Action plan for gender and sexuality education in the university context
Keywords:
students, gender, sexuality, action planAbstract
Introduction: The study carried out raises the need to contribute to gender and sexuality education in students of the Electrical Engineering career at the Central University of Las Villas. Materials and methods: Two important documents were used: WHO Gender Policy and Gender Definitions of the Central University of Las Villas. The mixed methodology was applied in the research. Theoretical methods: historical-logical, inductive-deductive, analysis and synthesis, rise from the abstract to the concrete, systematization. Empirical methods: document analysis, observation, interviews, surveys, discourse analysis. Mathematical level methods, percentage analysis. Results: an action plan for gender and sexuality education was proposed where the actors of the teaching-educational process were involved to determine their needs, prepare the proposal and begin its implementation. Discussion: the action plan had the purpose of achieving positive changes in the students and their adequate involvement in a process that enables their correct behavior free of stereotypes, prejudices and stigmas; It influenced the formation of the integral man, capable of combining scientific-technological mastery and spiritual sensitivity. It demonstrated the importance of gender and sexuality education in students. Conclusions: The objective proposed in the research of implementing an action plan for gender and sexuality education was satisfactorily met and significant achievements were obtained. He achieved his impact in the university context.
References
Azel, J. (2022). Sistema de acciones para la educación de la responsabilidad y el compromiso social. Mendive, 20(2), 523-540. https://Mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2789
González, A. (2003). Sexismo, estereotipos y trastornos de la vida sexual. En: Sexualidad, educación. Ed. Pueblo y Educación.
González, A. (2003). Sexualidad y género. Alternativas para su educación ante los retos del siglo XXI. Editorial Científico–Técnica.
González, J. (2002) Género y masculinidad en Cuba. ¿El otro lado de una historia? Departamento de Historia. Universidad de La Habana. Antropología, 18(61). https://radalyc.org
González, K., Rodríguez, M. & Magallón, M. (2024) Proyectos biológicos alternativos como respuesta resiliente a la violencia simbólica del género en comunidades rurales y afromexicanas de Oaxaca. Maestro y Sociedad. Número Especial Vinculación Sociedad y Educación Año 2024. ISNN 1815-4867.
Martini, G. & Bornand, M. (2019) Hacia una educación no sexista. Tensiones y reflexiones desde la experiencia de escuelas en transformación. Nomadías, 26, 45-67. https:/nomadias.uchile.cl.index.hph.article.view
Moya, I. I. (2009) ¿Alas desatadas? https://www.cubainformacion.tv/genero/20090228/8809/8809
Mujica, F. & Orellana, N. (2022) Emociones de profesoras de Educación Física chilenas en el contexto de la pandemia. Estudios de casos. Retos (43), 861-87. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
Nieto, W., Komor, J., Sánchez, A. Centerio, D., Arestegui, L., de La Torre, K., Niño, R., Mendoza, L. Mejía, C. y Quiñones, D. (2019). Factores asociados a la homofobia en estudiantes de Medicina de once universidades peruanas. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(4), 208-214. http://www.scielo.or.co.scielo
OMS (2002). Política de la OMS en materia de género. https://www.raco.cat. Quart.article.download. PDF
UCLV (s/f) Definiciones de género. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Departamento de Estudios Socioculturales.
Vera, A. (2016). La sexualidad en los discursos de profesores de escuelas públicas de Santiago: Convivencias religioso-estatales. En L. Bahamondes y N. Marín (Eds.), Religión y espacio público (pp. 151-176). CRANN.
Vidal, F., Pérez, I., Barrientos, J. & Gutiérrez, G. (2020) Educación en Tiempos del Género. Consideraciones en Torno a una Educación No Sexista y No Generista. Revista Latinoamericana de Educación inclusiva, 14(2). http://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200021
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josefa Azel Jiménez , Ángel Guido Navarro Otero, Pascual Valdés Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente