Soft skills and performance in directors of Peruvian public educational institutions
Keywords:
Skills, performance in directors, self-regulation, empathy, CompetitionAbstract
Introduction: In this work, the influence of soft skills on the performance of directors of public educational institutions in Lima was studied. Materials and methods: A field design with a descriptive correlational approach was applied to determine the relationship between the variables in a sample of 27 managers. Results: A significant positive relationship was confirmed with r=0.808 at α=0.05 between both variables. On the other hand, significant differences were estimated between the dimensions of both variables. The results reveal that there is variability in the soft skills of managers, with social skills and empathy being the most prominent dimensions. However, the dimension of suitability is not as valued. Discussion: The promotion and development of soft skills in the educational field are fundamental for a healthy coexistence, the success of educational and administrative management, and the comprehensive development of the different actors that are part of educational institutions. Conclusions: The development of soft or socio-emotional skills is crucial for success in managerial and work management, including the educational field. Educational leaders must cultivate these skills in themselves and in other members of the educational community to achieve academic and administrative objectives.
References
Acosta, R., y Trigoso, L. (2018). Inteligencia emocional y su influencia en las Habilidades Blandas de los trabajadores de la Ugel Luya. Universidad Cesar Vallejo. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/31263/B_Acosta_JRTrigoso_PL.pdf?sequence=1&isAllowed=
Alemán, A. C., Medina, P. y Deroncele, A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Maestro y Sociedad, 17(4), 762-782. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Aybar, S. (2016). Habilidades blandas y gestión directiva en instituciones educativas, Ayacucho. [Tesis de doctorado. Universidad Cesar Vallejo, Perú]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/20177
Cordero, A., Córdova, N., Moreira, M. y Quevedo, J. (2020). Habilidades blandas, un factor de competitividad en el perfil del servidor público. Polo del Conocimiento, 5(5), 41-63. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i5.1399.
Cruzado, W. (2019). Competencias blandas en la empleabilidad de la Universidad Privada del Norte, sede los Olivos. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Federico Villarreal]. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/2696
Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331
Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En de Vicente Domínguez, A. M. y Abuín Vences, N. (Coords), La comunicación especializada del siglo xxi (pp. 53-77). McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw
Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
Deroncele-Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
Fuentes, G., Moreno, L., Rincón, D. y Silva, M. (2020). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación Universitaria, 14(4), 49-60 (2021). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400049.
Gunarathne, N., Senaratne, S. y Herath, R. (2021). Addressing the expectation–performance gap of soft skills in management education: An integrated skill-development approach for accounting students. The International Journal of Management Education, 19(3), 100564. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100564.
Hernández, S. y Mendoza, T. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Huanaco, K. (2019). Habilidades blandas y cuatro dominios en el marco del buen desempeño docente en la I.E. “Casa Blanca de Jesús” de S.J.L.-2019. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo].
Kapoutsis, I., Papalexandris, A. y Thanos, I. (2016). Hard, soft or ambidextrous? Which influence style promotes managers’ task performance and the role of political skill. The International Journal of Human Resource Management, 30(4), 618-647. DOI: 10.1080/09585192.2016.1233447
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.
Palacios-Núñez, M. L., Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., & Goñi-Cruz, F. F. (2022 a). Aprendizaje Profesional Colaborativo: Hacia la sostenibilidad de la formación continua del docente para una educación de calidad. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 167-182. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569
Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
Palacios-Núñez, M., Deroncele-Acosta, A., & Goñi Cruz, F. F. (2022 b). Aprendizaje colaborativo en línea: factores de éxito para su efectividad. Revista Conhecimento Online, 2, 158–179. https://doi.org/10.25112/rco.v2.2925
Paredes, M., Cárdenas, V. y Palomino, A. (2021). Habilidades directivas y planificación estratégica en una universidad peruana. Gaceta Científica, 7(1), 17-22. https://doi.org/10.46794/gacien.7.1.1061
Pérez, L., Villa, P. y Montenegro, M. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos Pymes de Barranquilla. Dictamen Libre, 26, 181-197.
Ramírez, J. (2018). Las habilidades directivas una condición para una ejecución eficaz. Revista Investigación y Negocios, 11(17), 23-29.
Rebele, J., y St. Pierre, E. (2019). A commentary on learning objectives for accounting education programs: The importance of soft skills and technical knowledge. Journal of Accounting Education, 48, 71-79. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2019.07.002
Rodríguez, J., Rodríguez, R. y Fuerte, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1038. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038
Sánchez, D. y Robles, M. (2018). Instrumentos de evaluación en inteligencia emocional: una revisión sistemática cuantitativa. Perspectiva Educacional, 57(2), 27-50. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.712
Tantaléan, O., Tasayco, A., Delgado, R., y Marujo, M. (2022). Liderazgo transformacional directivo y trabajo colaborativo docente en una institución educativa pública del Perú. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1649–1662. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.443
Tran, T y Herzig, C. (2023). Blended case-based learning in a sustainability accounting course: An analysis of student perspectives. Journal of Accounting Education, 63, 100842. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2023.100842
Valenzuela, B., Álvarez, M. y Salgado, E. (2021). Estudio sobre la inteligencia emocional de profesores/as de la provincia de Concepción, Chile. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 29-42. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.002
Vargas-Pinedo, M. E., Mollo-Flores, M. E., Alemán-Saravia, A. C., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Liderazgo científico investigativo del docente para la transformación del contexto universitario. Revista Venezolana De Gerencia, 27(99), 1151-1168. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/38320
Vera, A. (2016). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. http://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/137.
Zepeda, M., Cardoso, E., y Cortés, J. (2019). El aprendizaje orientado en proyectos para el desarrollo de habilidades blandas en el nivel medio superior del IPN. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.530.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliana Morales Yanayaco, Elena Pilar Cerrón Oré, Luis Renato Obregón Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.