Methodological orientations for the integrative evaluation of learning

Methodological orientations for the integrative evaluation of learning

Authors

  • María del Carmen Salfrán Vergara Institución de Educación Superior “Hermanos Marañón” de Santiago de Cuba, Cuba
  • Carmen Milagros Salfrán Vergara Universidad de Oriente, Cuba
  • Yudith Figueredo Salfrán Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

evaluation; integrative evaluation; methodological work; interdisciplinary relationships

Abstract

Introduction: The evaluation of learning is one of the categories of didactics most analyzed in the methodological activities of the different groups of the IES ¨Hermanos Marañón¨, since it makes it possible to appreciate the level of fulfillment of the objectives and the strengthening of personality traits. . Materials and methods: There are difficulties in the design and implementation of the evaluation with an integrative character, from the establishment of interdisciplinary relationships during the teaching-learning process, therefore, this article exposes some methodological guidelines for adequate planning, execution and control of the integrative evaluation by the teachers, as a way to improve the evaluation process and the integral development of the students. Results: The development of society requires the university to achieve a creative, independent professional, and prepared to assume different professional challenges, in this sense, the conception of integrative evaluations allows the articulation of knowledge and skills, focused on the fulfillment of objectives and professional problems. Discussion: The use of integrative evaluation favors interpersonal relationships, the production of ideas, assuming positions, teamwork, the dynamics for reflection and debate as part of creativity, activates the motivational component of students. Conclusions: The integrative evaluation allows to achieve the effectiveness in the conception of the evaluative process, while synthesizing the instructional, educational and development dimensions.

References

Acosta Calderón, M., García Ruiz, J., y Bacardí Soler, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Revista Didasc@lia, VII(5).

Addine Fernández, F. (2004). La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aporte e impactos.

Alarcón, R. (2015). Las ciencias de la educación en una universidad integrada e innovadora. Memorias del Congreso Internacional Pedagogía 2015.

Alfonso Moreira, Y. y Valladares González, M. G. (2019). La evaluación integradora con un enfoque inclusivo: una propuesta desde el ejercicio en la formación de profesores. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(3).

Álvarez de Zayas, C. M. (1998). La pedagogía como ciencia, epistemología de la educación. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, Dorta L. (2011). Modelo didáctico para el diseño de tareas de aprendizaje en la Práctica Laboral Investigativa desde la disciplina Formación Pedagógica General. [Tesis de doctorado].

Andreu Gómez, N. (2005) Metodología para elevar la profesionalización docente en el diseño de tareas docentes desarrolladoras. [Tesis de doctorado. ISP Félix Valera].

Caballero Camejo, C. (2001). La interdisciplinariedad de la Biología y la Geografía con la Química, una estructura didáctica. [Tesis de doctorado].

Castellanos, D. (2005). ¿Tareas docentes, o tareas de enseñanza y tareas de aprendizaje? Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Díaz, G. S., Barreda, B. M. B. y Botello, M. E. G. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la didáctica de la biología. Boletín Redipe, 6(8), 49-56.

Diego Rondón, M. (2006). Las tareas integradoras en la enseñanza de la Química. El colectivo pedagógico para lograrlas. Revista Cubana de Química, XVIII(2).

Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Pedagogía 2001.

Forteza, S. A., Riveron, M. I., Pons, H. M., Madruga, A. G. y Sarmiento, Y. (2019). Experiencia de evaluación integrada de tres asignaturas en la carrera de Licenciatura en Economía. Revista ESPACIOS, 40(02).

González Ricardo, R. R. (2008). Metodología para la dirección de las tareas integradoras en la Especialidad Agronomía. [Tesis de maestría. Instituto Superior Pedagógico “José De la Luz y Caballero”].

González, A. J. A. (2013). La evaluación integradora. Pasos metodológicos para su realización dentro del proceso de enseñanza aprendizaje. http://www.ilustrados.com

Herrera Fuentes, J. L. (2003) Un modelo del proceso docente-educativo en las unidades docentes para el desarrollo de la práctica investigativo-laboral. [Tesis de doctorado].

Horruitiner, S. P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Cuba. Editorial Félix Varela.

Martínez, Rubio (2004) La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en educación Preescolar. [Tesis de doctorado].

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución 47/2022.

Rico, P. (2005). Dirección del proceso enseñanza aprendizaje en la escuela. Ed. Pueblo y Educación.

Villafaña Rivero, R. (2009). Las tareas integradoras de contenidos de las ciencias naturales y su influencia en la formación de los estudiantes. Revista Varela, (23).

Zaldívar Arena, M., y Serrano Albernis, R. (2011). Las tareas integradoras vivénciales para la motivación profesional agrícola hacia las carreras agropecuarias Secundaria Básica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(29). http://www.eumed.net/rev/ced/29/zasa.htm

Published

2023-05-22

How to Cite

Salfrán Vergara, M. del C., Salfrán Vergara, C. M., & Figueredo Salfrán, Y. (2023). Methodological orientations for the integrative evaluation of learning: Methodological orientations for the integrative evaluation of learning. Maestro Y Sociedad, 20(2), 335–341. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6041

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)