Didactic strategy for the development of corporal expression in 4-year-old children

Authors

  • Andrea Estefanía Macías Cedeño Instituto de Posgrado, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Lázaro Coldoaldo Enriquez Caro Instituto de Posgrado, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

didactic strategy, corporal expression, initial education, games

Abstract

Introduction: Body expression is a form of human communication; It favors the awareness of children so that they
know and delve into their inner world and are able to express themselves through movement. The general objective of
this research has been to design a didactic strategy for the development of corporal expression in 4-year-old children
from the “Juan Montalvo” educational unit. Methods: It was directed under the mixed approach, and descriptive type
research guided by theoretical, empirical and statistical-mathematical methods; the techniques that facilitated the
collection of information were observation, interview and survey; The sample consisted of 25 4-year-old children, 25
parents and 3 sublevel II initial education teachers. To evaluate the level of corporal expression, a checklist was obtained,
which was characterized by the integration of indicators that denote the skills of corporal expression. Results: Most
of the children have started a skill and in the process of developing another 4 more; In addition, the parents affirmed
that the educators have never provided them with an activities manual to contribute to the development of corporal
expression. Discussion: For a greater effectiveness in the development of corporal expression, it is necessary that it
be linked to the game and other ludic activities. Conclusions: The design of the proposal was based on 5 recreational
activities that contribute to reducing the problem; the result of the assessment of the activities using Cronbach's Alpha
Method obtained an excellent level (0.9485) of confidence and the proposed actions can be applied.

References

Acuario, B., y Núñez, A. (2019). Creo, juego y aprendo con estrategias y recursos para mejorar la comprensión lectora. Revista Digital Publisher 593, (2), 44-59. https://doi.org/10.33386/593dp.2019.2.87

Andrey, J., y Alfaro, M. (2022). La expresión corporal como fenómeno dialógico desde la Corporeidad. Revista EduSol, 21(76), 58–69. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/192

Auria, Bl., Sánchez, T., y Carriel, F. (2019). La expresión corporal y el desarrollo humano integral. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (31), 1-9. https://doi.org/10.46377/dilemas.v30i1.1311

Azúa, M., y Pincay, G. (2019). El juego: Actividad lúdico-educativa que fomenta el aprendizaje significativo. Revista Domino de las Ciencias, 5(1), 377–393. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1050

Becerra, S., y Chaves, I. (2018). La expresión corporal como herramienta lúdica en los estudiantes de danza. Revista Educación y Territorio, 8(15), 13-34. https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/728

Bernate, J., y Fonseca, I. (2022). Formación de la Corporeidad hacia un Desarrollo Integral. Revista Retos, 43, 634-642. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88804

Caicedo, J., Moya, M., y Vallejo, P. (2020). Juegos dirigidos y la motivación en estudiantes. Revista Koinonia, 9(5), 189-203. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.617

Cedeño, E., y Calle, R. (2020). Incidencia de los juegos individuales y colectivos en las habilidades y destrezas de los estudiantes. Revista Rehuso, 5(2), 70-84. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

Cruz, N., Bonilla, D., Lucio, A. (2018). El juego dramático en el desarrollo de la expresión corporal en la educación inicial. Revista Universidad de Guayaquil. 127(2), 31-40. https://revistas.ug.edu.ec/index.php/rug/article/view/619

Delgado, D. (2016). El juego como método para el desarrollo de las habilidades motoras en la preparatoria. Revista Dominio de las Ciencias, 2(4), 164-178. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/224

Durán, S. y Pulido, J. (2018). Creencias de maestras respecto al juego en educación inicial, trazos para su investigación. Revista Pedagogía y Saberes, 49, 225-233. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8183

Español, D. (2017). El juego y autodescubrimiento. Revista Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (86), 45-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5899527

García, L. (2021). Covid-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, RIED, 24(1), 9-25. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar su relación con el desarrollo emocional y aprender a aprender. Revista Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Luna, M., Bagué, Y., y Pérez, V. (2020). El juego como recurso didáctico en el aprendizaje de la lengua española. Revista Conrado, 16(75), 209-217. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1410

Mena, C., Flores, C., Arteaga, P., Espinoza, D., y Navarrete, E. (2021). Juego en primera infancia: aproximación al significado otorgado por educadoras de párvulos. Revista Cuadernos de Investigación Educativa, 12(1), 73-89. https://doi.org/10.18861/cied.2021.12.1.3063

Mera, M., y Santamaría, M. (2017). La actividad lúdica para el desarrollo de la expresión corporal. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, Roca, 13(4), 265-274. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/289

Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. MINEDUC.

Molina, M. y Palma, M. (2022). Desarrollo de la expresión corporal en tiempos de pandemia a través de manual de actividades. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(11), 104–118. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/233

Pando, T., Cabrejos, R., y Herrera, Z. (2020). Expresión corporal y aprendizaje en lectoescritura en niños en etapa escolar inicial: un estudio de caso abordado en Lima, Perú. Revista Científica de UCES, 26(1), 47-66. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/cientifica/article/view/876

Parada, J. (2022). El juego en el preescolar desde la fenomenología del mundo social. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 52(1), 321-350. https://orcid.org/0000-0002-4439-4203

Ponce, P. y Arroyo, Z. (2022). Estrategia didáctica para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje virtual en niños de educación inicial. Revista Riti, 10(20), 18-27. https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002

Sánchez, G., y López, M. (2019). Análisis de los contenidos de expresión corporal impartidos en la formación inicial de los docentes de primaria. Revista Educación XX1, 22(1), 425-447. https://doi.org/10.5944/educxx1.20058

Simbaña, M., González, M., Merino, C., y Sanmartín-Lazo, D. (2022). La expresión corporal y el desarrollo motor de niños de 3 años. Revista Científica Retos de la Ciencia, 6(12), 25-40, https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/385

Simbaña-Haro, M., González, M., Obando, C., y Hinojosa, G. (2022). El juego: una mirada desde los diferentes autores. Revista 593 Digital Publisher CEIT, 7(6-2), 145-156. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.6-2.1148

Published

2023-10-19

How to Cite

Macías Cedeño, A. E., & Enriquez Caro, L. C. (2023). Didactic strategy for the development of corporal expression in 4-year-old children. Maestro Y Sociedad, 20(4), 852–864. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6161

Issue

Section

Artículos