Didactic training-reader of the Bachelor of Education. Logopedia

Didactic training-reader of the Bachelor of Education. Logopedia

Authors

  • Yamilé Coello Sánchez Universidad de Oriente, Cuba
  • Susana Cisneros Garbey Universidad de Oriente, Cuba
  • Félix Lázaro Huepp Ramos Universidad de Oriente, Cuba
  • Carlos Rafael Barthelemy León Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

reading, guidance, didactic mediation, speech therapy professional training

Abstract

Introduction: The didactic-reading modeling in the formation of the Bachelor of Education is presented. Speech therapy refers to the training of the professional in Bachelor of Education. Speech therapy where reading plays a fundamental role, which is why the objective is to expose the relationships that are established from didactic-reading mediation and that serve as support for the didactic orientation strategy that aims to provide a solution to the teaching and methodological scientific work of the year. academic in the training process of the Bachelor of Education. Logopedia.
Materials and methods: Theoretical and empirical methods were used, such is the case of analysis and synthesis and induction and deduction, which served for the bibliographic review; interviews, surveys, questionnaires and pedagogical tests to collect information from reliable sources involved in the process.
Results: As it is shown that reading should be a transversal axis in the formation of the Bachelor of Education. Logopedia. It was shown that in general there are difficulties related to pronunciation, articulation and comprehension.
Discussion: Extrapolation goes beyond one level of textual understanding; Rather, it involves a whole series of cognitive processes of sign relationships that allow the content of reading to be applied in the construction of new meanings and knowledge.

Conclusions: The didactic-reading mediation contributes to the reading process by favoring the role of the teacher as a mediator and counselor for the development of reading skills in the professional training of speech therapist teachers together with the didactic procedures used in these actions.

References

Aguirre, A. y Espinosa, A. (2018). Importancia de la mediación didáctica en docentes en formación. Un caso específico para la enseñanza del concepto materia. Revista Tecné, Episteme y Didáxis, 10-12 .

Cantero, F. J. (2008). Complejidad y competencia comunicativa. Horizontes de Lingüística Aplicada, 7(1), 71-87.

Cassany, D. (2021). Lectura crítica en tiempos de desinformación. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1: Iss9, (3), 20-37

Cisneros Garbey, S., García Bonnanne, Y. & Moreira Carbonell, C. (2021). La Orientación didáctica la inferencia en preuniversitario. Niveles de ayuda. Revista Edusol, 20(17), 144-153.

Cisneros, S. y Castro, R. (2020). El discurso pedagógico: alianzas en una especialidad de posgrado. Revista Maestro y Sociedad. Número Especial, 35-47

Coello, Y. & Cisneros, S. (2019). Ciencias lingüísticas, humanísticas, sociales y de la comunicación. Editorial Académica Universitaria. Ciencia e innovación tecnológica. Vol XII. (pp. 350-360). Sello Editorial Edacun.

Coello Sánchez, Y., Cisneros Garbey, S. y Huepp Ramos, F. L. (2021). Orientación Didáctica y Principio de la Mediación Didáctica en la formación del maestro logopeda. Escritura Creativa. Revista Digital de Escriba, 2(1), 45-65.

Corral R., R. (2001) El concepto de zona de desarrollo próximo: una interpretación. Revista Cubana de Psicología., 18(1). http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v18n1/09.pdf

Díaz Berenguer, S., Girón Vaillant, D. y Cisneros Garbey, S. (2017). La extrapolación desde una visión didáctica en el Preuniversitario. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3(núm., esp.), 524.

Fernández, P. G. (2015). La Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona" en la formación del maestro logopeda en Cuba. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (60), 19-29.

Goodman, K. (1998). El Proceso De Lectura: Consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. Siglo XXI Editores.

González Cruz, M. (2014). Orientaciones didácticas para la realización del Trabajo Independiente en la Educación Superior. Revista Tendencias Pedagógicas, 24, 361-386

Imbermón, F. (2021). Claves para una nueva formación del profesorado. Investigación en la escuela, (43), 57-66 http://doi.org/10.12795/IE.2001.i43.06

López Zambrano Y. M y Medina Betancourt, A.R. (2016), Didáctica para la comprensión lectora en estudiantes de la Carrera de Educación Básica del Ecuador desde una perspectiva crítica. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 109-126.

Montejo Lorenzo, E. Por: D.M. (2015). La universidad cubana: Modelo de Formación. Pedro Horrutinier Silva. Transformación, 7(2).

Rello Segovia, J. (2017) La mejora de la comprensión lectora a través de modelos interactivos de lectura. [Tesis doctoral. Universitat Jaume. Castellón de la Plana]

https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=128423

Roméu E., A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Editorial Pueblo y Educación.

Roméu E., A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativoy sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Editorial Pueblo y Educación.

Sales G., L. M, (2012). La comunicación y los niveles de la lengua. Editorial Pueblo y Educación.

Solé Gallard, I. (17 de mayo de 2017). Leer, comprender y aprender. Conferencia de Seminario GEXOLINGUAE 2017: La Competencia lectora. https://m.youtube.com/watch?v=XkQsxsiWRVc

Published

2023-03-13

How to Cite

Coello Sánchez, Y. ., Cisneros Garbey, S. ., Huepp Ramos, F. L. ., & Barthelemy León, C. R. . (2023). Didactic training-reader of the Bachelor of Education. Logopedia: Didactic training-reader of the Bachelor of Education. Logopedia. Maestro Y Sociedad, 20(1), 243–251. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5955

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)