Design of gamified itineraries with adaptive levels for the development of generic competencies in university courses

Authors

  • Evelin Roxana Alvarado Pazmiño Universidad César Vallejo, Perú
  • Miguel Andrés Franco Bayas Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador
  • Elizabeth De Mora Litardo Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador
  • Jesus Del Rocio Alvarado Bravo Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador

Keywords:

gamification, adaptive levels, generic competencies, learning paths, higher education

Abstract

Introduction: This article presents a systematic review based on the PRISMA model on the design and implementation of gamified pathways with adaptive levels, aimed at developing generic competencies in higher education. Materials and methods: Thirty-two relevant studies published between 2020 and 2025 were identified to characterize the theoretical, methodological, and empirical approaches that support the application of progressive gamification strategies. Results: The findings demonstrate a positive impact on the development of competencies such as teamwork, critical thinking, effective communication, and independent learning. Discussion: Good practices in the use of digital platforms, game mechanics, and continuous feedback are highlighted, although methodological limitations and research gaps are also acknowledged. Conclusions: It is concluded that gamified pathways with adaptive levels enhance intrinsic motivation and personalized learning, promoting more meaningful cross-curricular training.

References

Aguilar, A., & Gómez, M. (2015). Competencias genéricas en carreras de ingeniería. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(2). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4843853.pdf

Baldrich, K., Pérez García, C., Domínguez Oller, J. C., & Sánchez Fortún, J. M. de A. (2024). Gamified experiences in educational academic contexts: A systematic review. Qualitative Research in Education, 13(3), 221–242. https://doi.org/10.17583/qre.13552

Baños, R., & Pérez, C. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas. Revista Educación Superior, 43(1). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000100004

Barrera-Corominas, A., Gairín Sallán, J., & Grau Vidal, R. (2022). Competencias genéricas en la universidad: impacto y evaluación. Revista de Educación, 706, 45-67. https://www.redalyc.org/journal/706/70666127012/html/

Botella Nicolás, M., & Ramos Ramos, R. (2019). La gamificación como estrategia didáctica para mejorar la motivación y el rendimiento académico de los estudiantes en Educación Básica Media. Política y Cultura, 85, 875-894.

Camacho Sánchez, R., Manzano León, A., Rodríguez Ferrer, J. M., Serna, J., & Lavega Burgués, P. (2023). Game based learning and gamification in physical education: A systematic review. Education Sciences, 13(2), 183. https://doi.org/10.3390/educsci13020183

Cavalcanti, M., Filatro, A., & Presada, J. (2018). Formación en gamificación para tutores a distancia: aproximación teórica. Revista de Educación a Distancia.

Chamorro Atalaya, O., Morales Romero, G., Trinidad Loli, N., Caycho Salas, B., & Rocca Carvajal, Y. (2023). Gamification in engineering education during COVID-19: A systematic review on design considerations and success factors in its implementation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(6), 1–20. CC BY NC ND 4.0.

Criteria. (2024). Diferencia entre gamificación y aprendizaje basado en juegos. https://www.criteria.es/factoria-de-contenidos/sabes-diferenciar-entre-gamificacion-y-aprendizaje-basado-en-juego/

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments.

Educativa. (2025). Gamificación: el aprendizaje divertido. https://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/

Fonseca, C. A. P. (s. f.). El uso de la gamificación en la educación inclusiva superior en estudiantes con NEE.

Fundación Khan Academy y SAP. (2018). Comparativa entre métodos tradicionales y gamificación en la formación. Psico-Smart. https://psico-smart.com/articulos/articulo-comparativa-entre-metodos-tradicionales-y-gamificacion-en-la-formacion-de-empleados-174714

Gironella, F. (2023). Gamification pedagogy: A motivational approach to student-centric course design in higher education. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(3). https://doi.org/10.53761/1.20.3.04

González, J., & Wagenaar, R. (2003). Análisis y evaluación de las competencias genéricas en la universidad. Revista de Educación, (329), 123-144. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052018000200009

González-Monteagudo, J., & Fernández-Esquinas, M. (s. f.). Competencias genéricas en la universidad. https://www.lmi-cat.net/sites/default/files/11_Competencias genericas.pdf

López Núñez, H., Guevara, C., Bassante Núñez, V., & Viera Pérez, D. (2023). Analysis of gamification in b learning in university higher education: A systematic review of the literature. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(19). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i19.6674

Manzano León, A., Camacho Lazarraga, P., Guerrero, M. A., Guerrero Puerta, L., Aguilar Parra, J. M., Trigueros, R., & Alias, A. (2021). Between level up and game over: A systematic literature review of gamification in education. Sustainability, 13(4), 2247. https://doi.org/10.3390/su13042247

Martínez, M., & Redondo, J. (s. f.). Evaluación de competencias genéricas en la universidad. Estudio en un entorno b-learning. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7442969.pdf

Moldez, A., Hernández, R., & Cruz, S. (2024). Exploring the impact of adaptive gamified assessments on higher education language courses. Educational Technology Research and Development, 72, 455–474. https://doi.org/10.1007/s11423-024-10234-2

Montenegro Rueda, M., Fernández Cerero, J., Mena Guacas, A. F., & Reyes Rebollo, M. M. (2023). Impact of gamified teaching on university student learning. Education Sciences, 13(5), 470. https://doi.org/10.3390/educsci13050470

Murillo Zamorano, L. R., López Sánchez, J. Á., Godoy Caballero, A. L., & Bueno Muñoz, C. (2021). Gamification and active learning in higher education: Is it possible to match digital society, academia and students' interests? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18, 15. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00249-y

Navarro-Espinosa, J., Pulgarín-Arias, L., & Eppmann, R. (2018). Instrumento para la evaluación de conocimientos, actitudes y prácticas sobre gamificación en docentes. https://epsir.net/index.php/epsir/article/download/1341/1238/8396

Núñez-Peñalver, A., & Rodríguez-Muñoz, L. J. (2024). Competencias genéricas para la formación de profesionales de educación superior. EDUCERE, 28(3), 488-502. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552024000300488&lang=es

Peñafiel Rodriguez, W. N. (2021). El enfoque complejo de las estrategias de gamificación en la educación superior. Revista EDUSER.

Pelizzari, F. (2023). Gamification in higher education: A systematic literature review. Italian Journal of Educational Technology, 31(3), 21-43. https://doi.org/10.17471/2499-4324/1335

Pitthan, F., & De Witte, K. (2025). Game over or continue? How gamification can improve completion rate in adaptive learning. Education and Information Technologies, 30(3), 2757-2786. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12928-0

Prieto Andreu, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. T.E.R.I. – Temas de Educación, Revista de Investigación, 32(1), 73-99.

Roldán Ciudad, E., Perfecto Avalos, Y., & Hidalgo Bastida, A. (2025). Gamifying the curriculum: A strategy for enhancing student engagement, active and collaborative learning, and satisfaction. En INTED2025 Proceedings. https://doi.org/10.21125/inted.2025.0670

Sierra Alonso, A., et al. (2024). Competencias genéricas de los profesionales universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-340X2024000100002

Tuning América Latina. (2007). Informe sobre competencias genéricas. http://portal.amelica.org/ameli/journal/248/2481629002/html/

Universidad Vasco de Hidalgo. (2020). Gamificación en aulas universitarias. https://bdigital.uvhm.edu.mx/wp-content/uploads/2020/06/gamificacion-aulas-universitarias.pdf

Vorecol. (2024, agosto 28). ¿Cuáles son las métricas más efectivas para medir el impacto de la gamificación en el desarrollo de habilidades? https://vorecol.com/es/articulos/articulo-cuales-son-las-metricas-mas-efectivas-para-medir-el-impacto-de-la-gamificacion-en-el-desarrollo-de-habilidades-60921

Yechkalo, Y. V., Tkachuk, V. V., Shurupova, K. A., Zinchenko, V. M., & Puhach, A. V. (2024). Gamification in higher education: methodology. In Proceedings of the 6th International Workshop on Augmented Reality in Education (pp. 96–106). CEUR-WS.org. https://ceur-ws.org/Vol-3844/paper13.pdf

Published

2025-08-13

How to Cite

Alvarado Pazmiño, E. R., Franco Bayas, M. A., De Mora Litardo, E., & Alvarado Bravo, J. D. R. (2025). Design of gamified itineraries with adaptive levels for the development of generic competencies in university courses. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2029–2039. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7084

Issue

Section

Artículos