The use of computers in stimulating learning in primary school students

Authors

  • Francisco Javier Arce Peralta Universidad Autónoma de Baja California Sur, México

Keywords:

educational technology, primary education, active participation, academic performance, computers in the classroom

Abstract

Introduction: The integration of technology into primary educational settings has become a key element in enhancing teaching-learning processes. This study analyzes the impact of computer use on active participation and learning stimulation in primary school students. Materials and methods: A quasi-experimental study was conducted with 120 students from third to fifth grade, divided into an experimental group (which used computers with educational software) and a control group (traditional method). Classroom observations, school engagement surveys, and a pre- and post-intervention academic performance test were used. Results: The experimental group showed a significant increase (p < 0.05) in class participation (35 % more active interventions) and better academic performance (15 % higher on the post-intervention test) compared to the control group. Students reported higher levels of motivation, enjoyment, and understanding of the content. Discussion: The results suggest that computers act as catalytic tools that transform the classroom into an interactive environment, fostering deeper and more meaningful learning. It is concluded that technology, when integrated with a clear pedagogical purpose, is an essential facilitator for 21st-century education.

References

Aguirre Gamboa, P. del C., Laurencio Meza, R. L., & Anaya Avila, M. del P. (2024). Discapacidad y TIC: Dicotomía Estratégica en Estudiantes Universitarios con Necesidades Educativas Especiales. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(2), 476–495. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.148

Area-Moreira, M., Hernández-Rivero, V., & Sosa-Alonso, J. J. (2020). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 28(65), 49-58.

Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Las tecnologías de la información y comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 151-169.

García-Valcárcel, A., & Tejedor, F. J. (2021). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Bordón, 73(2), 125-142.

Herrera-Batista, M. A., & González-Martínez, J. (2022). Alfabetización digital en la educación primaria: una revisión sistemática. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (65), 7-31.

Hernández Sánchez, B., Vargas Morua, G., González Cedeño, G., & Sánchez García, J. C. (2020). Discapacidad intelectual y el uso de las tecnologías de la información y comunicación: revisión sistemática. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 177–188. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1830

Hwang, G. J., Shi, Y. R., & Chu, H. C. (2020). A concept map approach to developing collaborative mindtools for context-aware ubiquitous learning. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1741-1760.

Islas Torres, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 861-876. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.324

Mitra, S. (2021). La escuela en la nube: El futuro del aprendizaje (M. Asensio Fernández, Trans.). Ediciones Paidós.

López-García, A., Miralles-Cardona, C., & Chiner, E. (2021). Percepciones del profesorado de educación primaria sobre el uso de las tabletas digitales en el aula. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e25.

Montalvo-Charles, G. L., Torres-Jiménez, J., & Parra-González, E. F. (2021). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en educación a distancia durante la pandemia COVID-19 utilizadas en educación primaria. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(spe1), 00042. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2949

Ramírez-Montoya, M. S., Lugo-Ocando, J. J., & García-Peñalvo, F. J. (2022). Aprendizaje activo con recursos educativos abiertos en la educación primaria. Comunicar, 30(70), 53-64.

Sánchez-Cruzado, C., Sánchez-Compaña, M. T., & Ruiz-Palmero, J. (2022). Competencia digital docente y uso de metodologías activas en educación primaria. Education in the Knowledge Society, (23), e27100.

ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015, 42809, 1-13

Peralta Roncal, L. E., Gaona Portal, M. del P.., Luna Acuña, M. L., & Bazán Linares, M. V. (2023). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación secundaria: Una revisión sistemática. Revista Andina De Educación, 7(1), 000711. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.

Punina Lasluisa , M. C., Paguay Cuvi, J. M., Yacelga Guzmán, E. L., Camuendo Farinango, L. M., & Gualli Muñoz, P. B. (2024). El Papel de las TIC en la Implementación de Metodologías Activas en el Campo de la Educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 1277-1292. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10566

Sánchez-Duarte, E., (2008). LAS TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN (TIC) DESDE UNA PERSPECTIVA SOCIAL. Revista Electrónica Educare, XII, 155-162.

Tarrillo-Marín, M., Fernández Otoya, F. A., Moreno Muro, J. P., & Garcia Gonzalez, M. (2023). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la educación durante el confinamiento por COVID-19. Mendive. Revista De Educación, 21(3), e3304. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3304

UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca. Marco de acción para las necesidades educativas especiales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa

UNESCO. (2023). Technology in education: A tool on whose terms? Global Education Monitoring Report.

Wang, A. I., & Tahir, R. (2020). The effect of using Kahoot! for learning – A literature review. Computers & Education, (149), 103818.

Zhao, Y., Sánchez Gómez, M. C., & Pinto Llorente, A. M. (2020). The impact of digital storytelling on the academic achievement of primary school students. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 231-244.

Published

2025-08-30

How to Cite

Arce Peralta, F. J. (2025). The use of computers in stimulating learning in primary school students. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2264–2271. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7127

Issue

Section

Artículos