Practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases
Keywords:
Practical systematization; Chronic degenerative diseases; Clinical laboratory; Professional training; integrative clinical teachingAbstract
Introduction: The increase in morbidity and mortality from chronic degenerative diseases represents a significant challenge for the healthcare system. Objective: To update knowledge related to the practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases in a Community Hospital in Mexico. Materials and Methods: Qualitative research consolidated in dialectical materialism, from the perspective of holistic configurational theory, identified with the use of theoretical and empirical methods, such as analysis-synthesis, the clinical-epidemiological method, the holistic dialectical method, and the historical-logical method, which facilitated the systematization of the theoretical background of professional training in the medical sciences. Likewise, the inductive-deductive method recognized the theoretical-practical logic of the problem, its causes and connections, leading to the issuance of conclusions and recommendations. Results: Methodological concepts specifying the practical systematization and application of integrative clinical teaching during holistic medical practice were revealed. Discussion: The current scientific and professional context of medical sciences postulates the importance of the teaching-learning process as a study-work-research system, positively influencing the achievement of professional quality. Conclusions: The practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases is evident as an essential regularity in the application of integrative clinical teaching in holistic medical practice.
References
Aburto, T. C., Batis, C., Pedroza-Tobías, A., Pedraza, L. S., Ramírez-Silva, I., Rivera, J. A. (2022). Dietary intake of the Mexican population: comparing food group contribution to recommendations, 2012-2016. Salud Publica Mex., (64), 267-79. https://doi.org/10.21149/13091
Alfonso, J. I. (2015). Modelos de simulación clínica para la enseñanza de habilidades clínicas en ciencias de la salud. Revista Movimiento Científico, 9(2), 70-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5524147
Alonso, M. (2011). Prioridades en la formación ético-profesional para alcanzar una adecuada comunicación médico paciente (2da. parte). http: //www.medisur.sld.cu
Barba Evia, J. R. (2008). México y el reto de las enfermedades crónicas no transmisibles. El laboratorio también juega un papel importante. Rev Latinoam Patol Clin Med Lab., 65(1), 4-17. https://www.medigraphic.com/pdfs/patol/pt-2018/pt181a.pdf
Barbón, O. G. (2014). Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. http: //www.medisur.sld.cu
Barquera, S., Hernández Barrera, L., Trejo Valdivia, B., Shamah, T., Campos Nonato, I., Rivera Dommarco, J. (2020). Obesidad en México, prevalencia y tendencias en adultos. Ensanut 2018-19. Revista Salud Publica Mex., (62), 682-92. https://doi.org/10.21149/11630
Bayés Cáceres, E., Pardo Fernández, A., Cáceres Diéguez, A., Rodríguez Sotomayor, Y. (2020). Los cambios de paradigmas de la salud pública y las tecnologías de la información y el conocimiento. Rev. inf. cient., 99(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332020000300293
Benítez Arvizu, G., Novelo Garza, B., Mendoza Valdez, A. L., Galván Cervantes, J. Morales Rojas, A. (2016). Excessive spending by misuse of clinical laboratory. Rev Med Inst Mex Seg Soc., 54(Supl 2:S2), 16-23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27561028
Escamilla Núñez, M. C., Castro Porras, L., Romero Martínez, M., Zárate Rojas, M., Rojas Martínez, R. (2023). Enfermedades crónicas. Revista de salud pública de México, 65(suplemento 1). https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanutcontinua2022 /doctos/analiticos/
Fuentes González, H. y Álvarez Valiente, I. (2006). La Teoría Holístico Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. CEES “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente.
Fuentes González, H. y Álvarez Valiente, I. (2008). La Formación de los Profesionales en la Contemporaneidad. Una Concepción científica holística configuracional en la Educación Superior. CEES Manuel F. Gran, Universidad de Oriente.
García Raga, M., Corrales Reyes, I. E. y Reyes Pérez, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1), 79-88. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/501/286
Gondres Legró, K. M., Domínguez Cardosa, M., Gonzáles Flores, A. J., Paez Candelaria, Y. (2024). Importancia del laboratorio en los ensayos clínicos. Revista MEDISAN, 28(1). http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192024000100015
Herrera Galiano, A. y Serra Valdés, M. A. (2011). El proceso diagnóstico y su enseñanza en la medicina. Rev. Habana Cien Med, 10(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242012000300013
Ilizástigui Dupuy, F. (2000). El Método Clínico: Muerte y Resurrección. Rev. Educación Médica Superior, 14(2), 109-127. http://files.sld.cu/sccs/files/2010/10/educacion-medica-pre-y-posgrado.pdf
Llambias, J. (2007). Los desafíos inconclusos de la salud y las reflexiones para el futuro en un mundo globalizado. En: Núñez, J., Macías, M. Reflexiones sobre ciencia, tecnología y sociedad. Lecturas escogidas. Editorial ECIMED. https://www.scienceopen.com/document?vid=3f3a3539-cbe2-49c3-805b-71f95457dee221
México. (2023). Estadísticas de Defunciones Registradas. (EDR). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2024/EDR/EDR2023_ene-dic.pdf
México. Secretaría de Salud. (2021). Subsecretaría de Prevención y Promoción de la Salud. Dirección General de Epidemiología. PANORAMA EPIDEMIOLÓGICO DE LAS ENFERMEDADES NO TRANSMISIBLES EN MÉXICO, CIERRE 2021. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/745354/PanoEpi_ENT_Cierre2021.pdf
Rodríguez, L. A. (2013). La adquisición de habilidades de razonamiento clínico en estudiantes de la carrera de Medicina. Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud Humanidades Médicas, 13(1), 72-87. http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=41573
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josefa Bell Castillo, Wilberto George Carrión, Perla Meneses Sánchez , Ruksandra Sucel Sarmiento Ramirez, Alejandra García Muñoz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente