Characterization of the pedagogic talkative style for the student motivation in adolescents

Characterization of the pedagogic talkative style for the student motivation in adolescents

Authors

  • Jesús Cuéllar Álvarez Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Cuba
  • Melva García Martínez Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Cuba

Keywords:

adolescence, communication, motivation, teaching learning, didactics

Abstract

Introduction: the objective of the investigation is to characterize the pedagogic talkative style for the student motivation in adolescents.
Materials and methods: was carried out a traverse descriptive study, in the period understood among October 2020 to October 2021, with adolescent students of the educational institute "Mariano Clemente Grassland" of Santa Clara's town, Cuba. Systemic, historical-logical and analytic-synthetic theoretical methods are used; as well as empiric: it interviews students and they interviews the students.
Results: it was verified difficulties in the face of the understanding of the pedagogic communication and they refer to feel without motivation from the process of teaching learning.
Discussion: Education for communication may be the best orientation at a preventive level to promote solutions to conflict situations in a constructive manner between the parties involved in the educational and teaching process.
Conclusions: features of a teaching in the memory are evidenced like they are the non-identification of the essential thing of the content, difficulties before the communication pedagogic educational and little motivation in the contents before the process of teaching learning with the students.

References

Alonso, J. & Montero, I. (2012). Orientación motivacional y estrategias motivadoras en el aprendizaje escolar. In J. Coll & A. Palacios (Eds.). Desarrollo Psicológico y Educación: Psicología de la educación. Ed. Alianza.

Cervera, I. (2014). Material Educativo. http://www.iideac.edu.mx

Díaz, C., Llerena, F. M., Núñez, M. C., Menéndez, G. y González, L. (2012). La superación de los tutores como premisa en la formación de profesionales. http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewFile/2194/7252

García, H. (2012). El consentimiento informado; una acción imprescindible en la investigación médica. Rev Cubana Estomatol, 46(1). http://www.bvs.sld.cu/revistas/est/vol46_1_09/est07109.htm

García, I. (2013). Preparación de los profesores guías en formación de valores y orientación profesional. [Tesis de Maestría. Universidad “Camilo Cienfuegos”].

Gilbert Martínez, C. (2014). Adolescencia y salud. Una mirada contemporánea. Dirección Técnica de Servicios de Salud.

Hernández, R. M., Rojas, K. I. & Rodríguez, Y. (2016). Bosquejo histórico del concepto de motivación profesional. Su abordaje en el contexto cubano. Evento Provincial Pedagogía.

Hérnández, R., Férnandez, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). México D.F: Mc Graw-Hill Editorial.

Linares, M. & Santovenia, J. (2012). Buenas prácticas. Comunicar e informar. Editorial Academia.

Linares, M. P. (2012). Buenas Prácticas. Comunicar e Informar. (s.e.).

Mesa Simpson, C. (2015). Diplomado Prácticas Docentes. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Juan Guiteras Gener” de Matanzas.

Molerio, L. E. y Torres, J. A. (2013). Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. Rev EDUMECENTRO, 5(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742013000200011&lng=e

Rico Montero, P. (2013). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Editorial Pueblo y Educación.

Ruiz, H., Milán, M. R., & Fraga, E. (2013). La motivación profesional de los estudiantes universitarios y su influencia en la dedicación al estudio: Papel del profesor. La Habana.

Published

2023-01-14

How to Cite

Cuéllar Álvarez, J. ., & García Martínez, M. . (2023). Characterization of the pedagogic talkative style for the student motivation in adolescents: Characterization of the pedagogic talkative style for the student motivation in adolescents. Maestro Y Sociedad, 20(1), 108–112. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5875

Issue

Section

Artículos