Chat GPT as a pedagogical and didactic tool for teachers in training
Keywords:
ChatGPT, artificial intelligence, teaching strategy, pedagogical resource, teachers in trainingAbstract
In recent years, technology has had a significant impact and, at present, the use of artificial intelligence is booming. It is therefore important to identify its potential in the educational field. The objectives of this study were, first, to describe the perceptions of trainee teachers about the use of chatGPT in the classroom; and second, to design and evaluate a didactic strategy based on the use of ChatGPT as a pedagogical resource. This research corresponds to a qualitative study of research-action methodological design. The sample consisted of 43 students, referred to in this study as "teachers in training", from the eighth cycle of the Faculty of Education of a private university in Lima. For the diagnosis, a focus group was applied, through a guide of 4 open questions. Among the initial findings, there was a negative and distrustful evaluation of the use of ChatGPT, which was also linked to the lack of preparation regarding the didactic management of this resource. Based on this, the strategy was designed, which included three phases: awareness and training, inclusion of the tool in the design and execution of classes, and evaluation of its effectiveness. Based on the perceptions of the teachers in training, the effectiveness of the strategy was concluded, which made possible the inclusion of activities for pedagogical use and use in the students' learning process.
References
Alemán-Saravia, A. C., Deroncele-Acosta, A., & Robles-Mori, H. (2023). Traducción, adaptación cultural y validación del cuestionario TPACK-21 en docentes en servicio. Revista De Ciencias Sociales, 29(3), 453-469. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40730
Alemán-Saravia, A.C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature Review. Proceedings - 2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies, LACLO 2021, pp. 104-111. DOI: 10.1109/LACLO54177.2021.00069
Aparicio, W.O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
Calderón, F.J. (2019). Impacto de las nuevas tecnologías en la masificación de la educación. Revista Scientific, 4, 173-187. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.10.173-187
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023). El impacto de ChatGPT en la educación superior, Frontiers in Education, 1-13. https://www.researchgate.net/publication/374415358_El_impacto_de_ChatGPT_en_la_educacion_superior/link/651c5572fc5c2a0c3bb06e3e/download
Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
Deroncele-Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
Deroncele-Acosta, A.; Palacios-Núñez, M.L.; Toribio-López, A. (2023). Digital Transformation and Technological Innovation on Higher Education Post-COVID-19. Sustainability, 15, 2466. https://doi.org/10.3390/su15032466
Deroncele-Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021 a). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4), 145-161. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
García, O.V. (2023). Uso y Percepción de ChatGPT en la Educación Superior. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23) 98-107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009
Kamita, T., Ito, T., Matsumoto, A., Munakata, T, & Inoue, T. (2019). A chatbot for mental healthcare based on sat counseling method. Mobile Information Sistem, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.1155/2019/9517321
López, A.J., Rodríguez, L., & Montes, R. (2023). Guía de uso de ChatGPT para potenciar el aprendizaje activo e interactivo en el aula universitaria. https://hdl.handle.net/10115/22149
Morales-Chan, M. (2023). Explorando el potencial de Chat GPT: Una clasificación de Prompts efectivos para la enseñanza. https://biblioteca.galileo.edu/tesario/handle/123456789/1348
Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., Llaque, P. & Deroncele-Acosta, A. (2022). Innovation and Digital Competence: A Bibliometric Analysis. IEEE 2nd International Conference on Advanced Learning Technologies on Education & Research (ICALTER), 2022, pp. 1-4, doi: 10.1109/ICALTER57193.2022.9964633
Pascuas-Rengifo, Y.S., García-Quintero, J.A.,& Mercado-Varela, M.A. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Politécnica, 16(31), 97-109. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a8
Pitman, L. (2023). Conversaciones en torno de la irrupción del Chat GPT y la enseñanza. Futuros comunes- Revista de Tecnologías Informacionales, (3), 67-70. https://publicaciones.unpaz.edu.ar/OJS/index.php/ti/article/view/1556/1465
Ramos, E.R. (2023). El papel de la tecnología para la mejora de la calidad educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1018-1027. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6245
Ruiz-Miranda, E. (2023). La revolución de la inteligencia artificial en la educación: una reseña de ChatGPT. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 10(1), 156-160. https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9594
Salazar, M., Enríquez, A., & Guevara, J. (2020). Tics e-learning y el impacto social en la educación superior. Opuntia Brava, 12(3), 53-61. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1048
Sarrazola-Alzate, A. (2023). Uso de ChatGPT como herramienta en las aulas de clase. Revista EIA, 20(40), 1-23. https://doi.org/10.24050/reia.v20i40.1718
Sartor-Harada, A., Ulloa-Guerra, O., Deroncele-Acosta, A., & Pérez-Ochoa, M. (2023). Aplicación del portafolio digital en una estrategia metodológica para el aprendizaje reflexivo en estudiantes de maestría. Perfiles Educativos, 45(180), 106-121. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60520
Solórzano, W.L., Rodríguez, A., Anzules, X.L., & Cornelio, O. (2022). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71-77. https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v1.n2.2022.71-77
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84
Vilchis, M. (2023). ChatGPT: Usos y oportunidades de la enseñanza-aprendizaje en Nivel Medio Superior. Diversidad Académica, 3(1), 90-112. https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/21745
Zumba-Nacipucha, L.J., Tolozano-Benites, V.M., & Figueroa-Corrales, E. (2023). Estrategia de superación docente sobre la herramienta de inteligencia artificial CHAT GPT. Polo del Conocimiento, 8(10), 552-576. https://doi.org/10.23857/pc.v8i10.61
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María de los Ángeles Sánchez Trujillo, Eduar Antonio Rodríguez Flores, Marianella Suárez Pizzarello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.