From bureaucracy to excellence: an administrative management model to optimize customer service in Ecuadorian transit agencies

Authors

  • Mayra Vivianna Herrera Valero Universidad Cesar Vallejo, Perú
  • Cecilia Teresita de Jesús Carbajal Llauce Universidad Cesar Vallejo, Perú
  • Nélida Isabel Rodríguez Ortega de Peña Universidad Cesar Vallejo, Perú

Keywords:

Administrative Management, SERVQUAL Model, Customer Service

Abstract

Introduction: The transition from bureaucracy to excellence in customer service in transit and transportation agencies is a challenge faced by many countries around the world. This study focuses on the objective of designing an administrative management model to optimize customer service in a transit agency in Ecuador in 2024, so this model seeks to adequately respond to the needs of the inhabitants and improve perception overall of the service offered, which includes the updating of computer systems, the implementation of online platforms with respect to citizen services and the use of management tools to improve customer service. Materials and Methods: The methodology used in this study was quantitative and descriptive, with a sample of 384 users and 7 public officials of the transit agency, and the data collection instruments were validated and reviewed by experts, thus To evaluate customer service, the SERVQUAL Model was applied with its relevant dimensions; in addition, a reliability process corresponding to a pilot test was carried out, obtaining a Cronbach's Alpha of 0.941. Results: Based on the results, it can be stated that the proposed model will improve customer service and that its implementation is viable in other city agencies. Discussion: The research addresses the problem of inefficient administrative management in the transit agency of the Quevedo canton, which faces various critical challenges and one of the highlighted problems is the slowness in issuing licenses, which causes long waits and congestion for applicants. Conclusions: The diagnosis revealed that inefficient planning in the transit agency seriously affects operation and user satisfaction. The lack of coordination between areas causes delays in attention and processing of licenses.

References

Aliaga Díaz, S., & Alcas Zapata, N. (2021). Análisis de la gestión administrativa y la calidad del servicio en la atención de los partos humanizados en un hospital nacional de Lima. Revista de la Universidad Internacional del Ecuador, 6(1), 18-30. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n1.2021.1490

Anchelia Gonzales, V., Inga Arias, M., Olivares Rodríguez, P., & Escalante Flores, J. (2021). educativas, La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones. Revista de Psicologia Educativa, 9(1). doi:https://doi.org/10.20511/pyr2020.v9nSPE1

CONCYTEC. (2018). Resolución de Presidencia N° 215-2018-CONCYTEC-P.

Cordova Floriano, W. M. (2022). Estrategia de evaluación para mejorar la gestión del proceso de contratación en la sede central del Gobierno Regional Piura. Piura. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/78161/Cordova_FWM-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y/

Dill, W., Starbuck, W., Thompson, J., Lawrence, P., Lorsch, J., & Burns, T. (1980). Principales teorías administrativas: enfoques y representantes. Obtenido de http://www.losrecursoshumanos.com/principales-teorias-administrativas-enfoques-yrepresentantes

Falconi Piedra, J. F., Luna Altamirano, K. A., Sarmiento Espinoza, W. H., & Andrade Cordero, C. F. (2019). Gestión administrativa: Estudio desde la administración de los procesos en una empresa de motocicletas y ensamblajes. Visionario Digital, 3(2), 155-169. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.406

Hernandez Mendoza, S., & Duana Ávila, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 9(17), 51-53. Obtenido de https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6019

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodologia de la Investigación. Ciudad de México: INTERAMERICANA EDITORES. Obtenido de https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo. (2020). I. C. D. P. Quito, Ecuador.

Maslow, A. (1968). Some educational implications of the humanistic psychologies. Harvard educational review, 38(4), 685-696.

Pacheco Barreto, D. F. (2022). Control interno y la gestión administrativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar.Una revisión sistemática del 2020 al 2022, 7(1), 6697-6712. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4918

Peña, Ponce, D. K., Milligan Alvia, K., & Galarza Rodríguez, E. (2022). Gestión Administrativa y su Aporte al Desarrollo Empresarial: Caso Cooperativa Moto Taxi de Puerto López. Dominio de las Ciencias, 8(1), 136-151. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2563

Pierrend Hernández, S. D. (2021). La calidad de servicio según el modelo SERVQUAL y la fidelización del cliente en las agencias de viajes del distrito de Miraflores en el año 2019. Lima. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/16774/Pierrend_hs.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Ramírez Méndez, G. G., Magaña Medina, D. E., & Ojeda López, R. N. (2022). Productividad, aspectos que benefician a la organización. Revisión sistemática de la producción científica. Trascender, contabilidad y gestión, 7(20), 189-208.

Siva, Borja, G. P. (2019). Planeamiento estratégico y la gestión administrativa de la Unidad de Nivelación y Admisión, “Universidad Nacional de Chimborazo”, ciudad de Riobamba-“Ecuador”. Lima. https://core.ac.uk/download/pdf/323351138.pdf

Terry, G. R. (1996). Principios de la administración. Compañía Editorial Continental.

Torres Mendoza, L. L. (2020). Gestión administrativa y calidad de atención en una entidad pública de la ciudad de Trujillo. Trujillo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/49686/Torres_MLL-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tschohl, J. (2019). Achieving Excellence Through Customer Service [Electronic resource]. J. Tschohl.–Best Sellers Publishing.

Valle Franco, A. (2020). La administración pública: un enfoque desde la teoría del Estado y los derechos humanos. Dirección Editorial. https://editorial.iaen.edu.ec/wp-content/uploads/sites/12/2021/01/La-Administracio%CC%81n-pu%CC%81blica-un-enfoque-desde-la-teori%CC%81a-del-Estado-y-los-derechos-humanos-2.pdf

Zambrano, M. (2023). El sueño creador. Alianza Editorial.

Published

2024-10-15

How to Cite

Herrera Valero, M. V., Carbajal Llauce, C. T. de J., & Ortega de Peña, N. I. R. (2024). From bureaucracy to excellence: an administrative management model to optimize customer service in Ecuadorian transit agencies. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1488–1498. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6525

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)