Augmented reality to enhance the teaching of natural sciences to people with incomplete schooling in virtual reality
Keywords:
Teachers, Training Strategy, Teaching-Learning, Augmented Reality, Educational SystemAbstract
Introduction: The use of augmented reality in the teaching of Natural Sciences seeks to cultivate and strengthen scientific language with a practical and interactive approach. Objective: To develop a training plan in the use of Augmented Reality to enhance the teaching of Natural Sciences (CCNN) in PCEI students of eighth year of Intensive Basic General Education (EGBI) of the Rafael Galeth Virtual School. Materials and Methods: This research uses the mixed approach, which combines quantitative and qualitative data. From an operational point of view, it constitutes applied research, which focused on the training of 12 eighth year teachers of Intensive Basic General Education (EGBI) of the Rafael Galeth Virtual School. A diagnosis was carried out before and after the implementation of the strategy. Results: The diagnostic results revealed deficiencies in the use of AR, lack of teacher training, and little access to information on its use in this type of teaching. After the implementation of the strategy, teachers were better trained to apply the use of AR in their classes. Conclusions: The use of the AR training strategy demonstrates that teachers can incorporate these educational tools into the educational process, developing skills and educational potential that foster motivation and meaningful learning among their students at this stage of development.
References
Aguirre, M. B. U., Sánchez, A. D. P., Sánchez, D. G. P., Silva, S. A. J., & Silva, R. G. J. (2023). Realidad aumentada en el aprendizaje de ciencias naturales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplina , 7(4), 2280-2301. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7046
Alcívar, W. B. S., & Giler, C. F. M. (2024). La andragogía en el fortalecimiento del proceso de enseñanza de personas con escolaridad inconclusa. Maestro y Sociedad, 209-218.
Baque, P. G. C., & García, C. E. M. J. D. d. l. C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 56-77.
Becerra, L. J. E. C. e. I. (2020). Tecnologías de la información y las Comunicaciones en la era de la cuarta revolución industrial: Tendencias Tecnológicas y desafíos en la educación en Ingeniería. 14(28), 76-81.
Bertran Martínez, A., Hernández Fernández, A., & Seinfeld Tarafa, S. (2022). Merge cube y la realidad aumentada: una propuesta didáctica para la enseñanza de tecnología y digitalización en primer curso de educación secundaria obligatoria. VI Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. AFOE.
Calderón, F. J. T. D. (2021). Fundamentos Teoricos De Educación 4.0 Para La Excelencia Academica En El Ambito De La Cuarta Revolucion Industrial. https://www.espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/223
Choi-Lundberg, D. L., Butler-Henderson, K., Harman, K., & Crawford, J. (2023). A systematic review of digital innovations in technology-enhanced learning designs in higher education [Article]. Australasian Journal of Educational Technology, 39(3), 133-162. https://doi.org/10.14742/ajet.7615
Collaguazo, L. R. Q., Paula, G. G. E., Collaguazo, M. d. R. Q., & Paula, W. S. E. (2024). Realidad aumentada con Unity y Vuforia para mejorar la experiencia educativa. (E73), 442-458.
Cruz M. y Martínez M.C. (2019). Origen y desarrollo de un índice de competencia experta: el coeficiente K. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, (16) 8, 40-56.
De los Angeles, Urbina-López, M., Endara-Estévez, M. G., Toapanta-Mendoza, A. P., Guaras-Pinango, M. P., & Quinchiguango-Jitala, J. L. (2024). El Uso de Realidad Aumentada en la Enseñanza de Ciencias Naturales en Educación Básica. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(4), 224-238. https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.18
Escobar, Pérez, J y Cuervo, Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Espinosa, M. P. P. (2022). Formar para el emprendimiento digital: construyendo los ciudadanos del siglo XXI. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 1-19.
Granda, R. A. V., Rodríguez, I. M. B., & Palacios, G. P. J. (2023). El Constructivismo en entornos virtuales y su aplicación en los estudiantes. https://repositorio.redrele.org/bitstream/24251239/134/1/ART_2_-_PROPUESTAS_EDUCATIVAS_V5_N9.pdf
Fracchia, C., Alonso de Armiño, A., & Martins, A. (2015). Realidad Aumentada aplicada a la enseñanza de Ciencias Naturales. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (16), 7-15.
Hernández, Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mcgraw-hill.
Hernández-Suárez, C. A., Gamboa-Suárez, A. A., & Prada-Núñez, R. J. F. u. (2024). Percepciones sobre el aprendizaje social y la operatividad de un entorno virtual: un análisis en estudiantes de una Facultad de Educación. Formación universitaria , 17(1), 129-138.
Huda, A., Azhar, N., Almasri, A., Wulansari, R. E., Mubai, A., Sakti, R. H., . . . Hartanto, S. (2021). Augmented Reality Technology as a Complement on Graphic Design to Face Revolution Industry 4.0 Learning and Competence: The Development and Validity [Article]. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(5), 116-126. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i05.20905
Khalid, T., Yaqoob, H., Syed, F. A., & Kazmi, S. M. R. (2024). Assessing availability and trainees’ perceptions of simulation and augmented reality in prosthodontics postgraduate education in Pakistan: a cross-sectional study [Article]. BMC Medical Education, 24(1), Article 1541. https://doi.org/10.1186/s12909-024-06542-4
Laguna H. E., M. J. I. (2022). Realidad Aumentada En La Educación: Una Alternativa Moderna De Enseñanza. Iyarakuaa, 3(6).
Moreno-Correa, S. M. J. S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. 6(1), 14-26.
Muñiz, V. G. (2020). Merge Cube, la realidad aumentada al servicio de las ciencias sociales. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (98), 80-82.
Paltan, M., Jacqueline, E., Carangui, G., & Fernanda, M. (2024). Estrategia pedagógica basada en la realidad aumentada para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en el área de Ciencias Naturales de un estudiante con Trastorno del Espectro Autista de la Unidad Educativa Especial Manuela Espejo Universidad Nacional de Educación. (Bachelor's thesis, Universidad Nacional de Educación). http://201.159.222.12/handle/56000/3392
Piedra Martínez, A. B. (2025). Impacto de la educación para obtener el título de bachiller en personas con escolaridad inconclusa. Revista Propuesta Educativa, 5(9), 28-37.
Porlán, R., Delord, G., Hamed, S., & Rivero, A. J. F. u. (2020). El cambio de las concepciones y emociones sobre la enseñanza a través de ciclos de mejora en el aula: un estudio con profesores universitarios de ciencias. 13(4), 183-200.
Rangel Guerrero, M. A. (2020). Diseño de un prototipo sobre realidad aumentada para la visualización de información del sistema de horarios de clase de la Universidad de Pamplona. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5664
Rojas-Valencia, O. A., Pazmiño-Ortega, G. J., & Encalada-Yugci, N. G. J. S. A. (2022). La Educación Virtual y sus desafíos. Saberes Andantes, 4(Especial), 142-158.
Ruiz-Ortega, D., Ricoy-Cano, A. J., García-Domingo, M., & Fuente-Robles, Y. M. D. L. (2024). Learning through simulation: A systematic literature review of the use of virtual reality and augmented reality in social work education [Article]. International Social Work, 67(4), 1059-1074. https://doi.org/10.1177/00208728231208002
Sánchez Ortega, P. L. (2023). Realidad inclusiva, realidad virtual y realidad aumentada para todos. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/7854/Realidad_inclusiva_RA_y_RV_para_todos.pdf?sequence=1
Santana-González Y. (2024). La inteligencia artificial, potencialidad o limitante en el estudio de la Enfermería en Cuba. Revista Cubana de Enfermería, 40, e6571. https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/6571
Torrico, C. M., Saldaño, V., & Martin, A. J. I. C. T. U. (2022). Integrando herramientas en una aplicación turística para el aprendizaje de realidad aumentada y geolocalización. Informe Científico Técnico UNPA, 14(3), 142-169.
Vázquez, C. M. P. (2023). Realidad aumentada como potencializador de nuevos productos editoriales. http://www.riaa.uaem.mx/xmlui/handle/20.500.12055/3181
Yaucan Caco, M. D. (2022). Uso de la Realidad Aumentada en el aprendizaje híbrido de las Ciencias Naturales en octavo año de Educación General Básica Riobamba. (Bachelor's thesis, Riobamba).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mileidy Trujillo-Trujillo, Johana del Carmen Parreño-Sánchez, Dayron Rumbaut-Rangel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente