Teaching strategy for environmental education based on the Sustainable Development Goals for Basic Education
Keywords:
environment, sustainable development, didactic strategyAbstract
Introduction: The objective of this research is to design a didactic strategy for environmental education based on the Sustainable Development Goals for fourth year basic education students of the Fiscomisional Educational Unit "Sagrado Corazón". Materials and methods: In this quantitative-qualitative approach research, two instruments were used through surveys, which were a pre-test and a post-test, being the population of 220 students in which a sample of 38 fourth year students was worked with. To validate the didactic strategy, a rubric was applied to 4 teachers in the area of Natural Sciences. Results: The results show that the present designed strategy is an effective tool to promote environmental awareness among students. Discussion: In this way, the present didactic strategy contrasts with what is presented in the TINI project (Land of children and young people) proposed by the Ministry of Education of Ecuador, and applied in the Dureno Educational Unit (Nuñez, Burgos, & Valdez, 2024) which aims to allow members of an educational institution to comprehensively address environmental problems and needs, promoting an active and participatory approach, where students, through practical and collaborative activities, identify environmental problems in their community and seek effective solutions. Conclusions: Through interactive, experiential and collaborative activities based on teamwork, debates and gamification, students were involved in the analysis and understanding of key issues such as climate change and ecosystem conservation.
References
Agencia de Protección Ambiental de Estados Unidos. (2024, octubre 24).
La importancia de la educación ambiental. Agencia de Protección Ambiental de Estados Unidos. https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-la-educacion-ambiental
Betancourt Gómez, D. (2021). El cuento como recurso didáctico para la enseñanza del cuidado del medioambiente en niños y niñas de la educación básica primaria (Tesis de maestría).
Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/79551/43904385_2021.pdf?sequenc e=4&isAllowed=y
Bernal Párraga, A. P., et al. (2024). Metodologías activas innovadoras de aprendizaje aplicadas al medioambiente en edades tempranas desde el área de las ciencias naturales. Revista Ciencia.
Chawla, L., & Derr, V. (2012). The development of conservation behaviors in childhood and youth. In R. B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon, & A. E. J. Wals (Eds.), The Oxford handbook of environmental and conservation psychology (pp. 527–555).
Criollo Salinas, M., & Vizuete Sarzosa, G. (2021). El cuidado del medioambiente y su importancia en la educación inicial. Didáctica y Educación, 9(4), 1-10. http://file:///C:/Users/EDICIONES-2/Downloads/Dialnet-ElCuidadoDelMedioAmbienteYSuImportanciaEnLaEducaci-6716271.pdf
García Labrador, P. (2024). Una propuesta didáctica sobre educación ambiental como estrategia para una alfabetización científica temprana (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/72222/TFGG7088.pdf?sequence=1&isAllow ed=y
Gough, A. (2013). The emergence of environmental education research: A "history" of the field. In R. B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon, & A. E. J. Wals (Eds.), International handbook of environmental education (pp. 13–22).
Gudynas, E., & Carpio, P. (2024). Desarrollo sostenible: Condicionalidades antropocéntricas y alternativas biocéntricas sudamericanas. Debates en Sociología, (59). https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.202402.001
Jara, E., & Urgiles, J. (2020, septiembre 20). Revista UNAE. Mamakuna Revista de divulgación de experiencias pedagógicas. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/421/423
Mantilla Martínez, E., & Muñoz Martínez, R. (2023). Propuesta didáctica para implementar los objetivos de desarrollo sostenible en el aula y promover su transmisión mediante el juego (Yincana) (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid.
Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., & Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: Evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310.
Mendoza Oñate, S. (2022). Propuesta de material didáctico creativo para el cuidado del medio ambiente en los estudiantes del tercer año de educación General Básica de la Unidad Educativa José María Román de Riobamba, año lectivo 2021-2022 (Trabajo de grado). Universidad Nacional de Chimborazo. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/9680/1/UNACH-EC-FCEHT-EBAS-044-2022.pdf
Mera, E. (2023). Biomundo. Educación Ambiental en Ecuador. https://www.biomundoecuador.com/blogs/noticias/educacion-ambiental-en-ecuador?srsltid=AfmBOoq7L3FGaKLtM84kcEhbvkzkc5hwNmcpmpyONol4abGky1EK_BSw
Ministerio del Ambiente del Ecuador. (2020). Estrategia Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible 2017-2030. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/07/ENEA-ESTRATEGIA.pdf
Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.
Nieto Ramos, M., Puig Gutiérrez, M., & Rodríguez Marín, F. (2025). Relación entre Educación para la ciudadanía y Educación Ambiental en el currículo de Educación Infantil. Revista Fuentes, 27(1), 79-93. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/25039/22951
Novelo, A. (2023). Transformación e innovación en las organizaciones. Universidad Autónoma de Yucatán, México.
XI Congreso Internacional Virtual sobre Transformación e Innovación en las Organizaciones. (2023). https://www.eumed.net/uploads/libros/f1dc4f098261e25df12065a33070b187.pdf#page=1 48
Núñez, S., Burgos, G., & Valdez, R. (2024, junio 9). Green World Journal. Camera Editorial. https://www.greenworldjournal.com/_files/ugd/dac1d8_b49a67613f1c4d59bd202347fb6d761f.pdf?index=true
Pachay, L., Navarrete, Y.,&Grismaldo, J.(2023, octubre 20). Journals Beta. Estudios del Desarrollo Social. https://xjournals.com/collections/articles/Article?qt=7PzIpVggCvea+kXIRpdER3my2FrhlGM 8gkDQ0PRzRf8=
Roque Molina, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior (Tesis de doctorado). ISP de La Habana. https://aulaweb.unicesar.edu.co/pluginfile.php/387683/mod_resource/content/42/uni1/DI
Rugel, J., & Tenesaca, L. (2023). Scielo. Luz. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2023000300133
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paula Nicole Martínez Reina, Clara Adela Tirira Arévalo, Elizabeth Esther Vergel Parejo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.