). Dialnet-LasTicYElDesarrolloDelAprendizajeEnEducacionInicia-2719444. María Elena Moreno, edición 1, 1–11. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2719444.pdf
Moreira, M. A. (2019). APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO Marco Antonio Moreira. 1–51.
Pacheco, G. (2015). Psicomotricidad en Educación Infantil. https://repositorio.cidecuador.org/bitstream/123456789/54/1/Psicomotricidad%20Infantil.pdf
Pérez1, J. C. (2022). Evaluación del aprendizaje en nivel superior. Conrado, 312-321. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2421
Pherez Gómez, G. A., Garzón Aguiar, N. N., Conde Vega, E. K., & Hoyos Rentería, J. H. (2023). Evaluación innovadora de los aprendizajes en educación media y superior en América Latina: revisión sistemática. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 14(2), 23–48. https://doi.org/10.18175/vys14.1.2023.11
Rosa-garcia, A. (2014). Uso del vídeo docente para la clase invertida: evaluación, ventajas e inconvenientes. January.
Santi-León, F. (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en un país en el cual no son obligatorios. //Education: The importance of child development and initial education in a country where they are not mandatory. Ciencia Unemi, 12(30), 143–159. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp143-159p
Serrano De Moreno, S. (2002). La evaluación del aprendizaje, dimensiones y prácticas innovadoras. Educere, 6(19), 247–257. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601902
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Orley Benedicto Reyes-Meza, Francisca Margarita Ávila-Rosales, Jesús Orley Reyes-Avila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente