Methodological conception for teaching chess to students with disabilities in San Cristobal Island
Keywords:
Chess; disability; cognitive development; teachingAbstract
Introduction: Chess stands out as an unconventional pedagogical tool that can enrich the development of cognitive skills in boys and girls, promoting new forms of logical and mathematical thinking, as well as stimulating creativity. The objective of this research was to analyze the methodological conception for teaching chess to students with disabilities on the island of San Cristóbal. Materials and methods: It was investigated how the methodology of teaching chess can influence the development of cognitive skills in these students. The research, with a qualitative and documentary approach, used the interview technique to collect data with an open-ended questionnaire validated by experts in the area of education. Results: The results indicate that chess improves skills such as memory, concentration, and problem solving; challenges such as the lack of adapted resources and the need for specialized training for instructors are identified. Discussion: The use of chess as a pedagogical tool, therefore, not only enriches cognitive learning, but also has a significant impact on students' motivation and self-confidence. Applying good methodological practices that integrate chess in educational environments is an effective strategy to promote comprehensive development in students, as it fosters both academic learning and socio-emotional skills. Conclusions: It is concluded that chess is an effective tool to develop complex cognitive skills, and it is essential to adapt the methodologies to maximize its impact on students with disabilities, thus contributing to the improvement of the educational process in inclusive contexts.
References
Achig, J. (2015). Incidencia de la enseñanza del ajedrez en la asignatura de matemáticas. X Congreso de Ciencia y Tecnología ESPE 2015, (pág. 344). Cuenca.
Blasco-Fontecilla H, González-Pérez M, García-López R, Poza-Cano B, Pérez-Moreno M, Leon-Martinez V, Otero-Pérez J. (2016). Eficacia del ajedrez en el tratamiento del trastorno por déficit de atención e hiperactividad: un estudio prospectivo abierto. Revista de psiquiatría y salud mental. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888989115000488
Bravo-Navarro W., Cadme Galaba F., Jarrin-Navas S. (2020). Ajedrez: aportes para personas con Síndrome de Down. Revista Killkana Sociales. https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/614
Cifuentes, J., Segura E., Caiza,A., y Sarmiento, A. (2022). Análisis de la calidad mediante modelo servperf del servicio en el centro turístico comunitario kichwa shayari, Sucumbios Ecuador. Ciencia Latina Revista científica Multidisplinaria. doi: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2624
Constitución de la República del Ecuador, C. d. (2008). Registro Oficial 449 de 20-oct.-2008.
Gallego Quiceno, D. Bustamante Penagos, L. Gallego Ramírez, L. (2017). Estudio cuantitativo sobre las concepciones de ciencia. Revista Lasallista de investigación. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69551301014.
Guerrero, S. L. (2023). El ajedrez en el desarrollo cognitivo. FILHA, 5.
Guzman de Rojas, C. (2013). Evaluación neuropsicológica de los procesos cognitivos en la epilepsia. Ajayu. Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología de la Universidad Católica Boliviana "San Pablo".
Hernández, R., & Mendoza, P. (2018). Metodología de la Investigación. México, México: McGraw-Hill.
Hernández A, Padrón J (1997). Referencias Básicas en la Producción de una Tesis Doctoral. San Juan de los Morros: Colegio de Economistas.
Ley orgánica de discapacidades (2012). (2012-25 de septiembre) Registro Oficial Nº 796 .
Manrique, M. (2020). Tipología de los procesos cognitivos. Una herramienta para el análisis de situaciones de enseñanza. https://doi.org/10.18800/educacion.202002.008
Medina Aguilar,K. Herrera Sarango, C. Vera Avines, G. Ochoa Granda, E. Picoita Quezada, J. Quizhpe Luzuriaga,V. Correa Contento, R (2024). El ajedrez y su impacto en el desarrollo cognitivo en niños de 6 a 8 años. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y habilidades. doi: https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1733.
Mendoza, P. (2018). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Pérez, L. (2015). El ajedrez en el desarrollo intelectual de la primera infancia. Revista VARONA. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360637746009.pdf
Pico, J.; Erazo, J.; Delgado, J. (2022). El ajedrez como estímulo de las inteligencias en los educandos. Revista Itsup.
Sales, J. (2014). The role of supporters in facilitating the use of technologies. European Journal of Special Needs Education. doi: https://doi.org/10.1080/08856257.2014.906980.
Sandoval, A. L. (2022). El ajedrez en el desarrollo cognitivo. FILHA. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/6737/673775410003/.
Torres Lobaina, E. (2010). Juegos didácticos para motivar por el ajedrez a los niños de 8-10 años. EduSol, 8.
Villegas-Paredes, N. I. (2021). Aportaciones de la neurociencia cognitiva y el enfoque multisensorial a la adquisición de segundas lenguas en la etapa escolar. Revista Didáctica Español Lengua Extranjera. https://www.redalyc.org/journal/921/92165031012/html/.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yinson Homero Mendoza Vera, Cristina Azucena Mendoza Vera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.