The educational administration in the context of the education parvularia

Authors

  • Silvana Patricia Nieto Morales Distrito Metropolitano de Quito, Ecuador

Keywords:

administration, educational administration, education parvularia, educational recommendations

Abstract

The education parvularia in Ecuador understands the educational level directed to children and girls from its birth until its entrance at the basic level, it is an initial stage of life that demands the so much attention of teachers like parents. The paper of the palvularias is recognized in the process of these children's formation by what is of vital importance actions integrated hoar/escolar like part of the educational administration of the community of educational inside the system educational chord to the interests of the society. From the author's experience, they intend educational recommendationss tarting from the specificities of these children and girls. The results show that it is possible their application and contribution to the cooperative work with their partners and other people that surround it, strengthen this way, it integrates and retroalimentan behavior norms.

References

Alfonso, P, (2023). Modelo neuro didáctico para la enseñanza-aprendizaje de la lectura en estudiantes del Nivel Básica Elemental: Estrategia para su implementación en la Unidad Educativa 28 de septiembre de la ciudad de Ibarra en Ecuador. [Programa Doctorado en Ciencias de la Educación. Universidad Santander].

Asociación Mundial de Educadores Infantiles. (2017). Actividades directrices de desarrollo en la primera infancia. España.

Caiceo, J. (2014). Desarrollo de la Educación Parvularia en Chile. Revista História da Educação, 15(34), 22-44 .

Chacón M., L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Revista Omnia, 20(2), 150-161.

Cedeño, J., Zambrano, R. y Ávila, R. (2021). Educación Parvularia en Ecuador y su aporte a la educación inicial. Revista científica Dominio de las Ciencias, 7(1), 185-196. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Art. 32. http://www.cicad.oas.org/fortalecimiento_institucional/legislations/PDF/EC/constitucion.pdf

Ecuador. (2014). Código de la niñez y adolescencia. Ley 100. Registro oficial 737 de 03-enero-2003. http://www.igualdad.gob.ec

Farfán-Tigre, A. et al. (2016). Consideraciones generales acerca de la gestión educativa. Revista científica Dominio de las Ciencias, 2(4), 179-190. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

González, M. T. (2007). Organización y Gestión de Centros Escolares. Dimensiones y procesos. Edit. Pearson Prentice Hall.

Flores-Flores, H. (2021). La gestión educativa, disciplina con características propias. Revista Dilemas Contemporáneos:

Educación, Política y Valores, IX(1), 1-27. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Fuentes, H. C. y Estrabao, A. (2003). Dinámica de la gestión de los procesos universitarios. http://www.santiago.cu/cienciapc/n/numeros/

Quintana, Y. E. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 21(2), 259–281. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.5

Legue, J. (2021). Educación Parvularia… ¿Por qué es tan Importante? Revista Académica Pedagogía 2n Educación Parvularia. Revista de Innovación e Investigación para la Docencia en Educación Inicial. 2º Edición año 2021

Oplatka, I. (2019). El surgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 196. https://doi.org/10.14244/198271993072

Ramírez, C.; García, E.; Cruel, J. (2017). Gestión educativa y desarrollo social. Revista Ciencias de la educación, 3(núm. esp.), 378-390.

Reyes, G. (2018). Principales beneficios de la educación parvularia. https://www.vitamina.cl/la-importancia-dela-educacion-parvularia-en-los-primeros-anos/

Romero, G (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(35).

Tolozano, R (2016). Modelo de gestión educativa institucional para la formación de técnicos y tecnólogos en el Instituto Tecnológico Bolivariano de Tecnología de Ecuador. [Tesis doctoral. Universidad de Oriente].

Zavala, E. (2021). Universidad Católica de Trujillo. La Importancia de la gestión educativa en pandemia. https://www.researchgate.net/publication/348957562

Published

2023-11-01

How to Cite

Nieto Morales, S. P. (2023). The educational administration in the context of the education parvularia. Maestro Y Sociedad, 20(4), 991–996. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6225

Issue

Section

Artículos