Scientific methodological work in Higher Medical Education Scientific

Authors

  • Yusimy Barrios López Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Celia Teresa Ledo Rollo Universidad de Oriente, Cuba
  • Clemente Couso Seoane Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Methodological Work Methodological teaching work Scientific Methodological Work

Abstract

Introduction: Scientific methodological work energizes the results of university academic efficiency. The present work is a qualitative research that aims to systematize the theoretical foundations that support the scientific methodological work in Higher Medical Education. Materials and methods: The methods of analysis-synthesis and documentary review passed through the entire research process. Results: It is confirmed that the theoretical foundations that support the forms of methodological work in Higher Education have been addressed worldwide and in Cuba, but insufficient in relation to scientific methodological work, being necessary a training management strategy that serves as a guide. to the teacher for the development of scientific methodological work at the organizational levels of the teaching process. Discussion: It is considered essential that the methodological indications of the course and of each of the programs developed emphasize the need to develop the systemic and interdisciplinary nature of the methodological work, with adjustment to the levels of integration of the course, considering the participants in its preparation in this aspect one of the most complex challenges to face, being necessary to adjust the methodological work in its two teaching and scientific dimensions for the Medicine career to the levels of systematicity of the same (discipline/subject, academic year and career). Conclusions: A training management strategy is necessary that guides the teacher in the development of scientific methodological work so that educational research is energized with the introduction of the results obtained in teaching practice, in response to the identified problem.

References

Botero, M. (2018). Lo que llamamos liderazgo: consideraciones críticas de lo que ocurre en diversas organizaciones. Perspectivas Psicológicas, 3(4), 134-144. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pp/v3-4/v3-4a15.pdf

Becerra, F. Á., Andrade, L., Orbe, L. y Díaz Gásperi, I. (2018). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación. Universidad de Otavalo, Ecuador, 19(1), 1-32.

Caicedo-Monserrate, L y Petita Morán-Rodríguez, S.(2018) Estrategia para el trabajo científico metodológico, una necesidad operativa en la universidad técnica de Babahoyo. OLIMPIA, 15(47).

Chavez González, y Benavides Martínez, B. (2011). Los profesores universitarios entre la exi-gencia profesional y el compromiso ético social. sinectica, 37. http//www.scielo.org.mx/scielopid=S1665-109X2011000200003&script=sc

Etienne, C. F. (2018). Cuba hacia la Salud Universal. RevPanam Salud Pública, 42:e64. https://doi.org/10.26633/RPSP. 2018.64

Fariñas Barrios, E. y Pérez Cano, R.(2019) Trabajo metodológico en el centro universitario municipal de Jagüey Grande, Cuba: particularidades y experiencias. Revista de la escuela de ciencias de la educación, 15(14), 41-50.

Fonseca Arias, B., Robert Hechavarria, R. y Martinez Sanchez,N. B. (2017). El trabajo metodológico colectivo una experiencia desde la dirección de formación profesional. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index/php

Gamboa, J. G. (2018). El trabajo científico metodológico: una herramienta lógica. Revista Electrónica Científico Pedagógica, (3).

García González, M. C., Varela de Moya, H. S., y Espíndola Artola, A. (2019). Las formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Rev Hum Med, 19(3), Epub 09-Dic-2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300607

Guerra Bretaña, R. M., Ramos Azcuy, F. J., y Jaya Escobar, A. I.(2019). El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritura-cientifica-docente.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1901escritura-cientifica-docente

Mena Silva, A., Lopez Calichs, E. y Silva Rojas, L. (2020). Una nueva mirada sistema para el trabajo metodológico en disciplinas complejas. https://mendive.upr.edu.cu

Mesa Carpio, N., Salvador Jiménez, R., García Martínez, M.y Rodríguez Ramos, R. (2004). El trabajo metodológico: Evolución y perspectivas. Varela, 4(6). http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv0605.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución ministerial 47/2022. Trabajo metodológico. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. MES.

Molina-García, F., Macías-Loor, P. y GentryJone, M. Á. (2019). Papel del trabajo metodoló-gico de la Educación Superior en Latinoamérica. Pol. Con., 4(12), 234-253.

Morales Ojeda, R. et al. (2018). Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y Estrategias Actuales para su consolidación y sostenibilidad. http://1026633/RPSP.2018.25

Salas, P. S. y Salas, M. A. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Ed. Ciencias Médicas.

Tapia Claro, I., Estrada Mancebo, M., Rivero, O. y Moreno Toiran, G. (2022). Trabajo metodológico en los colectivos de años academicos un enfoque por procesos. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 132-141.

Vela Valdés, J. (2015). Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educ Med Super, 29(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/781/292

Velis Martínez, E. D. (2015). Eficiencia del trabajo científico metodológico, ¿quimera o realidad? EDUMECENTRO, 7(4), 1-8.

Published

2024-06-30

How to Cite

Barrios López, Y., Ledo Rollo, C. T., & Couso Seoane, C. (2024). Scientific methodological work in Higher Medical Education Scientific. Maestro Y Sociedad, 21(3), 921–929. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6459

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)