Employment preparation strategy for medical graduates
Keywords:
Continuous formation, professional, left overcoming in medicine, penitentiary medicine, penal medicineAbstract
Introduction: The preparation of the professionals of the sector of health and the quality of his performance, to fulfill the ever-growing needs of the society, the education of postgrade can get perfect systematically intervening. The present work has like Objetivo: Implementing a strategy of preparation for the job of the graduate in medicine on penal medicine. Materials and method: The population of study got determined by 34 participants, of them 30 loved one another with doctors of recent graduation, 2 executives and 2 teachers. They used methods of the theoretic level, empiricist and mathematical statistician, using like instrument the opinion poll and observation to left and glimpsed to executives and teachers. Results: Insufficiencies as to the formation and preparation of the graduate doctors to perform in the penitentiary centers. Discussion: The implementation of strategy favored the development of activities of overcoming with the graduate. Findings: The development of a strategy favors the development of theoretic knowledge and practical abilities that guarantee an adequate performance of the graduate in medicine in the penitentiary centers.
References
Durán Fonseca, A. M., Céspedes Acuña, J. E., Cintra Lugones, Á. L. (2018). Estrategia de superación para fortalecer la Historia de la Medicina de Santiago de Cuba.
García García, J. J., Moreno Altamirano, L., Flores Ocampo, A. E. (2020). La investigación-acción como estrategia educativa para la obtención de aprendizajes significativos en la promoción de la salud pública en alumnos de la facultad de medicina de la UNAM. Investigación en educación médica, 9(36), 41-51. http://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20228
Horruitinier Silva, P. (2020). La universidad cubana: modelo de formación. Editorial Felix Varela.
Hernández Suarez, D., Rodríguez Acosta, Y., Hernández Suarez, D., & Tapanes Acosta, M. (2022). Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. EDUMCENTRO, 14, E1729. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sci-arttext&pid_s2077-28742020001000023&ting_es
López Fernández, A. G., Cruañas Sospedra, J., Salgado Friol, A. H., Lastayo Bourbon, L. H., Pérez Yero, C. M., Rigual Delgado, S. M. (2007). Una propuesta de aplicación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sciarttext&pid_S1684 18592017000100006.
MES. (2019). Reglamento de Educación Postgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140/2019. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Piñón, J. y Del Toro, A. (2004). Tutor y proceso tutoral en la formación continua del recién graduado. http://www.eumed.net/rev/ced.37241
Rodríguez Neyra, M. E., Carrasco Feria, M. de los A. (2017). Metodologia para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. CCM 2017. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sci.arttext&pid_S1560-438120170002000010&ing-es
Sandrino Sánchez, M., Hernández Suarez, N., Madraso Calzadilla, Y., Valdés Duarte, L. y Dopico Ravelo, D. (2020). Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Medica. Rev Ciencias Médica, 24(1):e4151. http://revcmpinar.sld.cu/index/publicaciones/article/view/415
Vallejo Portuondo, G. R., Mendo Alcolea, N., Lahera Puig, M. L. (2019). Procedimientos diagnostico-metodológicos para la implementación de las estrategias curriculares en la educación superior. MEDISAN. 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?scvript_sci arttex&pid_1029301920190000200360
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Lidia Ford Torralba, Yuri Alvarez Magdariaga, Anabel Borrero Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.