System of educational activities for the early detection of dysgraphia in 5 year old children

Authors

  • Frella del Carmen Sánchez Meza Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Yanet Samada Grasst Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

early detection, dysgraphia, educational activities, fine motor skills

Abstract

Introduction: Early detection of dysgraphia involves observing difficulties in writing, such as problems with holding the pencil, writing in a disorganized or illegible manner, and resistance to writing activities. The present study aimed to design a system of didactic activities for the early detection of dysgraphia in 5-year-old children from the "Diez de Agosto" Basic Education School in the Jipijapa canton. Materials and methods: The study is characterized as exploratory and descriptive, employing a mixed-method approach that considers both quantitative and qualitative aspects. Theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, and documentary analysis were utilized, alongside empirical methods including observation and interviews. Through various research techniques, consistent patterns were identified in the detection of dysgraphia signals, underscoring the importance of meticulous observation by teachers. While most children demonstrate mastery in graphic development variability, the need for specific attention to children in early stages or in progress is emphasized. Results: The designed activities aim to establish a solid foundation for early detection, highlighting the importance of strengthening digital pinch and laterality. Interviews underscore the importance of continuous training and pinpoint weaknesses, providing recommendations for dysgraphia treatment. These aspects enable the development of a system of didactic activities that facilitates the early detection of dysgraphia in 5-year-old children. Conclusions: The importance of detailed observation by teachers to identify possible signs of dysgraphia during writing and tracing activities is emphasized, with certain activities requiring greater attention.

References

Arango, K. (17 de Agosto de 2016). Investigación descriptiva: Definición características y ejemplos. Psicocode: https://psicocode.com/ciencia/investigacion-descriptiva/

Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Ecuador.

Bonifacio, E. N. C., Zuta, P. M., González, Y. S., & Rivas, P. de la C. R. (2024). Interactive Experiential Model for the Development of Digital Teaching Competence in Regular Basic Education. Revista Conhecimento Online, 1. https://doi.org/10.25112/rco.v1.3507

Chiguano, C., Socasi, L., & Garzón, J. (2023). Estrategias didácticas lúdicas para niños conritmo de aprendizaje lento. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(23). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilema/article/view/3609/3560

Delgado, O., Díaz, E., & Digurnay, I. (2016). Caracterización de disgrafía en niños y niñas. Revista Información Científica, 95(6), 883-892. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551762962005

Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009

Egg, A. (2011). Aprender a investigar: nociones básicas para la investigación social. Brujas.

Egido, B. (2014). Las dificultades de lecto-escritura: dislexia y disgrafía. Pautas de intervención y estudio de un caso en educación primaria. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/6013/TFG-O%20186.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, J., Pacheco, D., Díez, M. d., & García, E. (2010). La metodología observacional como desarrollo de competencias del aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 211-217. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832326022

Herrera, J. (2004). La didáctica del proceso docente para el desarrollo de la práctica laboral en las empresas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740210

Huallpara, K. (2021). La atención pedagógica para los estudiantes diagnosticados con disgrafía en el nivel primario de EBR. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20840

López, M. (2016). Disgrafía y disortografía: diagnóstico y tratamiento en alumnos de 2º de E.P. Repostorio abierto de la Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/8728

Macías, A., García, I., Bernal, R., & Zapata, H. (2020). La estimulación y el desarrollo motor fino en niños de 5 años. Conrado, 16(74), 306-311. Conrado: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1366

Mayer, C., Wallner, S., Budde-Spengler, N., Braunert, S., Arndt, P. A., & Kiefer, M. (2020). Literacy Training of Kindergarten Children With Pencil, Keyboard or Tablet Stylus: The Influence of the Writing Tool on Reading and Writing Performance at the Letter and Word Level. The Impact of Using Digital Devices on Children’s Reading, Writing and Thinking Skills, 10. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03054

Ministerio de Educación del Ecuador. (2014). Currículo Educación Inicial 2014. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Otero, A. (2018). Enfoques de investigación. Enfoques De Investigación: Métodos Para El Diseño Urbano - Arquitectónico. https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf

Pérez, M. (2017). Habilidades del área motriz fina y las actividades de estimulación temprana. Revista Publicando, 4(11), 526-537. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/581

Pérez, R. (2015). Dificultades para la escritura en alumnos de 3 de educación primaria: La disgrafia y las pruebas de diagnóstico. Universidad de Cantabria. https://www.bing.com/ck/a?!&&p=bf68352847af158fJmltdHM9MTcwODY0NjQwMCZpZ3VpZD0wZTVkNzYxYS1kNTIwLTY1NjUtMzkzYS02NTlhZDQyNzY0OTEmaW5zaWQ9NTIyNg&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=0e5d761a-d520-6565-393ª-659ad4276491&psq=%c2%bfC%c3%b3mo+abordar+las+difcultades+de+apren

Ramírez, M. (2010). ¿En qué consiste la disortografía? Revista digital para profesionales en la enseñanza. https://disfam.org/wp-content/uploads/2023/06/disortografia-1.pdf

Rivas, R., & López, S. (2017). La reeducación de las disgrafías: perspectivas neuropsicológica y psicolingüística. Pensamiento Psicológico, 15(1). http://scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612017000100006

Santi-León, F. (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en un país en el cual no son obligatorios. Revista Ciencia Unemi, 12(30), 143-159. https://www.redalyc.org/journal/5826/582661249013/html/

Santos, M. (2006). Prevención de las disgrafías escolares: necesidad de la escuela actual para la atención a la diversidad: una mirada desde Cuba. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 15(29), 117- 133. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85902906

Scrich, A., Cruz, L. d., Bembibre, D., & Torres, I. (2017). La dislexia, la disgrafia y la discalculia: sus consecuencias en la educación ecuatoriana. Archivo Médico de Camagüey, 21(1), 766-772. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=211149710003

Shunta, E., & Chasi, J. (2023). La motricidad fina en la educación inicial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4677

Simón, Y. (2015). La estimulación temprana a la motricidad fina, una herramienta esencial para la atención a niños con factores de riesgo de retraso mental. EduSol, 15(51), 100-106. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747192008

Tinta, M. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de la escritura. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 553-568. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.137

Vargas, E. (2022). Deteccción temprana de la disgrafía desde el ejercicio profesional docente. Revista Científica Retos De La Ciencia, 6(12), 13-24. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/384

Veintimilla, L., & Pablo, B. (2023). La disgrafía y sus impactos en el aprendizaje de los niños. PENTACIENCIAS, 5(6), 467-475. http://dx.doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i6.869

Zuliani, L. (2010). Estudio exploratorio, un viaje para descubrir. Investigación y Educación en Enfermería, 28(3). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072010000300019

Published

2024-05-27

How to Cite

Sánchez Meza, F. del C., & Samada Grasst, Y. (2024). System of educational activities for the early detection of dysgraphia in 5 year old children. Maestro Y Sociedad, 21(2), 715–728. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6438

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)