The didactic materials in the learning of students of ninth year basic general education

Authors

  • Elva de los Ángeles Mosquera Robles Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi, Ecuador
  • José Víctor Hugo Nevárez Barberán Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi, Ecuador

Keywords:

instruments, evaluation, motivation, curriculum, research

Abstract

Didactic materials should be part of the educational contingent of the teaching staff of any educational unit, since they have a mediating function in their learning. The objective was to establish the incidence of didactic materials in the learning of students in the ninth year of general basic education at the San Isidro Educational Unit. As for the methodology and instrument applied, it was inductive-deductive and structured surveys directed to students and teachers; coming from a stratified sampling. The data collected were analyzed using descriptive statistical criteria through statistical tables and figures. The results obtained allowed demonstrating that the use of educational materials allows assessing and structuring teachers' lesson plans and students' learning. With this, it was concluded that didactic materials become a key part of the learning process and have the multiple function of favoring in the educational community of students and teachers’ greater quality and warmth in the teaching-learning process, providing both groups with a way and order in each of their academic activities.

References

Aguilar, I. Ayala, J. Lugo, O. Zarco, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Rev. iberoam. cienc. tecnol. soc. 9(25). http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132014000100005

Ahumada, M., Antón, M., & Peccinetti, V. (2012). El desarrollo de la investigación acción participativa en psicología. Enfoques, 24(2), 23-52.

Altamirano, L. (2021). Materiales didácticos en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Psicología. Universidad Nacional de Educación. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/6531/MONOGRAF%C3%8DA%20-%20ALTAMIRANO%20GONZALES%20LUIS%20ALBERTO%20-%20FCSYH.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alvarado, J. & García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, (9), 187-202.

Arias, M. Navarro, M. (2017). Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas cuestionamientos y reflexiones para pensar la cultura científica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(3). https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v17n3/1409-4703-aie-17-03-00774.pdf

Caamaño, M. Cuenca, D. Romero, A. Aguilar, N. (2021). Uso de materiales didácticos. En la escuela “Galo Plaza Lasso” de Machala: estudio de caso. Revista Universidad y Sociedad, 13(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n2/2218-3620-rus-13-02-318.pdf

Castillo, K. Ruiz, K. Miramontes, M. (2021). Concepciones epistemológicas y práctica docente de los docentes de Historia en nivel medio superior: un estudio narrativo. Educación, 30(58). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1019-94032021000100128&script=sci_arttext

Castro, M. Morales, M. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194140994008.pdf

Castro, M. Morales, M. (2015.). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 138-170. https://www.redalyc.org/journal/1941/194140994008/html/

Dangel, R. Jústiz, M. Luis Gustavo Martí¬nez González. (2021). Materiales didácticos para la estimulación cognitiva de escolares con discapacidad intelectual leve. EduSol, 22(78). https://www.redalyc.org/journal/4757/475769827010/

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2). https://www.redalyc.org/journal/440/44055139021/html/

Espinoza, E. (2020). Características de los docentes en la educación básica de la ciudad de Machala. TRF, 16(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200292

Fernández, S., & Baptista, R. (2014). Metodología de la investigación. México. McGraw-Hill Interamericana.

Fox, N., Hunn, A., & Mathers, N. (2009). Sampling and sample size calculation. East Midlands/Yorkshire: the National Institutes for Health Research. Research Design Service for the East Midlands/Yorkshire & the Humber.

Freré, F. Saltos, M. (2013). Materiales Didácticos Innovadores Estrategia Lúdica en el Aprendizaje. Revista Ciencia Unemi, vol. 6, núm. 10. https://bit.ly/3e3wKbp

Goméz, M. (2014). El material didáctico expuesto en clase como instrumento de Educación para la paz. Revista de Paz y Conflictos, 7. https://bit.ly/3Kqu03S

González, M. (2014). El material didáctico y su incidencia en el desarrollo de destrezas lógico matemáticas de las niñas y niños de preparatoria, primer grado de la escuela de educación básica “Princesa Nunkui”, de la parroquia La Paz, cantón Yacuambi, provincia de Zamora Chinchipe. período 2013-2014”. lineamientos alternativos. Universidad Nacional de Loja. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/14265/1/TESIS%20MARITZA%20GONZALEZ.pdf

Gutiérrez, J. (2022). Modelo didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas con materiales didácticos manipulables. Revista Boletín REDIPE 11(3). https://bit.ly/3CBIADK

Hernández, J. Jiménez, Y. Rodríguez, E. (2020). Más allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales: construcción de un recurso didáctico digital. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ 10(20). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672020000100120

Lave, J. Packe, M. (2011). Hacia una ontología social del aprendizaje. Rev. estud. soc. (40). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-885X2011000300002

López, R., Nieto, L., Vera, J. y Quintana, M. (2021). Modos de aprendizaje en los contextos actuales para mejorar el proceso de enseñanza. Universidad y Sociedad, 13(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500542

Manrique, A. Gallego, A. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856284008.pdf

Martín, L. Amat, A. Espinet, M. (2022). Aprender a diseñar juegos para la enseñanza de las ciencias en la formación inicial de maestras y maestros en educación primaria Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3). https://www.redalyc.org/journal/920/92070576001/92070576001.pdf

Moreno, F. (2015). Manuel función pedagógica de los recursos materiales en educación infantil. Vivat Academia, núm. 133. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752885002.pdf

Ordóñez, R. Ferrón, M. (2022). Comunidades de aprendizaje: Desarrollo de materiales didácticos a través de los grupos interactivos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 66, 5-36, https://www.redalyc.org/journal/1942/194270426002/html/

Pamplona, J. Cuesta, J. Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista eleuthera, 21. https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/

Pérez, V. (2021). El diseño de recursos didácticos digitales: criterios teóricos para su elaboración e implementación. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig. educ., 12(22). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-21712021000100015&script=sci_arttext

Quinga, Y., Maurera, S. y Guijarro, J. (2022). ¿Qué tipo de material didáctico es empleado para el desarrollo del lenguaje en Educación Inicial?. Revista Cognosis, VII(1). https://bit.ly/3AR3fCp

Rodrigues, Z. (2021). Educación: Un estudio basado en el informe de la UNESCO sobre los cuatro pilares del conocimiento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 04. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/cuatro-pilares

Roque, D. Jústiz, M. Martínez, L. (2022). Materiales didácticos para la estimulación cognitiva de escolares con Discapacidad Intelectual Leve. EduSol, 22(78). https://bit.ly/3TmuwUD

Soler, M. Cárdenas, F. Hernández, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones en educación en ciencias. Ciênc. educ. Bauru 24(4). https://bit.ly/3wzvvqC

Tekman. (2021). Tipos de aprendizaje. https://www.tekmaneducation.com/blog/tipos-de-aprendizaje/

Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín., 58(1). http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100011

Zanotto, M. Gaeta, M. (2018). Epistemología personal y aprendizaje en la formación de investigadores. Perfiles educativos, 40(162). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000400160

Published

2024-10-15

How to Cite

Mosquera Robles, E. de los Ángeles, & Nevárez Barberán, J. V. H. (2024). The didactic materials in the learning of students of ninth year basic general education. Maestro Y Sociedad, 260–267. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6524