Analysis of the dimensions of teaching at the postgraduate level from the perspective of the students

Authors

  • Edgar Gómez Bonilla Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

Keywords:

Dimensions, teaching, postgraduate, perspective

Abstract

This article exposes the analysis of the disciplinary, pedagogical, contextual, and strategic dimensions of teaching shown
by the teaching staff at the postgraduate level. The study aims to recover the perspective of third-semester students
regarding the good teaching that teachers exercise and the task of training them from the studies of the Master of
Higher Education in the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). It is a quantitative study, with a crosssectional
design and descriptive scope, because from the opinion of the students, an ideal teaching profile aimed at
teaching is revealed. The results from the analysis of the survey show a conformation of 34 attributes that characterize
good teaching, which is represented in eight domains: conduction of content, teacher communication, planning and
organization of work in the classroom, evaluation of learning, student training, interaction with students, responsibility in
teaching and ethics in teaching. Postgraduate teachers present strengths in the performance attributes of the disciplinary,
pedagogical, and strategic dimensions, remaining to work on the dimension of the context in the educational process.

References

Campbell, E. (2000). Professional Ethics in Teaching: towards the development of a code of practice. Cambridge Journal of Education, 30 (2), p. 203-221.

Cantú, D., Amaya, A. (2020). 110 actividades y estrategias didácticas multidisciplinarias. Colofón.

Gandolfo, A. (1997). Identifying Lurking Alligators: An Essay on the Ethical Dimensions of Faculty Development. Innovate Higher Education, 22 (2), p. 135-150

López, F. (2016). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Narcea.

López, F. (2021). La gobernanza de los sistemas educativos. Fundamentos y orientaciones. Narcea.

Martín, R., Pineda, J., y Duarte, O. (2017). La formación docente del profesorado universitario. En R. Porlán (coord.), Enseñanza universitaria cómo mejorarla. (pp. 23-36). Morata.

Mas, O. y Tejada, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Síntesis.

McMillan, J., Schumacer, S. (2011). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson-Addison Wesley.

Medina, J. (2016). Antecedentes y estrategias de un aula invertida en la enseñanza universitaria. En J. Medina (coord.), La docencia universitaria mediante el enfoque de aula invertida. (pp. 15-30). Barcelona: Octaedro-ICE.

Palomero, J. (2006). Formación inicial de los profesionales de la educación en pedagogía intercultural: una asignatura pendiente. El caso de Aragón. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 55 (1), 207-230.

Paricio, J. (2019). La calidad de lo que el estudiante hace: aprendizaje activo y constructivo. En. J. Paricio, A. Fernández, I. Fernández (eds.), Cartografía de la buena docencia universitaria. Un marco para el desarrollo del profesorado basado en la investigación (pp. 57-88). Narcea.

Pineda, I. (2013). Los saberes profesionales de la docencia universitaria. En A. Sánchez, I. Pineda (coord..), Sujetos de la docencia: Itinerarios, saberes e identidades (pp. 81-106), México: Díaz de Santos.

Pratt, D. (1997). Reconceptualizing the evaluation of teaching in higher education. Higher Education, 34(1), p. 23-44.

Saban, C., Sánchez, P. (2021). La práctica reflexiva: conceptos y desarrollos. En: J. Gairín, G. Ion. Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. (p.p. 209-224). Narcea.

Shulman, L. (1999). Taking learning seriously. Change, 31 (4), p. 10-17

Trenchs, M. y Cruz, M. (2012). Experiencias de innovación docente en la enseñanza universitaria de las humanidades. Octaedro.

Published

2023-11-06

How to Cite

Gómez Bonilla, E. (2023). Analysis of the dimensions of teaching at the postgraduate level from the perspective of the students. Maestro Y Sociedad, 132–141. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6251

Issue

Section

Número Especial