Proposal for development in virtual modality of class workshop of the subject General Pharmacology
Proposal for development in virtual modality of class workshop of the subject General Pharmacology
Keywords:
highest class; long distance education; virtualization; general pharmacologyAbstract
Introduction: With the development of the e-learning methodology, the Moodle learning platform allows the teacher to create a teaching-learning environment through virtual classrooms. For this purpose, an alternative is proposed for the adaptation of a workshop class in the General Pharmacology subject from a virtual environment. Materials and methods: The dialectical-materialist approach is assumed in this research as a general methodological criterion, using different methods, techniques and procedures of the theoretical and empirical level determined by the objective. Results: The didactic guide establishes an ordered sequence of elements that support it as a form of organization in teaching-learning. It is always located as the first element of an evaluative activity. Discussion: The didactic guide establishes an ordered sequence of elements that supports the workshop class as a form of organization in teaching-learning and must be used in all activities that are carried out in a virtual environment, even if the inverted class modality is used. Pedagogical model where learning is done through action and not memorization. Conclusions: Through the planned and harmonious use of the resources offered by the virtual classroom, the instructive and the educational can be linked, contributing to the integral formation of the student. Demonstrates the possibility of getting students to develop teaching, specific and logical-intellectual skills from the virtual classroom.
References
Almanza, S. L., Mesa, S.C.E., Naranjo, R.S.A., Soler, C.S., Ordoñez, P.M., & Suárez M.M. (2019). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: una alternativa a tener en cuenta en la Universidad Ciencias Médicas de Matanzas. Rev.Med.Electrón, 41(3), 775-782. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000300775&lng=es
Área, M.M., San-Nicolás, S.M.B., & Sanabria, M.A.L. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 179-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331455826011
Cervantes, M. G., García, F. O., & Díaz Fong A. (2021). Experiencias en el uso de la Tecnología Educativa en el período Covid-19 en la Universidad de Oriente. Maestro y Sociedad, 18(2), 747-756. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5371
Cordoví, H.V.D., Pardo, G.M.E., López, H.E., & Martínez, R. I. (2019). Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. MEDISAN, 23(1), 77-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000100077&lng=es
Cruz B., M. A., Furones M., J. A., & Cabrera, P. G. (2017). Satisfaction of the students of the Master Course in Pharmacoepidemiology with the use of the virtual classroom. EducMedSuper, 31(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200014&lng=es
Del Castillo S., G. D., Sanjuán, G. G., & Gómez, M. M. (2018). Information and Communication Technologies: a challenge for the University of Medical Sciences. EDUMECENTRO, 10(1), 168-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100011&lng=es
Espinoza, F. E., Granda-Ayabaca, D., & Villacres-Arias, G. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19 en la carrera de Enseñanza Básica de la Universidad Técnica de Machala. Transformación, 17(2), 169-183 https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e371
Fernández B., G. M. (2016). El entorno virtual de aprendizaje basado en la plataforma moodle y la relación en la capacitación docente de libre acceso. Universidad Técnica de Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/20227/1/Tesis%20Grace%20Fernandez%20Finalizado.pdf
Guerra, C., & Antúnez, S. (2018). Modelo organizacional y pedagógico de la educación de postgrado a distancia mediada por las tecnologías. ROCA, 14(5). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/610/1060
Guerrero, C. A., Rojasm, M. C., & Villafañe, A. C. (2019). Impacto de la Educación Virtual en Carreras de Pregrado del Área de Ciencias de la Salud. Una Mirada de las Tecnologías Frente a la Educación. [Tesis inédita de grado. Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.udu.co
Landazábal C., D. P. (2018). Mediación en entornos virtuales de aprendizaje. Análisis de las estrategias metacognoscitivas y de las herramientas comunicacionales. Universidad El Bosque. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/997/1/Mediaci%c3%b3n%20en%20entornos%20virtuales%20de%20aprendizaje.pdf
Lima, M. S. y Fernández N., F. A. (2017). La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Revista Científico Pedagógica Atenas, 3(39), 31-47. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478060100006/html/index.html
Luzbet G., F. R., y Laurencio, L. A. (2020). La virtualización como alternativa para la educación de posgrado. Rev. Cubana Edu. Superior, (3), e17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300017&lng=es&nrm=iso.
Mendoza R., H. J., & Placencia M., M. D. (2018). Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. Investigación educ. médica, 7(26), 54-62. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572018000200054&lng=es
Miranda, H. K., González C., S. C., & Llanio, G. R. (2018). Fundamentos de un sistema de herramientas para la gestión del conocimiento pedagógico desde la integración de las tecnologías en el contexto de formación médica de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. http://www.morfovirtual2018.sld.cu/index.php/morfovirtual/2018/paper/viewPaper/19/420
Nass K., L. S., Mendoza V., M. A., Milano C., L. E., & Ortega C., R. M. (2017). Evaluación de una plataforma educativa en la Universidad de Concepción, Chile. Educación Médica Superior, 31(1). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/940
Rivera, V. P., Alonso, C. C., & Sancho, G. J. (2017). Desde la educación a distancia al e-Learning: emergencia, evolución y consolidación. Revista Educación y Tecnología, 1(10), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6148504
Soler, R. R., & Figueroa, C. E. (2019). “Contexto Audiovisual”. Una aplicación en m-learning para la formación del maestro. Revista Científico Pedagógica Atenas, 2(46), 79-93. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478060100006/html/index.html
Torres C., T. et al. (2019). El Aula Virtual: su formación y necesidad para la Escuela Latinoamericana de Medicina/The virtual classroom: itsformation and necessityfortheLatin American Medicine School. Panorama. Cuba y Salud, 13(1 Especial). http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/958
Vialart V., M. N., & Medina, G. I. (2018). Empleo de los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje por los docentes en los cursos por encuentro de la carrera de Enfermería. Educ Med Super, 32(3), 51-60. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300004&lng=es
Villavicencio, G. S., Abrahantes, G. Y., González A., S. M., & Martínez L., A. S. (2019). Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación médica. EDUMECENTRO, 11(4), 266-273. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400266&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leidys Cala Calviño, Sandra Peacok Aldana
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.