Competition promotion of the health in the superior technician in infirmary

Competition promotion of the health in the superior technician in infirmary

Authors

  • Guillermo Ricardo Grunauer Robalino Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Karina Isabel Rodríguez Regalado Centro Clínico Quirúrgico Ambulatorio Hospital del Día La Troncal, Ecuador
  • Moisés Xavier Cajías Vanegas Instituto Superior Universitario Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Ecuador
  • Bexi Grimanesa Jurado Rodríguez Ejercicio profesional, Ecuador

Keywords:

Health, biotic, promotion of the health, focus intercultural in health, professional formation

Abstract

Given the complexities of today's world, the necessity is observed of perfecting the process of formation of the Superior Technician in Infirmary in Ecuador, due to the existence of inadequacies in the professional acting that you/they limit the performance of these in the characteristic multicultural context of the Ecuadorian society, and consequently the solution of professional problems. The proposal has as objective to show the results that it sustains that formation, it is a scientific investigation that he/she reveals the cientificidad of the constructive process.  In the used methodology, the use of theoretical methods as the analysis synthesis and hermeneutic, as well as certain technical associated to the analysis of documents, from the qualitative point of view, favored the analyses around the topic. Their main result is the elaboration of the foundations epistemológicos - philosophical, sociological, anthropological, psychological and pedagogic - that sustain the process of formation of the Promotion of the health in the Superior Technician in Infirmary in Ecuador.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Ecuador. (2006). Ley Orgánica de Salud de la República Del Ecuador. Ley 67. Registro Oficial Suplemento 423.

Ecuador. (2009). Macrodiseño de la Carrera TSE del ITB. http://www.itb.edu.ec/enfermeria

Ecuador. (2010). Presidencia de la República. Ley Orgánica de Educación Superior. Lexis S.A. N° 298.

Ecuador. (2012). Manual del Modelo de atención integral de salud. Familiar, comunitario e intercultural. MAIS-FCI.

Ecuador. (2013). Nuevo Modelo de Atención Primaria Integral de Salud y Vida (APISV) con Enfoque integrativo e Intercultural.

Ecuador. MSP (2012). Manual del Modelo de atención integral de salud. Familiar, comunitario e intercultural. MAIS-FCI.

Ecuador. SEMPLADES. (2013). Plan Nacional de Desarrollo del Buen Vivir (2013-2017). http://documentos.senplades.gob.ec/Plan%20Nacional%20Buen%20Vivir%202013-2017.pdf

Escobar, N. V. (2010). Perfeccionamiento de la formación investigativa del médico en etapa de especialización basado en competencias profesionales. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País.

Fabara, E. et al. (2013). Estado del arte de la formación docente en Ecuador. Cuadernos del contrato social por la educación. Ecuador.

Forgas, J. A. (2003). Modelo curricular para la formación del técnico de nivel medio basado en competencias profesionales. [Tesis de doctorado. UCP Frank País García].

Fuentes, H. (2002). Las competencias como configuración didáctica en la formación de los profesionales. (s.e.).

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Oriente.

Horruitiner, P. (2007). El proceso de formación: sus características. Pedagógica Universitaria.

Jiménez-Domínguez, D. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica. Contra la lógica binaria y la ilusión de la pureza. Investigación cualitativa en salud. http://www.ege.udg.mx/revistaudg/rug17/3invesigacion.html

Lahera, R. (2009). Estrategia para la formación de la competencia investigativa en el ciclo básico de la carrera de medicina. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].

Oblitas, L. (2008). Psicología de la salud: Una ciencia del bienestar y la felicidad. Revista de Psicología 6(1). http://www.unife.edu.pe

Regalado, E. (2012). ¿Formación del Docente? http://www.eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/230649-formacion-del-docente/

Suarez R., C. (1999). Didáctica del Aprendizaje en la formación del profesional. Universidad de Oriente.

Talízina, N. F. (1998). Psicología de la Enseñanza. Editorial Progreso.

Travieso, N. (2010). Alternativa para el desarrollo de competencias profesionales en la superación del docente de tecnología de la salud. [Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico Frank País].

Published

2022-10-30

How to Cite

Grunauer Robalino, G. R. ., Rodríguez Regalado , K. I. ., Cajías Vanegas , M. X. ., & Jurado Rodríguez, B. G. (2022). Competition promotion of the health in the superior technician in infirmary: Competition promotion of the health in the superior technician in infirmary. Maestro Y Sociedad, 19(4), 1651–1663. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5721

Issue

Section

Artículos