Task-based learning: Didactic methodology to the teaching-learning process

Task-based learning: Didactic methodology to the teaching-learning process

Authors

  • Osmar Vicet Beltrán Universidad de Oriente, Cuba
  • Damaris Dosán Ramos Universidad de Oriente, Cuba
  • Ray Yamir Hechavarría Alcolea Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Assembly industrial, teaching, task-based learning, drawing

Abstract

Introduction: This article outlines the improvement that is carried out in the teaching-learning process of the Applied Drawing subject in the Higher Technician in Industrial Assembly career in the short-cycle higher education modality. The objective of the research is: Elaboration of a didactic methodology, supported by a didactic model, that stimulates the teaching-learning process, with a focus on the task-based learning method, in the Applied Drawing subject, in the Technician career Higher in Industrial Assembly in the short-cycle higher education modality of the Universidad de Oriente. In order to provide teachers with the necessary tools to carry out the teaching-learning process in the subject. Materials and methods: Carrying out this work required methods such as class observation, bibliographic review, analysis-synthesis, and induction-deduction. Results: The modes of professional performance and the functions of the teacher were taken into consideration. In general, it was possible to incorporate another teaching method into the teachers' repertoire, solving problems in their educational practice. Discussion: A current requirement in education lies in the need to improve this process in order to achieve a higher quality university education from the application of the Task-Based Learning method. Conclusions: In this sense, the roles assumed by teachers and students are highlighted and some methodological elements are described for their subsequent application in the teaching-learning process.

References

Antón, Á. y Sánchez, M. (2020). Metodología mixta Flipped Classroom y Aprendizaje Basado en Proyectos para el aprendizaje de la geometría analítica en Secundaria. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 38(2), 135-156. https://doi.org/10.14201/et2020382135156

Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias Docentes en la Integración Curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 185-198.

Delgado, A., & de Justo, E. (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21(2), 179-203. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19415

Espinoza-Freire, E. (2018). Presencia de los métodos problémicos en la educación básica. Mendive. Revista de Educación, 16(2), 262-277.

Espinoza-Freire, E. (2021). El aprendizaje basado en problemas, un reto a la enseñanza superior. Revista Conrado, 17(80), 295-303.

Gómez Cano, C. A. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 20226. https://doi.org/10.58763/rc20226

González-Yebra, O., Pérez-Valero, M., Aguilar, M., & Aguilar, F. (2020). Introducción del “Proceso de Diseño” en el aula de dibujo técnico como propuesta para el empoderamiento creativo del alumnado. Arte, Individuo y Sociedad, 32(1), 227–246. https://doi.org/10.5209/aris.63078

Jiménez, L. S., Vega, N., Capa, E. D., Fierro, N. del C. & Quichimbo, P. (2019). Estilos y estrategia de enseñanza aprendizaje de estudiantes universitarios de la Ciencia del Suelo. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE). https://www.doi:10.24320/redie.2019.21.e04.1935

Palacios-Quezada, J. B., & Barreto-Serrano, G. I. (2021). Breve análisis de los métodos empleados en la enseñanza de la historia en educación básica. Sociedad & Tecnología, 4(1), 65–73.

Salido, P. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado, 24(2), 120-143. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13565

Zamora, J. (2017). Modelo didáctico-tecnológico de la disciplina Proceso Constructivo para la formación del licenciado con perfil en Educación Laboral. [Tesis Doctoral, Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba].

Published

2023-06-15

How to Cite

Vicet Beltrán, O., Dosán Ramos, D., & Hechavarría Alcolea, R. Y. (2023). Task-based learning: Didactic methodology to the teaching-learning process: Task-based learning: Didactic methodology to the teaching-learning process. Maestro Y Sociedad, 20(3), 648–655. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6098

Issue

Section

Artículos