The dramatization like alternative for the self-esteem in children of 3 to 4 years
Keywords:
Self-esteem, dramatization, emotional education, emotional experiencesAbstract
The self-esteem is the human being feeling valorativo, a group of corporal, mental and spiritual features that configure the personality. The authors meditate the dramatization at level preescolar favors abilities and competitions at social level around how, contributing this way to the development of autonomy and self-esteem in these children and girls. In their construction, and from the experience of the authors, he/she is carried out a study sustained in specialized bibliography and normative documents from the Ecuadorian context. The results show the correct thing from the dramatization technique like alternative and their contribution to the form of being expressed, to communicate, but mainly interactuar with their partners and with other people that surround it, this way, it is known valuable and competent he/she understands that to learn is important.
References
Aguilar Romero, AE (2022). Autoconcepto y autoestima de niños y niñas de 6 a 11 años en situación de vulnerabilidad de la Fundacion casa de los niños Santa Teresita de Cascales, periodo 2021-2022. https://dspace.ups.edu.ec
Delgado Carrasco, ME (2011). La dramatización, recurso didáctico en educación infantil. Revista Pedagogía Magna, (11). https://www.pedagogiamagna.com
Ecuador. (2016). Plan decenal de educación del Ecuador 2016-2025. https://educacion.gob.ec
Ecuador. (2020). Plan de Creación de Oportunidades 2021-2025 de Ecuador. https://observatorioplanificacion.cepal.org
Gualda León, G. (2020). Autoestima y desarrollo socioeducativo en niños de básica. https://dialnet.unirioja.es
Liñan Ansio, A. (2022). La importancia del teatro y la dramatización en educación infantil. https://repositori.ujl.es
Morón Macías, M. C. (2011). El juego dramático en educación infantil. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (12).
Núñez Cubero, L. y Navarro Solano, M. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Ediciones Universidad de Salamanca.
Parada, N., Valbuena, C. y Ramírez, G. (2016). La autoestima en el proceso educativo, un reto para el docente. Educación y Ciencia, 19, 127-144.
Rios Morocho, E. M. (2023). La dramatización como estrategia metodológica para desarrollar capacidades en los niños. https://pirhua.udep.edu.pe
Rodríguez-Garcés, C.; Gallegos Fuentes, M.; Padilla Fuentes, G. (2021). Autoestima en Niños, Niñas y Adolescentes chilenos: análisis con árboles de clasificación. Reflexiones, 100(1), 1-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72967098002
Soto Gonzales, M. L. (2020). La dramatización como estrategia para mejorar la autonomía en niños. https://repositorio.ucv.edu.pe
Torres, Y. (2018). La intervención docente en los problemas de autoestima de los adolescentes de telesecundaria. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8-16, 580-597.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Elena Valladares Villalva, Jenny Adriana Navarro Gaona
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.