Didactic strategy based on games for the development of autonomy in 4-year-old preschoolers
Keywords:
didactic strategy; early childhood games; autonomy development; early educationAbstract
Introduction: Nowadays, the development of autonomy is a fundamental aspect in every early education process, it is the stage where children must learn to manage on their own and carry out tasks effectively. Objective: The objective of the study was to design a teaching strategy based on games to contribute to the development of autonomy in 4-year-old preschoolers. Materials and Methods: The methodology was a mixed approach, with the application of quantitative methods such as scientific measurement and qualitative methods such as documentary analysis and scientific observation. The population was 205 students, 195 parents and 11 teachers from the Prof. Odón Moreira Pisco Fiscal School. The sample is represented by 23 4-year-old children from Early Childhood Education sublevel II, 23 parents and 11 teachers. Results: The significant results highlight that 65% of preschoolers are not able to go to the bathroom alone, while another 61% do not actively participate when asked in class. The survey highlights that 52% of parents do not know the process of developing autonomy, while 36% of teachers know only a little about this process. Discussion: For this reason, children do not actively participate in class and this could reflect a lack of motivation in an environment that does not encourage independence in learning. Conclusion: It is essential to conclude that teaching strategies are relevant when they include game-based activities, which motivates children to continue learning in childhood.
References
Alejandre, J. (2015). Buenas prácticas en la docencia universitaria con apoyo de TIC, experiencias en 2015. NOVA.UNIZAR.
Andrade Carrión, A. L. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación inicial. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 5(2), 132-149.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398049
Arias Gómez, J., Villasís Keever, M. Á., y Novales, M. G. M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-
https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdf
Bautista Lozada, Y. D. R. (2005). La autonomía del alumno en el aprendizaje. Reto del nuevo Modelo Educativo del IPN. Innovación Educativa, 5(25), 41-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421454005
Cuellar-Cartaya, M., Tenreyno-Mauriz, M., y Castellón-León, G. (2017). El juego en la educación preescolar. fundamentos históricos. Revista Conrado, 14(62), 117-123. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/693
Currículo de Educación Inicial. (2014). Caracterización de los ejes de desarrollo y aprendizaje. Ministerio de Educación.
Ferrán-Zubillaga, A., y Guinot-Viciano, C. (2012). Aprendizaje-servicio: propuesta metodológica para trabajar competencias. Portularia, 12, 187-195. https://www.redalyc.org/pdf/1610/161024437020.pdf
Figueroa Chambergo, Y. V., & Figueroa Chambergo, M. C. (2019). Juego libre en sectores para promover autonomía en niños de cuatro años. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 8(3), 17-27. https://www.redalyc.org/journal/5217/521763178002/521763178002.pdf
Fraile, C. (2015). El estudio y trabajo autónomo del estudiante. Prespectiva Educativa.
García Gerónimo, M. (2023). Actividades lúdicas y desarrollo de autonomía en estudiantes de educación inicial, El Porvenir – 2022. [Tesis de Grado, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20. 500.12692/115259
García-Ibarra, M. A., & Samada-Grasst, Y. (2022). El método lúdico para el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 4 años. MQRInvestigar, 6(3), 1109–1129. https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.3.2022.1109-1129
Kaluf, C. (2015). Diversidad cultural: materiales para la formación docente y el trabajo de aula. UNESCO.
Linzán Molina, D. E., Moreira Sánchez, J. L., Delgado Cobeña, E. I., Macías Peñafiel, M. R., Aguilera Meza, C. K., & Molina Toala, G. J. (2023). Estudio diagnóstico del desarrollo de la psicomotricidad en niños de preparatoria. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 3200–3215. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.829
Linzán-Molina, D. E., Moreira-Sánchez, J. L., & Delgado-Cobeña, E. I. (2023). Sistema de actividades dancísticas para potenciar el desarrollo psicomotor en niños de preparatoria. MQRInvestigar, 7(3), 203–221. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.203-221
Lip-Licham, C. (2021). Desarrollando autonomía en los niños a través del juego. Revista Científica Ecociencia, 9(1), 30-46. https://doi.org/10.21855/ecociencia.91.583
López, J. (2015). Planificar la formación con calidad. Epise - Praxis.
Loza Ticona, R. M., Mamani Condori, J. L., Mariaca Mamani, J. S., y Yanqui Santos, F. E. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. PsiqueMag, 9(2), 30–39. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656
Manrique, V., Caballo, V., Caballo, M., y López, Á. (2012). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Pirámide.
Mayorga Fonseca, V. M., Pérez Constante, M. B., Ruíz Morales, M., & Coloma Moreira, M. (2020). Trabajo cooperativo docente–familia para el desarrollo de la autonomía en infantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 366- 392. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7437977
Mena Lucía, I. (2018). El desarrollo de la autonomía en la infancia. Programa de aplicación en el aula. [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. Repositorio: http://hdl.handle.net/10810/36145
Moreira Sánchez, J. L., Delgado-Cobeña, E. I., Moreira-Sánchez, Y. K., Briones-Ponce, M. E., & Molina-Santana, C. L. (2023). Fundamentos teóricos de la inteligencia emocional en la labor docente. MQRInvestigar, 7(1), 1843–1859. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.1843-1859
Moreira-Mero, K., Marin-Llaver, L., y Vera-Viteri, L. (2021). La educación de la autonomía en niños y niñas del subnivel inicial 2 de la escuela Gabriela Mistral. Revista Polo del Conocimiento, 6(8), 135-153. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2929
Moreno-Lucas, F. (2017). El juego como recurso de aprendizaje de la primera infancia para la educación intercultural. Revista Procedia, Ciencia Sociales y del Comportamiento, 237(21), 908-913. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.127
Mousalli Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida.
Nassr Sandoval, B. (2017). El desarrollo de la autonomía a través del juego-trabajo en niños de 4 años de edad de una Institución Educativa Particular del distrito de Castilla, Piura. [Tesis de licenciatura, Universidad de Piura]. https://hdl.handle.net/11042/3211
Nazario Urbina, M. R. D. C., & Paredes Aguinaga, M. C. (2020). El juego en la identidad y autonomía del niño. UCV Hacer, 9(1), 11–17. https://doi.org/10.18050/ucv- hacer.v9i1.2322
Nieto, S., y Rodríguez, M. (2013). Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento. Ediciones Universidad de Salamanca.
Ochoa-Montiel, M. (2018). La formación de la autonomía moral desde el preescolar. Revista Científico-Metodológica Varona, (66), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360671884021
Ortiz, P. (2014). Importancia de la autonomía en la educación inicial en los niños y niñas del centro educativo Mitad del Mundo. [Tesis de Grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio.
Peñafiel Rodríguez, M. P., Piñas Morales, M. B., Cadena Figueroa, M. E., & Román Proaño, J. V. (2023). Teoría del Apego en el desarrollo de la autonomía en los niños de Inicial II. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(3), 640-648. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9285436
Quijije-López, A., y Flores, A. (2022). Guía de actividades lúdicas que fomenten la autonomía en los niños de Educación Inicial II. Revista Educare, 26, 215– 235. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1704
Rivero Pino, R., Hernández de Armas, Y., Santana González, Y., Padilla Buele, E.M., Ponce de León, D., & Vera Meza, K. (2024). Gender identity as a mediator of educational inclusion in Latin American universities. Salud, Ciencia y Tecnología, 4, 1292. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.1292
Samamé Gonzáles, A. M. T., Tasayco Pacheco, P. M., & Méndez Vergaray, J. (2021). Aplicación del programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar. Apuntes Universitarios, 11(2), 150–171. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.641
Sandí-Delgado, J. C., y Cruz-Alvarado, M. A. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes, 17(36), 153-189.
Torres-Chero, P. (2021). Salud emocional y autonomía en estudiantes infantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 125-135. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1449
Torres-Murga, M., Ludeña-González, G., y Núñez-Lira, L. (2020). Los juegos como herramienta pedagógica en la mejora de su práctica docente. Revista Internacional de Educación Especial en la Primera Infancia, 12(1), 512-520. https://doi.org/10.3390/ijerph17093330
Tuarez-Párraga, J. M., y Tarazona-Meza, A. (2022). Metodología lúdica en la construcción de la identidad y autonomía de los niños de Educación Inicial. Revista Educare, 26, 459–475. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1682
Yanchapaxi Sánchez, N. P., Solórzano Arellano, G. A., Márquez Allauca, V. M., & Molina Yanchapaxi, C. R. (2021). Estilos de crianza en el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 4 a 5 años. RECIAMUC, 5(3), 208-221. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(3).agosto.2021.208-221
Zambrano Chávez, V. L., Mora García, O. E. & Pinargote Párraga, B. J. (2023). Desarrollo de Identidad y Autonomía en Educación Inicial. Dominio De Las Ciencias, 9(2), 2155–2174. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3397
Zapata-Farfán, K. (2020). Estrategia didáctica utilizando las TIC para mejorar habilidades de lectoescritura en estudiantes de la IE 11185-Úcupe. [Tesis de Grado, Universidad Señor de Sipán]. https://hdl.handle.net/20. 500.12802/6846
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sandra María Zambrano Salvatierra, Claribel Silvia González Calzadilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente