Practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases

Authors

  • Josefa Bell Castillo Hospital Comunitario de Tlaxco, Estado Tlaxcala, México
  • Wilberto George Carrión Hospital Comunitario de Tlaxco, Estado Tlaxcala, México
  • Perla Meneses Sánchez Hospital Comunitario de Tlaxco, Estado Tlaxcala, México
  • Ruksandra Sucel Sarmiento Ramirez Hospital General de Huamantla, Estado Tlaxcala, México
  • Alejandra García Muñoz Hospital Comunitario de Tlaxco, Estado Tlaxcala, México

Keywords:

Practical systematization; Chronic degenerative diseases; Clinical laboratory; Professional training; integrative clinical teaching

Abstract

Introduction: The increase in morbidity and mortality from chronic degenerative diseases represents a significant challenge for the healthcare system. Objective: To update knowledge related to the practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases in a Community Hospital in Mexico. Materials and Methods: Qualitative research consolidated in dialectical materialism, from the perspective of holistic configurational theory, identified with the use of theoretical and empirical methods, such as analysis-synthesis, the clinical-epidemiological method, the holistic dialectical method, and the historical-logical method, which facilitated the systematization of the theoretical background of professional training in the medical sciences. Likewise, the inductive-deductive method recognized the theoretical-practical logic of the problem, its causes and connections, leading to the issuance of conclusions and recommendations. Results: Methodological concepts specifying the practical systematization and application of integrative clinical teaching during holistic medical practice were revealed. Discussion: The current scientific and professional context of medical sciences postulates the importance of the teaching-learning process as a study-work-research system, positively influencing the achievement of professional quality. Conclusions: The practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases is evident as an essential regularity in the application of integrative clinical teaching in holistic medical practice.

References

Aburto, T. C., Batis, C., Pedroza-Tobías, A., Pedraza, L. S., Ramírez-Silva, I., Rivera, J. A. (2022). Dietary intake of the Mexican population: comparing food group contribution to recommendations, 2012-2016. Salud Publica Mex., (64), 267-79. https://doi.org/10.21149/13091

Alfonso, J. I. (2015). Modelos de simulación clínica para la enseñanza de habilidades clínicas en ciencias de la salud. Revista Movimiento Científico, 9(2), 70-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5524147

Alonso, M. (2011). Prioridades en la formación ético-profesional para alcanzar una adecuada comunicación médico paciente (2da. parte). http: //www.medisur.sld.cu

Barba Evia, J. R. (2008). México y el reto de las enfermedades crónicas no transmisibles. El laboratorio también juega un papel importante. Rev Latinoam Patol Clin Med Lab., 65(1), 4-17. https://www.medigraphic.com/pdfs/patol/pt-2018/pt181a.pdf

Barbón, O. G. (2014). Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. http: //www.medisur.sld.cu

Barquera, S., Hernández Barrera, L., Trejo Valdivia, B., Shamah, T., Campos Nonato, I., Rivera Dommarco, J. (2020). Obesidad en México, prevalencia y tendencias en adultos. Ensanut 2018-19. Revista Salud Publica Mex., (62), 682-92. https://doi.org/10.21149/11630

Bayés Cáceres, E., Pardo Fernández, A., Cáceres Diéguez, A., Rodríguez Sotomayor, Y. (2020). Los cambios de paradigmas de la salud pública y las tecnologías de la información y el conocimiento. Rev. inf. cient., 99(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332020000300293

Benítez Arvizu, G., Novelo Garza, B., Mendoza Valdez, A. L., Galván Cervantes, J. Morales Rojas, A. (2016). Excessive spending by misuse of clinical laboratory. Rev Med Inst Mex Seg Soc., 54(Supl 2:S2), 16-23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27561028

Escamilla Núñez, M. C., Castro Porras, L., Romero Martínez, M., Zárate Rojas, M., Rojas Martínez, R. (2023). Enfermedades crónicas. Revista de salud pública de México, 65(suplemento 1). https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanutcontinua2022 /doctos/analiticos/

Fuentes González, H. y Álvarez Valiente, I. (2006). La Teoría Holístico Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. CEES “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente.

Fuentes González, H. y Álvarez Valiente, I. (2008). La Formación de los Profesionales en la Contemporaneidad. Una Concepción científica holística configuracional en la Educación Superior. CEES Manuel F. Gran, Universidad de Oriente.

García Raga, M., Corrales Reyes, I. E. y Reyes Pérez, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1), 79-88. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/501/286

Gondres Legró, K. M., Domínguez Cardosa, M., Gonzáles Flores, A. J., Paez Candelaria, Y. (2024). Importancia del laboratorio en los ensayos clínicos. Revista MEDISAN, 28(1). http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192024000100015

Herrera Galiano, A. y Serra Valdés, M. A. (2011). El proceso diagnóstico y su enseñanza en la medicina. Rev. Habana Cien Med, 10(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242012000300013

Ilizástigui Dupuy, F. (2000). El Método Clínico: Muerte y Resurrección. Rev. Educación Médica Superior, 14(2), 109-127. http://files.sld.cu/sccs/files/2010/10/educacion-medica-pre-y-posgrado.pdf

Llambias, J. (2007). Los desafíos inconclusos de la salud y las reflexiones para el futuro en un mundo globalizado. En: Núñez, J., Macías, M. Reflexiones sobre ciencia, tecnología y sociedad. Lecturas escogidas. Editorial ECIMED. https://www.scienceopen.com/document?vid=3f3a3539-cbe2-49c3-805b-71f95457dee221

México. (2023). Estadísticas de Defunciones Registradas. (EDR). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2024/EDR/EDR2023_ene-dic.pdf

México. Secretaría de Salud. (2021). Subsecretaría de Prevención y Promoción de la Salud. Dirección General de Epidemiología. PANORAMA EPIDEMIOLÓGICO DE LAS ENFERMEDADES NO TRANSMISIBLES EN MÉXICO, CIERRE 2021. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/745354/PanoEpi_ENT_Cierre2021.pdf

Rodríguez, L. A. (2013). La adquisición de habilidades de razonamiento clínico en estudiantes de la carrera de Medicina. Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud Humanidades Médicas, 13(1), 72-87. http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=41573

Published

2025-08-13

How to Cite

Bell Castillo, J., George Carrión, W., Meneses Sánchez , P., Sarmiento Ramirez, R. S., & García Muñoz, A. (2025). Practical systematization of clinical laboratory results in the diagnostic approach to chronic degenerative diseases. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2012–2019. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7081

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)