Alternative methods of conflict resolution for the prevention of domestic violence, Los Girasoles

Alternative methods of conflict resolution for the prevention of domestic violence, Los Girasoles

Authors

  • Miguel Ángel Santiana Valdiviezo Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador
  • Jorge Luis Pozo Chele Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador

Keywords:

intrafamily violence, violence prevention, conflict resolution, culture of peace, La Libertad canton

Abstract

Introduction: The present investigation is developed around two important variables "intrafamily violence" and "alternative methods of conflict resolution" in the Los Girasoles sector of the La Libertad Canton, as measures to prevent the social problem that most affects society and which marks a certain concern at present in relation to future generations, the same ones that are going to develop in the midst of an environment of violence as the only method to resolve a conflict and the growing misinformation makes a society so fragmented for different reasons more vulnerable. Social problems. Materials and methods: To carry out this research, the quantitative methodology was implemented with the research tool such as the survey with a response according to the Likert Scale, which provides clear, reliable and true data. Results: Demonstrating that part of the population is unaware of the alternative methods and their benefits as well as their possibilities to reach an agreement linked to the dialogue between the parties, in addition to this it was evidenced that the population has a history of intrafamily violence. Discussion: Violence due to its consequences is notorious in the family and develops on the basis of psychological, sexual, and physical abuse. The latter becomes constant in the family and especially in the media, due to the dissemination of images that encourage violence on society, becoming commonplace. Conclusions: Concluding that the population still does not have key tools to solve a conflict, although from the legal point of view there is, but the lack of information segregates the reality and the extrajudicial function that the system has.

References

Álvarez Maestre , A., & Pérez Fuentes, C. (2019). Educación para la paz: aproximación teórica desde los imaginarios de paz. Dialnet.

Amaya López, C., & Juanes Giraud, B. (2020). Descongestión del sistema judicial en Ecuador. Método alternativo de solución de conflictos en la mediación en primera instancia en materia laboral. Scielo.

American Academy of Pediatrics. (11 de Noviembre de 2015). Cómo mejorar la comunicación en la familia. https://www.healthychildren.org/

Arizabaleta Dominguez, S. L., & Ochoa Cubillos, A. F. (06 de diciembre de 2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942016000200005&lng=en&tlng=es.

Bahajin, S. (2018). La educación como instrumento de la cultura de paz. Scielo.

Blue Cloud Studio. (2020). Ciclo de la violencia. http://shelterforhelpinemergency.org/espanol/ciclo-violencia

Caamaño, N., Merchán, S., & Díaz, S. (2019). La mediación y la justicia como medios alternos dentro de la solución pacífica de conflicto en el Ecuador. Revista Científica Electrónica de Ciencias Gerenciales.

Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista Paz y Conflictos.

Castillo Martínez, E. X. (2021). La eficiencia de las medidas de protección en los casos de violencia intrafamiliar. Revista de Derecho.

Cazorla, E. G. (2018). Trabajo de investigación previo a la obtención del Título de Psicólogo General de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Modalidad Presencial. Proyecto de investigación.

Celina Oviedo, H., & Campo Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Scielo.

CEPAL. (24 de Noviembre de 2021). CEPAL: Al menos 4.091 mujeres fueron víctimas de feminicidio en 2020 en América Latina y el Caribe, pese a la mayor visibilidad y condena social. http://cepal.org/es

Delgado, P. (09 de Diciembre de 2019). La teoría del aprendizaje social: ¿qué es y cómo surgió? http://observatorio.tec.mx/edu-news/teoria-del-aprendizaje-social/

Escalera Silva, L., & Amador Corral, S. (2020). Los métodos alternos de solución de conflicto y su contexto de aplicación. Revista de la Facultad de Trabajo Social y Desarrollo Humanos Universidad Autonoma Nuevo León.

Fiscalia General del Estado. (2020). Análisis de la violencia de género en Ecuador. Facultad de Ciencias.

Flores, J. J. (2020). Aportes teóricos a la violencia intrafamiliar. Revista de la Asociación de Docentes de la USMP.

Gallardo Echenique, E., et al. (2015). Guía de Detección de Violencia Intrafamiliar. Emmanuelle Gutiérrez y Restrepo.

Gerónimo González, P., Silva Hernández, F., & Martínez Prats, G. (2021). Mecanismos alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Ciencias de la Documentación.

Gómez Ortiz, V. (2002). Teoría del estres y afrontamiento de situacion sociales . Redalyc .

González Cuétara, J. M., González Cuétara, J. M., Viera Ponce, T., Lugo Jáuriga, B. R., Clarivel Rodríguez, C., & Carvajal Rodríguez, E. (2018). Violencia intrafamiliar: Una mirada desde la adolescencia. Acta Médica del Centro/Hospital Clínico Quirúrgico Universitario “Arnaldo Milián Castro”, 273-285.

Herdoíza, M. (2015). Construyendo Igualdad en la Educación Superior. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación - SENESCYT, Senescyt/Unesco, Quito.

Hernández-Sampieri. R & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (Vol. Sexta). México D.F., México: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDIOTRES, S.A. DE C.V. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Herrera Seda, C., Pérez Salas, C., & Echeita, G. (2016). Teorías Implícitas y Prácticas de Enseñanza que Promueven la Inclusión Educativa en la Universidad. Instrumentos y Antecedentes para la Reflexión y Discusión. 9(5), 49-64. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000500006

Hierrezuelo Rojas, N., Fernández Gonzales, P., & León Guilart, A. (2021). Violencia intrafamiliar contra mujeres de Santiago de Cuba. Scielo.

Hinojosa García, M., & Vázquez Gutiérrez, R. (2018). La familia como elemento mediador entre la cultura de la paz y la violencia cultural. Revista del aréa del derecho.

Ibáñez, M. M. (2018). La formación en convivencia: El papel de la mediación en la solución de conflictos. Revista de educación y humanismo.

Incheon. (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. República de Corea: UNESCO.

Janet Camilo. (2020). Plan Nacional de igualdad y equidad de género. República Dominicana: PLANEG III.

Jaramillo Valencia, B., & Pineda Taborda, C. (2020). ia y conflicto escolar: un estudio de caso sobre sujetos que han sufrido o generado violencia. Dialnet

Machuca-Contreras, F., Canova-Barrios, C., & Castro, M. F. (2023). Una aproximación a los conceptos de innovación radical, incremental y disruptiva en las organizaciones. Región Científica, 2(1), 202324. https://doi.org/10.58763/rc202324

Muñoz Loayza, B. A. (2018). Ventajas y desventajas del muestreo probabilístico y no probabilístico en investigaciones científicas. Machala: Repositorio digital Utmach. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12838/1/ECUACE-2018-CA-DE00859.pdf

Organización de la Naciones Unidas Mujeres. (2020). Tipos de violencia. http://unwomen.org/es/what-we-do/ending-violence-against-women/faqs/types-of-violence

Orozco Aguancha, K., Jiménez Ruiz, J. R., & Cudris-Torres, L. (2020). Mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Revista de ciencias sociales, 56-68.

Oyervide, D. J., Bermeo Álvarez, J., Caldas Ochoa, J., & Astudillo Ñauta, J. (2014). Construcción de una escala de violencis¡a Cuenca-Ecuador (2013). Revista de la Facultad de Ciencias Medicas , 30-39.

Pacheco, A. M. (2016). La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio. Scielo.

PAIMEF. (2009). Modelo de prevención de la violencia intrafamiliar.

Pedoni, O. M. (2018). Violencia. Editorial de la Universidad Católica de Córdoba.

Poggi, F. (2019). Sobre el concepto de violencia de genero y su relevancia. Universidad de Alicante.

Quaranta, N. (2019). La comunicación efectiva: un factor crítico del éxito en el trabajo en equipo. Scielo.

Ramírez Velásquez, J. C., Alarcón Vélez, R., & Ortega Peñafiel, S. (2020). Violencia de género en Latinoamérica: Estrategia para su prevención en Latinoamerica. Revista de Ciencias Sociales.

Rivero Pino R. (2021). Desarrollo de capacidades de intervención profesional comunitaria, familiar y de género para la inclusión educativa. Santa Elena.

Rivero Pino, Ramón. (2021). Instrumento para validación por especialistas de técnicas para la investigación "Desarrollo de Capacidades de Intervención Profesional Comunitaria, Familiar y de Género para la Inclusión Educativa Universitaria. Universidad Estatal Península de Santa Elena.

Santana-González, Y., Sánchez-Bell, W., Mena-Sánchez, R., & Durand-Frometa, A. (2022). Potencialidades y limitaciones de aprendizaje en el proyecto agroalimentario “Desde la Familia”. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1364–1383. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5680

Sarmiento, Y. (2018). Los Instrumentos de la cátedra de paz, como estrategia en la recosntrucción social de la nueva Colombia. ED Revista Electronica.

SENESCYT. (2015). Construyendo Igualdad en la Eduación Superior. Secretaría de Eduación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación.

Solis Villacres, J., Atencio-González, R., & Pupo-Kairuz, A. (2020). Conciliación como medio alternativo en el procedimiento directo del Código Orgánico Integral Penal. Iustitia Socialis. Revista Arbitrada de Ciencias Jurídicas.

Torres-Ortiz, J.A. & Duarte, J.E. (Junio de 2016). Los procesos pedagógicos administrativos y los aspectos socio-culturales de. Investigación, Desarrollo, Innovación, 6, 179-190. http://dx.doi.org/10.19053/20278306.4606

Unesco. (2020). América Latina y el Caribe: Inclusión y educación: todos y todas sin excpeción. París: Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020.

UNICEF. (18 de Abril de 2011). Definición sobre los tipos de violencia. http://aeped.es/una-vision-global-violencia-contra-ninos/definiciones

UNICEF. (10 de Diciembre de 2020). La violencia contra niñas, niños y adolescentes tiene severas consecuencias a nivel físico, psicológico y social. http://www.unicef.org

Universidad Espiritu Santo. (18 de Julio de 2019). La mediación y su eficacia en la solución de conflictos. http://uees.edu.ec/la-mediacion-y-su-eficacia-en-la-solucion-de-conflictos/

Walton, S. M., & Salazar Pérez, C. A. (2019). La violencia intrafamiliar. Un problema de salud actual. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus.

Published

2023-06-02

How to Cite

Santiana Valdiviezo, M. Ángel, & Pozo Chele, J. L. (2023). Alternative methods of conflict resolution for the prevention of domestic violence, Los Girasoles: Alternative methods of conflict resolution for the prevention of domestic violence, Los Girasoles. Maestro Y Sociedad, 176–183. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6051

Issue

Section

Número Especial