Scientific methodological work in Higher Medical Education Scientific
Keywords:
Methodological Work Methodological teaching work Scientific Methodological WorkAbstract
Introduction: Scientific methodological work energizes the results of university academic efficiency. The present work is a qualitative research that aims to systematize the theoretical foundations that support the scientific methodological work in Higher Medical Education. Materials and methods: The methods of analysis-synthesis and documentary review passed through the entire research process. Results: It is confirmed that the theoretical foundations that support the forms of methodological work in Higher Education have been addressed worldwide and in Cuba, but insufficient in relation to scientific methodological work, being necessary a training management strategy that serves as a guide. to the teacher for the development of scientific methodological work at the organizational levels of the teaching process. Discussion: It is considered essential that the methodological indications of the course and of each of the programs developed emphasize the need to develop the systemic and interdisciplinary nature of the methodological work, with adjustment to the levels of integration of the course, considering the participants in its preparation in this aspect one of the most complex challenges to face, being necessary to adjust the methodological work in its two teaching and scientific dimensions for the Medicine career to the levels of systematicity of the same (discipline/subject, academic year and career). Conclusions: A training management strategy is necessary that guides the teacher in the development of scientific methodological work so that educational research is energized with the introduction of the results obtained in teaching practice, in response to the identified problem.
References
Botero, M. (2018). Lo que llamamos liderazgo: consideraciones críticas de lo que ocurre en diversas organizaciones. Perspectivas Psicológicas, 3(4), 134-144. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pp/v3-4/v3-4a15.pdf
Becerra, F. Á., Andrade, L., Orbe, L. y Díaz Gásperi, I. (2018). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación. Universidad de Otavalo, Ecuador, 19(1), 1-32.
Caicedo-Monserrate, L y Petita Morán-Rodríguez, S.(2018) Estrategia para el trabajo científico metodológico, una necesidad operativa en la universidad técnica de Babahoyo. OLIMPIA, 15(47).
Chavez González, y Benavides Martínez, B. (2011). Los profesores universitarios entre la exi-gencia profesional y el compromiso ético social. sinectica, 37. http//www.scielo.org.mx/scielopid=S1665-109X2011000200003&script=sc
Etienne, C. F. (2018). Cuba hacia la Salud Universal. RevPanam Salud Pública, 42:e64. https://doi.org/10.26633/RPSP. 2018.64
Fariñas Barrios, E. y Pérez Cano, R.(2019) Trabajo metodológico en el centro universitario municipal de Jagüey Grande, Cuba: particularidades y experiencias. Revista de la escuela de ciencias de la educación, 15(14), 41-50.
Fonseca Arias, B., Robert Hechavarria, R. y Martinez Sanchez,N. B. (2017). El trabajo metodológico colectivo una experiencia desde la dirección de formación profesional. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index/php
Gamboa, J. G. (2018). El trabajo científico metodológico: una herramienta lógica. Revista Electrónica Científico Pedagógica, (3).
García González, M. C., Varela de Moya, H. S., y Espíndola Artola, A. (2019). Las formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Rev Hum Med, 19(3), Epub 09-Dic-2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300607
Guerra Bretaña, R. M., Ramos Azcuy, F. J., y Jaya Escobar, A. I.(2019). El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritura-cientifica-docente.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1901escritura-cientifica-docente
Mena Silva, A., Lopez Calichs, E. y Silva Rojas, L. (2020). Una nueva mirada sistema para el trabajo metodológico en disciplinas complejas. https://mendive.upr.edu.cu
Mesa Carpio, N., Salvador Jiménez, R., García Martínez, M.y Rodríguez Ramos, R. (2004). El trabajo metodológico: Evolución y perspectivas. Varela, 4(6). http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv0605.pdf
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución ministerial 47/2022. Trabajo metodológico. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. MES.
Molina-García, F., Macías-Loor, P. y GentryJone, M. Á. (2019). Papel del trabajo metodoló-gico de la Educación Superior en Latinoamérica. Pol. Con., 4(12), 234-253.
Morales Ojeda, R. et al. (2018). Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y Estrategias Actuales para su consolidación y sostenibilidad. http://1026633/RPSP.2018.25
Salas, P. S. y Salas, M. A. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Ed. Ciencias Médicas.
Tapia Claro, I., Estrada Mancebo, M., Rivero, O. y Moreno Toiran, G. (2022). Trabajo metodológico en los colectivos de años academicos un enfoque por procesos. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 132-141.
Vela Valdés, J. (2015). Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educ Med Super, 29(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/781/292
Velis Martínez, E. D. (2015). Eficiencia del trabajo científico metodológico, ¿quimera o realidad? EDUMECENTRO, 7(4), 1-8.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yusimy Barrios López, Celia Teresa Ledo Rollo, Clemente Couso Seoane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.