Montessori method to stimulate the development of logical-mathematical relations in early childhood education
Keywords:
didactic strategies; cognitive development; early education; mathematical skills; Montessori pedagogy.Abstract
Introduction: The implementation of alternative pedagogical approaches, such as the Montessori Method, has shown remarkable improvements in the development of logical-mathematical skills in preschool children. The present study aimed to investigate the effectiveness of didactic strategies based on the Montessori Method to stimulate logical-mathematical development in preschool children. Materials and methods: A mixed approach were used, including direct observation in the classroom and interviews with teachers specialized in the subject. The validation of the proposal was carried out through the judgment of specialists in early education, who evaluated different aspects of the proposal. Results: The didactic proposal based on the Montessori Method was evaluated and validated by specialists in early education, who gave a high score with an Anochi coefficient of 0.92. This high concordance suggests that the proposal is widely accepted and considered effective for the development of logical-mathematical skills. The specialists foresee that its application could contribute to a 20 % improvement in the understanding of numerical and geometric concepts, and a 15 % improvement in problem-solving skills. Conclusion: In summary, it is expected that the application of this proposal will promote more autonomous and critical learning, providing children with a solid foundation for their comprehensive cognitive development in later stages of their education.
References
Alsina, Á. (2019). Del razonamiento lógico-matemático al álgebra temprana en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia,, 8(1), 1-19.
Ascencio, L., Garcés, N., & Zila, E. (2020). La aplicación del método Montessori en la educación infantil Ecuatoriana. Sathiri: sembrador, 15(1), 122 - 131.
Borja , L., & Culqui , C. (2021). Los métodos de María Montessori en el ámbito de relaciones lógico matemáticas de los niños y niñas del subnivel 2 de educación inicial. Repostorio de la Universidad Técnica de Cotopaxi, 1-159.
Frechtel, I. (2023). Montessori en la Argentina: una mirada histórica desde la prensa pedagógica. Pedagogía y Saberes, (58), 95-108.
García , M. (2021). Enseñar y aprender en educación infantil a través de proyectos. Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria.
Guerrero, M., & Díaz, R. (2022). Actividades lúdicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial II. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa., ISSN 1390-9010, 10(1), 107-122.
Hallumoglu, K., Orhan, H., & Maner, F. (2021). El efecto de la instrucción de matemáticas respaldada por materiales Montessori en las habilidades tempranas de razonamiento matemático. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri, 12 (2), 49-59.
Hernández , P., Onofre, V., & Gómez, V. (2021). La pedagogía Montessori y su incidencia en la Educación Inicial. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 1-17.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mcgraw-hill.
Ramírez, A. (2019). El método Montessori en el contexto del aprendizaje del alemán como segunda lengua. Universidad de Sevilla.
Reyes, P. (2018). El desarrollo de habilidades lógico matemáticas en la educación. Polo del conocimiento, 2(4), 198-202.
Rodríguez, I., Encalada, M., & Cordero, A. (2021). El refuerzo académico en experiencias de aprendizaje para el Ámbito de relaciones lógico-matemáticas con GeoGebra. Revista Scientific, 6(21), 101-123.
Somano, K., & León, M. (2020). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis, inducción-deducción, abstracto-concreto e histórico-lógico. Universidad de Matanzas.
Velastegui, S. (2022). La metodología Montessori en la Educación Inicial ecuatoriana. Revista de Ivestigación en Ciencias de la Educación, ISSN: 2616-7964, 2228 - 2237.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariuxi Katiusca Plúa Chancay, Alba Dolores Alay-Giler

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente