Epistemological assessment of the technical training of the Integral General Practitioner
Epistemological assessment of the technical training of the Integral General Practitioner
Keywords:
Professional training; Comprehensive General Physician; higher medical education; Medical SciencesAbstract
Introducción: La formación en la educación superior proporciona un significado y sentido de la vida que constituye una tarea decisiva de gran actualidad. Por lo que se realizó esta investigación con el objetivo de valorar epistemológicamente el proceso de formación profesional del Médico General Integral en la especialización. Materiales y métodos: Metodológicamente seanalizaron publicaciones médicas que permitieron examinarla informaciónencontrada y precisar las evidencias científicas que vislumbraron la necesidad de perfeccionar eldesarrollo del potencial científico médico unido a la creación y difusión, de valores auténticos y legítimos de la cultura médica en la atención primaria de salud, interrelacionados con los avances tecnológicos, la información y la comunicación durante el proceso de enseñanza–aprendizaje. Resultados: Quedó demostrado la necesidad de un salto cualitativo superior de estos profesionales durante la especialización, por lo que se precisa del perfeccionamiento en correspondencia con los principios de la Medicina Familiar, sustentado en una formación científico-humanista. Discusión: El proceso de formación profesional del Médico General Integral en el ciclo de especialización ha carecido siempre desde lo epistemológico y lo metodológico de las directrices comunicativas y claves hermenéuticas necesarias para lograr la formación sólida que demandan los sujetos sociales con privaciones en la salud. Conclusiones: El proceso de formación profesional en Medicina General Integral es un reto que se impone en esta época, donde el Médico General Integral deberá establecer las diversas reflexiones en torno a la relación médico-paciente.
Introduction: Training in higher education provides a meaning and sense of life that constitutes a decisive task of great relevance. Therefore, this research was carried out with the objective of epistemologically assessing the process of professional training of the Comprehensive General Physician in the specialization. Materials and methods: Methodologically, medical publications were analyzed that allowed examining the information found and specifying the scientific evidence that glimpsed the need to improve the development of medical scientific potential together with the creation and dissemination of authentic and legitimate values of medical culture in primary health care. , interrelated with technological advances, information and communication during the teaching-learning process. Results: The need for a higher qualitative leap of these professionals during the specialization was demonstrated, which is why improvement is required in accordance with the principles of Family Medicine, supported by a scientific-humanist training. Discussion: The professional training process of the Comprehensive General Physician in the specialization cycle has always lacked from the epistemological and methodological aspects of the communicative guidelines and hermeneutical keys necessary to achieve the solid training demanded by social subjects with health deprivations. Conclusions: The process of professional training in Comprehensive General Medicine is a challenge that is imposed at this time, where the Comprehensive General Physician must establish the various reflections on the doctor-patient relationship.
References
Abesada, B. T., Almuiñas Rivero, J. L. (2016). La dirección estratégica en las instituciones de educación superior. Necesidad de su evaluación. Revista Cubana de Educación Superior, 35(3), 137-147.Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v35n3/rces11316.pdf
Cañete Rojas, Y. (2018). Modelo de dinámica formativa de la cultura socio-médica del especialista en Medicina General Integral. [Tesis de doctorado. Universidad de Granma]. http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv
Corona Martínez L; Fonseca Hernández M. (2015). Un modelo simplificado del proceso de atención médica. Implicaciones asistenciales, docentes e investigativas. Revista Electrónica de Medicina Medisur 5(1). Recuperado de http://www.Medisur.sld.cu.
Cuba, Ministerio de Salud Pública. (2017). Anuario Estadístico de Salud 2016. MINSAP. http://www.one.cu/aec2016.htm
Fuentes González H;Montoya Rivera J; Fuentes Seisdedos, L. (2011). La condición humana desde la visión socio-antropológico-cultural del ser humano. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Cuba. Disponible en:www.medigraphic.com › cgi-bin › new › resumen
González Rodríguez, R. y Cardentey García, J. (2015). Rescatar el método clínico a través de la educación médica. EducMedSuper, 29(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Lemus Lago, E. R. y Pérez Sánchez, A. M. (2013). Desarrollo social a través del modelo de formación del especialista en Medicina General Integral en Cuba. Educación Médica Superior, 27(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 21412013000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Ortiz Sánchez, Y. (2016). Modelo de formación pedagógica del profesional médico desde la labor asistencial. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].
Pérez Faure, N., Zamora Rodríguez, M. y Rodríguez Rodríguez, L. (2015). El método clínico: una vía para formar valores en los estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO, 7(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Ramos Hernández, R. y Díaz, A. A. (2015). Propuesta de perfeccionamiento de tarjeta de evaluación de residentes de Medicina General Integral. Educación Médica Superior, 29(3). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/492
Ribot Reyes, V. C, Pérez Martínez, M., Rousseaux Mola, E. y Vega González, E. Y. (2014). La comunicación en Pedagogía. Educación Médica Superior, 28(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Salas Perea, R. S. y Salas Mainegra, A. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial Ciencias Médicas. http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/modelo_formativo_medico_cubano/cap_7.pdf
Vázquez Sarandeses, J. E., et al. (2015). El proceso de formación profesional del médico general integral en el ciclo de especialización. MEDISAN, 19(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Josefa Bell Castillo, José Enrique Vásquez Sarandeses, Wilberto George Carrión, Jordeis Zamora Leliebre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.