Activities to promote reading fluency in General Basic Education students

Authors

  • Virginia Briones Moreno Unidad Educativa “Laurel”, Daule, Ecuador
  • Lisset Cortez Carriel Unidad Educativa “Laurel”, Daule, Ecuador
  • Virginia Sánchez Andrade Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

oral reading, reading skills, reading fluency, activity system

Abstract

The teaching-learning process of reading is one of the basic elements faced by teachers and students in the pedagogical activity. A study was developed in three stages in a sequential order of diagnosis, design and validation, with the aim of elaborating a system of didactic activities to promote reading fluency in students of General Basic Education. The results identified through the application of the standardized pedagogical test made it possible to infer an insufficient level of development of reading fluency in students. The application of the survey guide to teachers revealed causal elements that require priority attention, including insufficient updating on current pedagogical approaches related to oral reading, didactic deficiencies in developing reading fluency, and the need to design innovative activities that promote the development of reading fluency in students. The system of didactic activities to promote reading fluency in eighth grade students was structured in such a way as to integrate mental operations, perceptions and decoding to guide the teaching-learning process of fluency development as an inherent part of the reading process. Using the expert judgement method, criteria of validity were obtained regarding the relevance of the system of didactic activities to promote reading fluency in eighth grade students of General Basic Education in the "Laurel" school, Daule, Ecuador.

References

Álvarez, F. F. M., Ronquillo, C. L. U., Reyes, M. G. R., Ronquillo, F. E. U., & Felix, C. L. A. (2023). Estrategias para desarrollar la fluidez lectora en estudiantes de educación básica, en el periodo 2017-2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 2383-2400.

Bargetto Fernández, M. Á., & Riffo Ocares, B. (2019). El reconocimiento de palabras y el acceso léxico: revisión de modelos y pruebas experimentales. Boletín de filología, 54(1), 341-361.

Calero, A. (2014). Fluidez lectora y evaluación formativa. Investigaciones sobre lectura, (1), 33-49.

Córdova Guzmán, X. M., & Matute Dias, Y. E. (2022). Programa para desarrollar la fluidez y comprensión lectora en alumnos de educación general básica media (Bachelor's thesis, Universidad del Azuay).

Cuasapud Morocho, J. J., & Maiguashca Quintana, M. I. (2023). Estrategias lúdicas para la mejora de la lectoescritura en alumnos de Educación General Básica. Revista Científica UISRAEL, 10(1), 151-165.

Ferrada Quezada, N., & Outón Oviedo, P. (2017). Estrategias para mejorar la fluidez lectora en estudiantes de educación primaria: una revisión. Investigación en la Escuela, 92, 46-59.

Fumagalli, J., & Jaichenco, V. (2019). Velocidad lectora en voz alta y silente: su relación con la comprensión de textos como herramientas para evaluar la fluidez. Investigaciones En Psicología, 1.

Fumagallia, J., Barreyro, J. P., & Jaichenco, V. (2020). La evaluación de la fluidez lectora: Medidas subjetivas y objetivas. Cuadernos de Neuropsicología, 14(1), 78-87.

Guardo, M. E. (2010). Acerca del criterio de especialistas en la investigación científica. Una reflexión praxiológica. Revista Pedagogía Universitaria, 14(3).

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Luicio, P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill México.

Lopez Bernal, C., & Ferrando, M. (2013). Propuesta de estrategias y metodologías para mejorar la fluidez lectora en los estudiantes de tercer año básico del colegio Rebeca Fernández de la ciudad de Viña del Mar (Doctoral dissertation, Universidad Academia de Humanismo Cristiano).

Mariana, A. V. R., & Roberto, T. P. S. (2023). La danza de las palabras en el escenario: potenciando la fluidez lectora a través de los guiones teatrales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2936-2946.

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47.

Zárate Pérez, A. (2019). Habilidades de lectura crítica en los libros de texto de educación secundaria. Revista signos, 52(99), 181-206.

Published

2023-11-22

How to Cite

Briones Moreno, V., Cortez Carriel, L., & Sánchez Andrade, V. (2023). Activities to promote reading fluency in General Basic Education students. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1059–1069. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6280

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)