Artificial intelligences in the formation of critical thinking in Social Sciences

Authors

  • Nayade Caridad Reyes Palau Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

artificial intelligence, training, critical thinking

Abstract

The integration of artificial intelligence in higher education offers a wide range of opportunities to improve teaching and learning, as well as to optimize institutional management. Developing critical thinking for academic and personal life is a fundamental process in human beings. It constitutes an essential requirement in the formation of knowledge, to learn, make decisions and act. This research was carried out in a documentary style to determine the impact of artificial intelligence on the formation of critical thinking in Social Sciences. The articles consulted were compiled from the Google Scholar database, SciELO, Latindex, Dialnet and some repositories of Latin American universities. Artificial intelligence as a conception is based on problem solving with the aim of imitating human behavior from a cognitive perspective, and not from an emotional perspective.

References

Álvarez Mancero, M. M., Luces Almeida, R. F., Caicedo Quiroz, R. y Figueroa Corrales, E. (2023). Polo del Conocimiento, 8(10), 853-875. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6159

Barrios Tao, H., Díaz Pérez, V., Guerra, Y. (2020). Subjetividades e inteligencia artificial: desafíos para ‘lo humano’. Veritas, (47). https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-92732020000300081&script=sci_arttext&tlng=pt

Bocanegra Vilcamango, B., Tantachuco Ñañez, J. J., Caballero Martínez, N. J. (2021). Desempeño docente y pensamiento crítico en la formación universitaria. Boletín Redipe, 10(2), 65-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7925601

Castellví Mata, J., Sabater, M., & i Blanch, J. (2019). Emociones y pensamiento crítico en la era digital: un estudio con alumnado de formación inicial. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, (5), 23-41. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.23

Collazos Alarcón, M. A., Hernández Fernández, B., Molina Carrasco, Z. C., & Ruiz Pérez, A. (2020). El pensamiento crítico y las estrategias metodológicas para estudiantes de Educación Básica y Superior: una revisión sistemática. Journal of Business and Entrepreneurial Studie, 199–223. https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.141

Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M. y Medina Coronado, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones, 7(4), 68-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7781729

Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M. y Medina Coronado, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Estupiñán Ricardo, J., Leyva Vázquez, M. Y., Peñafiel Palacios, A. J., & El Assafiri Ojeda, Y. (2021). Inteligencia artificial y propiedad intelectual. Universidad Y Sociedad, 13(S3), 362-368. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2490

González Arencibia, M. y Martínez Cardero, D. (2020). Dilemas éticos en el escenario de la inteligencia artificial. Economía y Sociedad, 25(57). http://dx.doi.org/10.15359/eys.25-57.5

Hernández-Pérez, T. (2018). Ética y maximalismo digital: necesidad del pensamiento crítico sobre las tecnologías. Anuario ThinkEPI, 12, 352-355. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.59

Lengua Cantero, C., Bernal Oviedo, G., Flórez Balboza, W., & Velandia Feria, M. . (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.435611

Lope Salvador, V., Mamaqi, X., Vidal Bordes, J. (2020). La Inteligencia Artificial desafíos teóricos, formativos y comunicativos de la datificación. Icono 14, 18(1), 58-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305479

Lopez Ruiz, C. P. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: Una revisión sistemática. [Universidad César Vallejo].

Martínez González, M. A. (2023). Uso responsable de la inteligencia artificial en estudiantes universitarios: Una mirada recnoética. bol.redipe, 12(9), 172-8. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/2008

Massip Sabater, M., Castellví Mata, J., González Valencia, G. (2020). Entre la emoción y el pensamiento crítico un estudio con profesorado de ciencias sociales en formación. En Díez Gutiérrez, E. J. y Rodríguez Fernández, J. R. (coord.) Educación para el Bien Común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. (535-543). Universitat Autònoma de Barcelona.

Mejías, M., Guarate Coronado, Y. C. y Jiménez Peralta, A. L. (2022). Inteligencia artificial en el campo de la enfermería. Implicaciones en la asistencia, administración y educación. Salud, Ciencia y Tecnología, 2, 88. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/88

Méndez Cota, G. (2023). Filosofía y análisis crítico de la inteligencia artificial. https://doi.org/10.17613/py7swh69

Robles Pihuave, A. (2019). La formación del pensamiento crítico: habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. ReHuSo, 4(2). https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2128

Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial. 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Editorial Planeta S. A.

Sandoval Obando E. (2018). Aprendizaje e inteligencia artificial en la era digital: implicancias socio-pedagógicas ¿reales o futuras? bol.redipe, 7(11), 155-71. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/626

Stella Serrano, C. (2023). La llegada de la inteligencia artificial y el problema de la evaluación en la docencia universitaria. El sistema educativo en crisis. Encuentros Multidisciplinarios, (74), 1-15.

Valdivia Jara De Borda, L. P. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de Arquitectura de Interiores de un Instituto de Educación Superior de Lima. [Tesis de maestría. Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/ab62c14e-5e77-47d7-8981-5dba851b0f20

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Zumba Nacipucha, L. J., Tolozano Benites, M. R., Vidal Montaño, V. M. y Figueroa Corrales, E. (2023). Estrategia de superación docente sobre la herramienta de inteligencia artificial CHAT GPT. Polo del Conocimiento, 8(10), 552-576. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6141

Published

2023-11-14

How to Cite

Reyes Palau, N. C. (2023). Artificial intelligences in the formation of critical thinking in Social Sciences. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1023–1029. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6263

Issue

Section

Artículos