The dramatization like alternative for the self-esteem in children of 3 to 4 years

Authors

  • María Elena Valladares Villalva Universidad Central del Ecuador, Ecuador
  • Jenny Adriana Navarro Gaona Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Keywords:

Self-esteem, dramatization, emotional education, emotional experiences

Abstract

The self-esteem is the human being feeling valorativo, a group of corporal, mental and spiritual features that configure the personality. The authors meditate the dramatization at level preescolar favors abilities and competitions at social level around how, contributing this way to the development of autonomy and self-esteem in these children and girls. In their construction, and from the experience of the authors, he/she is carried out a study sustained in specialized bibliography and normative documents from the Ecuadorian context. The results show the correct thing from the dramatization technique like alternative and their contribution to the form of being expressed, to communicate, but mainly interactuar with their partners and with other people that surround it, this way, it is known valuable and competent he/she understands that to learn is important.

References

Aguilar Romero, AE (2022). Autoconcepto y autoestima de niños y niñas de 6 a 11 años en situación de vulnerabilidad de la Fundacion casa de los niños Santa Teresita de Cascales, periodo 2021-2022. https://dspace.ups.edu.ec

Delgado Carrasco, ME (2011). La dramatización, recurso didáctico en educación infantil. Revista Pedagogía Magna, (11). https://www.pedagogiamagna.com

Ecuador. (2016). Plan decenal de educación del Ecuador 2016-2025. https://educacion.gob.ec

Ecuador. (2020). Plan de Creación de Oportunidades 2021-2025 de Ecuador. https://observatorioplanificacion.cepal.org

Gualda León, G. (2020). Autoestima y desarrollo socioeducativo en niños de básica. https://dialnet.unirioja.es

Liñan Ansio, A. (2022). La importancia del teatro y la dramatización en educación infantil. https://repositori.ujl.es

Morón Macías, M. C. (2011). El juego dramático en educación infantil. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (12).

Núñez Cubero, L. y Navarro Solano, M. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Ediciones Universidad de Salamanca.

Parada, N., Valbuena, C. y Ramírez, G. (2016). La autoestima en el proceso educativo, un reto para el docente. Educación y Ciencia, 19, 127-144.

Rios Morocho, E. M. (2023). La dramatización como estrategia metodológica para desarrollar capacidades en los niños. https://pirhua.udep.edu.pe

Rodríguez-Garcés, C.; Gallegos Fuentes, M.; Padilla Fuentes, G. (2021). Autoestima en Niños, Niñas y Adolescentes chilenos: análisis con árboles de clasificación. Reflexiones, 100(1), 1-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72967098002

Soto Gonzales, M. L. (2020). La dramatización como estrategia para mejorar la autonomía en niños. https://repositorio.ucv.edu.pe

Torres, Y. (2018). La intervención docente en los problemas de autoestima de los adolescentes de telesecundaria. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8-16, 580-597.

Published

2023-11-01

How to Cite

Valladares Villalva, M. E., & Navarro Gaona, J. A. (2023). The dramatization like alternative for the self-esteem in children of 3 to 4 years. Maestro Y Sociedad, 20(4), 997–1003. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6227

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)