Professionalization of the Secondary school History teacher in racism and racial discrimination
Keywords:
racism, racial discrimination, professionalization of teachers, historical thoughtAbstract
Introduction: The professionalization of History teachers in racism and racial discrimination is the process proposed to support necessary transformations in basic secondary school. Materials and methods: The sample is made up of the Alberto Fernández Montes de Oca educational institution in the municipality of Santiago de Cuba, which qualitatively contains the heterogeneity of the History teachers. Empirical level methods were used: interview, observation and case study. Results: The results of the professionalization allowed to support the implementation of the strategy regarding racism and racial discrimination in the subject of Cuban History. Discussion: It allowed to determine the characteristics of the teachers regarding the culture on racial issues and to value and analyze the content of the professionalization of these components, with an enrichment of their culture in a stable and lasting way. Conclusions: It consolidated the formation of historical thought and their professional performance regarding racism and racial discrimination.
References
Aguilar, (2014) Creencias sobre el concepto de raza en profesionales de la educación en Baja California. Alteridades vol.24 No. 48 Ciudad de México jul./dic.
Asamblea Nacional (2019) Constitución de la República de Cuba, La Habana.
Cruz, (2020) Promoverla lectura de la edad de Oro Conrado vo.16 no. 76 Cienfuegos sep.-oct.2020
Espinosa, R., Reyes, M., Justis, O. y Moreno, E. (2020). La Vivencia en la historia desde José Martí. Potencialidades para el perfeccionamiento de la labor del docente en la didáctica de la Historia de Cuba. Revista Maestro y Sociedad, Número Especial “José Martí: magisterio y trascendencia”.
Grupo coordinador Ejecutivo de la Comisión Nacional Programa Nacional contra el Racismo y la Discriminación Racial (2022) Revolución Cubana vs. Racismo. Editorial Ciencias Sociales, La Habana
Justis, O. & Espinosa, R. (2019). Teoría y práctica de la transposición en la didáctica de la Historia de Cuba. Editorial académica española.
Informe… SOBRE POBLACIÓN (2018)Organización de Naciones Unidas (ONU) 20018 Conferencia regional sobre desarrollo social. Estado de la Población 2018. El poder de decidir. Derechos Reproductivos y transición Demográfica. CEPAL. Santiago de Chile. Redesoc@un.org
Montero, (2019). Montero Quesada José Guillermo, 2019. Racialidad, racismo y emancipación de los afrodescendientes en el oriente cubano. Una mirada desde la región Las Tunas. Cuadernos Inter.c.ambio sobre Centro América y el Caribe. Vol.16, n. 1, pp.71-97
Morales, D, Rodríguez, J. Iturriaga, E, Gall, O,(2020). Existen las “razas humanas”. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. Ciudad de México. www.conapred.org.mx
Quiala, (2023) TratamientoDidácticoa la discriminación racial como contenido transversal del proceso de enseñanza aprendizaje de laHistoria de Cuba. Tesis en opción al título académico de Máster en Educación.
Roque-Ramos, G., Espinosa-Rodríguez, R. de la C. y Justis-Katt, O. (2023). La profesionalización en la argumentación histórico- profesional pedagógica del profesor de historia de secundaria básica. EduSol, 23(82), 171–186.
UNESCO, 2005 Organización de las Naciones Unidas para educación la ciencia y la cultura (UNESCO) 2005. Las dimensiones del racismo. acnudh.org/las-d
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dalila Figueroa Castellanos, Rosa Espinosa Rodríguez, Doris Virgilio Licea Milán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.