The treatment of racial issues at the University of the East. Necessary reflection

Authors

  • Liliana Masó Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba
  • Alina María Cuadréns Villalón Universidad de Oriente, Cuba
  • María Nitza Bonne Galí Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

racial issues; race; theoretical-methodological treatment of racial issues

Abstract

Racial issues reflect influences of higher social classes; contexts historically determined by diversity of cultural, economic, religious, political and other practices. The authors of this research assumed pertinent the treatment of racial issues at the Universidad de Oriente in order to contribute to professional improvement and to raise the quality
of the pedagogical process. During the process, theoretical and empirical methods and research techniques based on the materialist dialectic were used; determining the need for the treatment of the subject from the curricular point of view at the Universidad de Oriente. For this purpose, a methodological strategy was proposed that contributes to the treatment of racial issues in programs, curricula and disciplines, taking into account that governmental policies demand
to address the issue in order to transform the current state of raciality.

References

Abd Allah- Álvarez, S. (2014). Elogio de la altea, la racialidad en discusión . Revista Temas, 79, 117–119. https://afrocubanas.com/wp-content/uploads/2020/10/Elogio-de-la-altea-la-racialidad-en-discusion.pdf.

Aguilera , J. L., & Dalés , A. (2022). "Mitos y errores más comunes en relación al fenómeno racial: Una perspectiva teórico-crítica desde el contexto cubano actual". Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 10(2), 7-19.

Arias, Y., Sánchez, M., & Best, A. (2022). Tratamiento a la racialidad como contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba. Revista Didascalia: didáctica y educación, 13(4). http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia.

Carrazana, M. (2023). Panorama de los estudios sobre racialidad en Cuba. Universidad de la Habana (298). https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/4272.

Morales, E. (2017). Un modelo para el análisis de la problemática racial cubana contemporánea. Revista Catauro (6).

Manzano, M. (2021). Identidad racial como problema educativo. Miradas de los intelectuales cubanos Fernando Ortiz y Gustavo Urrutia. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo. Generando Productividad Institucional, 9(2), 7-7.

Marcheco, B. (2015). Cuba: Estudio de la historia del mestizaje y de las bases genéticas de la pigmentación de la piel utilizando marcadores autosómicos y uniparenterales. Anales de la academia deficiencias de Cuba, 5(3).

Martí, J. (16 de abril de 1893). "Mi Raza". Patria, t. 2, 1963 (2), p. 298.

Martínez, F. (2012). Las desigualdades en la educación básica. Perfiles Educativos, XXXIV, 29-46. http://redalcy.org/articulo.oa?id=13229959004.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina (Vol. 13). CLACSO.

Quijano, A. (2015). Sobre la colonialidad del poder. Conferencia magistral impartida por Anibal Quijano. Contextualizaciones Latinoamericanas., 1(8). doi: https://doi.org/10.32870/cl.v0i8.2792.

Rensoli, J. (2021). Conceptualización de la etnicidad cubana. La Habana: Editorail Ciencias Sociales .

Rensoli, R. (2022). Antecedentes de la racialidad en Cuba. Comportamiento... Islas. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1227.

Suárez-Fernández, L. (2023). Superación profesional del docente de Educación Moral y Ciudadana sobre la racialidad en Secundaria Básica. Santiago(161), 282-292.

Valdés, M., Hernández, T., & Alfonso, M. &. (2017). La concepcióne implementación de estrategias curriculares. Un reto en la calidad de la formación inicial. Gaceta Médica Espirituana, 19(3), 17-28. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000300003&Ing=es&tIng=es

Published

2024-01-16

How to Cite

Masó Hechavarría, L., Cuadréns Villalón, A. M., & Bonne Galí, M. N. (2024). The treatment of racial issues at the University of the East. Necessary reflection. Maestro Y Sociedad, 220–227. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6317

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)