Employment preparation strategy for medical graduates

Authors

  • Ana Lidia Ford Torralba Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Yuri Alvarez Magdariaga Servicios Médicos del Ministerio del Interior de Santiago de Cuba, Cuba
  • Anabel Borrero Fernández Hospital Infantil Sur Dr. Antonio María Béguez César de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Continuous formation, professional, left overcoming in medicine, penitentiary medicine, penal medicine

Abstract

Introduction: The preparation of the professionals of the sector of health and the quality of his performance, to fulfill the ever-growing needs of the society, the education of postgrade can get perfect systematically intervening. The present work has like Objetivo: Implementing a strategy of preparation for the job of the graduate in medicine on penal medicine. Materials and method: The population of study got determined by 34 participants, of them 30 loved one another with doctors of recent graduation, 2 executives and 2 teachers. They used methods of the theoretic level, empiricist and mathematical statistician, using like instrument the opinion poll and observation to left and glimpsed to executives and teachers. Results: Insufficiencies as to the formation and preparation of the graduate doctors to perform in the penitentiary centers. Discussion: The implementation of strategy favored the development of activities of overcoming with the graduate. Findings: The development of a strategy favors the development of theoretic knowledge and practical abilities that guarantee an adequate performance of the graduate in medicine in the penitentiary centers.

References

Durán Fonseca, A. M., Céspedes Acuña, J. E., Cintra Lugones, Á. L. (2018). Estrategia de superación para fortalecer la Historia de la Medicina de Santiago de Cuba.

García García, J. J., Moreno Altamirano, L., Flores Ocampo, A. E. (2020). La investigación-acción como estrategia educativa para la obtención de aprendizajes significativos en la promoción de la salud pública en alumnos de la facultad de medicina de la UNAM. Investigación en educación médica, 9(36), 41-51. http://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20228

Horruitinier Silva, P. (2020). La universidad cubana: modelo de formación. Editorial Felix Varela.

Hernández Suarez, D., Rodríguez Acosta, Y., Hernández Suarez, D., & Tapanes Acosta, M. (2022). Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. EDUMCENTRO, 14, E1729. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sci-arttext&pid_s2077-28742020001000023&ting_es

López Fernández, A. G., Cruañas Sospedra, J., Salgado Friol, A. H., Lastayo Bourbon, L. H., Pérez Yero, C. M., Rigual Delgado, S. M. (2007). Una propuesta de aplicación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sciarttext&pid_S1684 18592017000100006.

MES. (2019). Reglamento de Educación Postgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140/2019. Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Piñón, J. y Del Toro, A. (2004). Tutor y proceso tutoral en la formación continua del recién graduado. http://www.eumed.net/rev/ced.37241

Rodríguez Neyra, M. E., Carrasco Feria, M. de los A. (2017). Metodologia para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. CCM 2017. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script_sci.arttext&pid_S1560-438120170002000010&ing-es

Sandrino Sánchez, M., Hernández Suarez, N., Madraso Calzadilla, Y., Valdés Duarte, L. y Dopico Ravelo, D. (2020). Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Medica. Rev Ciencias Médica, 24(1):e4151. http://revcmpinar.sld.cu/index/publicaciones/article/view/415

Vallejo Portuondo, G. R., Mendo Alcolea, N., Lahera Puig, M. L. (2019). Procedimientos diagnostico-metodológicos para la implementación de las estrategias curriculares en la educación superior. MEDISAN. 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?scvript_sci arttex&pid_1029301920190000200360

Published

2024-03-10

How to Cite

Ford Torralba, A. L., Alvarez Magdariaga, Y., & Borrero Fernández, A. (2024). Employment preparation strategy for medical graduates. Maestro Y Sociedad, 21(1), 211–216. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6357

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)