Cultural diversity and its relationship in the teaching-learning process at the "General Quisquís" Basic Education School

Cultural diversity and its relationship in the teaching-learning process at the "General Quisquís" Basic Education School

Authors

  • Mildred Wendy Maruri Pacheco Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Wesley Kazajia Maruri Pacheco Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Angelica Claribel Pin Zamora Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Alberto Goya Arias Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

inclusive education, cultural diversity, teaching - learning, strategies, basic education

Abstract

Introduction: According to the Unesco 2030 Agenda, developing countries to reduce segregation must aim at education, despite the great efforts of governments, public policies must be implemented to reduce this gap in vulnerable groups, there is no change Significantly, although an inclusive education is applied, discrimination, prejudices and stereotypes are observed in the middle levels, to reduce this negative factor in society. Materials and methods: The present investigation is carried out in the students of the School of Basic Education "General Quisquís" The type of exploratory, descriptive, observation mixed methodology, which facilitated carrying out a methodical investigation based on processes with the collection of qualitative and quantitative data in order to obtain an effective result based on surveys. Results: The results allowed, as an improvement, to develop a teacher training plan in order to attend to cultural diversity, mitigating equality, traditions, recreational games and didactic resources to strengthen values and empathy of the entire educational community, promoting the teaching-learning process. Discussion: Teaching must fundamentally aim not at what the infant already knows or does, nor at the behaviors that she already masters, but rather at what she does not know, does not perform, or does not master sufficiently. Conclusions: In conclusion, basic education institutions in Ecuador must involve teachers and students together with the student welfare department, a methodological strategy to facilitate diversity and cultural inclusion in the student's daily life.

References

Banchozo, J. (2013). Proyecto Educativo. Escola Roc Blanc.

Brenes, J., et al. (2018). Intervención Desde Orientación Para El Reconocimiento de La Diversidad: Consideraciones Interculturales en el Espacio Escolar. Actualidades Investigativas En Educación 19(1). doi: 10.15517/aie.v19i1.35707

Caetano, A. P., Pimenta Freire, I. & Biscaia Machado, E. (2020). Student Voice and Participation in Intercultural Education. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 57–73. doi: 10.7821/naer.2020.1.458.

Castorina, J. A., Gracia Toscano, A., Lombardo, E. & Karabelnicoff, D. (2005). Cultura, Diversidad Y Sentido Común. Las Relaciones De Las Representaciones Sociales Con El Pensamiento De Vigotsky. Anuario de Investigaciones XIII, 143–153.

Chicaiza, E. y Monserrat, M. (2020). Universidad Técnica De Ambato Facultad De Ciencias Humanas Y De La Educación Carrera Educación Parvularia. 1–140.

Elizabeth, M. and Miño De Gauto. (2021). Factores Condicionantes de La Deserción Universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5316–28. doi: 10.37811/cl_rcm.v5i4.691

Fernández, S., Vilela, W. y Durán, A. (2019). Dimensión Multicultural En El Código de La Niñez y Adolescencia Desde Una Perspectiva Educativa. Universidad y Sociedad, 11(1), 208–17.

Flores, E. (2016). El Valor Turístico Cultural De La Gastronomía Típica De La Parroquia Atocha–Ficoa Y Su Contribución En La Identidad Gastronómica Del Cantón Ambato. Universidad Técnica De Ambato Facultad.

García, N. (2009). Diversidad Cultural de Los Maestros Peruanos: Un Potencial Para Una Educación Intercultural.

Garita Pulido, A. V. (2013). La Orientación Intercultural: Una Perspectiva Para Favorecer La Convivencia En Contextos Multiculturales. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281–91. doi: 10.15359/ree.18-1.13.

González García, P. (2018). La Diversidad Cultural En El Aula De Educación Infantil.

Maldonado Sánchez, G. M. (2018). Diversidad e Inclusión Cultural En Los Procesos Socio-Pedagógicos de Los Estudiantes de Primer Año de Bachillerato General Unificado de La Unidad Educativa Nueva Aurora, Período 2017 – 2018.

Mejía, J. y Ulloa, P. (2010). Estudio de La Inclusión Educativa Para Los Niños y Niñas de Edad Preescolar.

Mellado, Lucía, J. L., Luengo, M. R. y Bermejo, M. L. (2017). Las Emociones En Las Metáforas Personales de Futuros Profesores de Secundaria En Relación Con El Rol Del Profesor y Del Alumnado. Revista Investigación En La Escuela, (91), 36–55. doi: 10.12795/ie.2017.i92.03.

Montoya-Peláez, L., Mateos Cortés, S. y Dietz, G. (2021). La Huella de Freire En La Educación Intercultural: Miradas Cruzadas a La Educación Superior En Colombia y México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23), 1–18. doi: 10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79338.

Muchitrigo, G. (2006). Identidad y política cultural en el Perú. (s.e.).

Ortiz Granja, D. (2015). La Educación Intercultural: El Desafío de La Unidad En La Diversidad. Sophía, (18), 91. doi: 10.17163/soph.n18.2015.05.

Pérez, M. (2014). Prevención Del Estrés Escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 295–305.

Rafael Linares, A. (2008). “Master En Paidopsiquiatría Módulo I Desarrollo Cognitivo : Las Teorías.” Master En Paidopsiquiatría. Bienio 07-08 I:29.

Sulle, Adriana, Ricardo Bur, and Halina Stasiejko. 2015. “La Recepción de Lev Vigotsky En El Campo Psicoeducativo: Nuevas Miradas En Las Relaciones Entre Cultura y Cognición.” VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional En Psicología XXII Jornadas de Investigación Décimo Encuentro de Investigadores En Psicología Del MERCOSUR. 285–90.

Valdés-Henao, Carolina. 2017. “‘Deserción’ Universitaria: Entre Desvinculaciones Institucionales y Búsqueda de Sentidos de Vida.” Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 16(1):331–44. doi: 10.11600/1692715x.16120.

Verdeja Muñiz, María. 2018. “Retos Educativos En Contextos Multiculturales: La Opinión Del Profesorado, Alumnado Y Familias.” MODULEMA. Revista Científica Sobre Diversidad Cultural 2:30–48. doi: 10.30827/modulema.v2i0.6919.

Verdeja Muñiz, María, and Xosé Antón González Riaño. 2018. “Aportaciones de Paulo Freire a La Educación Intercultural. Un Estudio de Caso En La Educación Secundaria Obligatoria.” Revista Iberoamericana de Educación 76:143–68. doi: 10.35362/rie7602854.

Published

2023-06-11

How to Cite

Maruri Pacheco, M. W., Maruri Pacheco, W. K., Pin Zamora, A. C., & Goya Arias, A. (2023). Cultural diversity and its relationship in the teaching-learning process at the "General Quisquís" Basic Education School: Cultural diversity and its relationship in the teaching-learning process at the "General Quisquís" Basic Education School. Maestro Y Sociedad, 20(2), 465–472. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6075

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)