Training and development of research skills in higher education from virtuality: the case of Ecuador

Training and development of research skills in higher education from virtuality: the case of Ecuador

Authors

  • Fausto Iván Guapi-Guamán Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Tunin Gilmar Murillo-Andrade Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Elizabeth Del Rocío Falcones-Barbosa Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Jordy Joe Murillo-Falcones Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

investigative skills, higher education, critical thinking, training

Abstract

The objective of the work is to apply the investigative skills of conceptual and methodological construction to the students of the Pedagogy career, as part of their training in the subject Models and Processes of Diagnostic Educational Research from virtuality. The inquiry responds to the mixed approach through the action-research design that had a descriptive scope. The methods of the theoretical order: analytical-synthetic, inductive-deductive; and empirical: observation, unstructured interviews and measurement. The application of investigative skills in the applied sample contributed to awakening critical thinking, since the tasks implicitly carry cognitive skills. Based on the results obtained, it is necessary to establish an action plan for those actions that did not achieve excellent performance.

References

Academia Internacional de Humanismo. (2000). Manifiesto Humanista. https://www.filosofia.org/cod/c1999hum.htm

Aldas-Arcos, H. G., Tabares-Arevalo, R. M. y Gonzáles-Espino, Y. (2017). Caracterización de la formación de habilidades investigativas en la carrera de Cultura Física en Ecuador. Podium, 12(2), 74-85. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/703

Arévalo-Arevalo, C. I. y Arias-Castro, Y. Y. (2017). Formación de habilidades investigativas para el manejo de la información científico. ROCA, 13(3), 1-8. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/344

Castillo-Lobo, L. P. (2020). La lectura inferencial como estrategia para fortalecer el pensamiento crítico. Revista Neuronum, 6(3), 187-194. http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/280.

Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2010). Ley Organica de Educacion Superior. Loes. https://sangregorio.edu.ec/include/archivos/files/LOES_2.pdf

Correa-Velasco, F. y España-Garcia, M. (2017). El pensamiento crítico en la investigación científica. INNOVA Research Journal, 2(9). https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/267/400

Gómez-Armijos, C., Álvarez-Gómez, G., Romero-Fernández, A., Castro-Sánchez, F. J., Vega-Falcon, V., Comas-Rodríguez, R., y Velázquez, M. R. (2017). La investigación científica y las formas de titulación, Aspectos Conceptuales y Prácticos (Primera Edición ed.). Editorial Jurídica del Ecuador. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Vladimir-Vega/publication/347966622_la_investigacion_cientifica_y_las_formas_de_titulacion_aspectos_conceptuales_y_practicos/links/60dea0ea92851ca9449efcad/la-investigacion-cientifica-y-las-formas-de-titulacion-aspecto

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Illesca-Prieto, S. A., Bravo-López, G. y Tolozano-Benites, S. (2014). Las habilidades de investigación en estudiantes de Psicología de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. Alteridad. Revista de Educación, 9(2), 151-160. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746089006.pdf

Machado-Ramírez, E. F. y Montes de Oca-Recio, N. (2009). Las habilidades investigativas y la nueva Universidad: Terminus a quo a la polémica y la discusión. Humanidades Médicas, 9(1). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000100002

Martínez-Aguilera, G. R. y Obregón-Gonzálea, E. B. (2017). Habilidades intelectuales específicas que favorecen el desarrollo de competencias para la investigación en la licenciatura en educación física. Educando para educar, 77-86. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7186584

Moreno-Bayardo, M. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 520-540. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130152.pdf

Omar-Hechavarria, M. y Capdevilla-Leyva, B. (2013). El desarrollo de habilidades investigativas en la formación inicial de los estudiantes. EduSol, 13(43), 22-29. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748682003.pdf

Pegudo-Sánchez, A., Capote-Domínguez, T. E. y Perdomo-Ogando, J. M. (2013). Las habilidades investigativas en la Biomecánica. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de Granma, 10(33), 82-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210854

Published

2022-10-30

How to Cite

Guapi-Guamán, F. I. ., Murillo-Andrade, T. G. ., Falcones-Barbosa, E. D. R. ., & Murillo-Falcones, J. J. . (2022). Training and development of research skills in higher education from virtuality: the case of Ecuador : Training and development of research skills in higher education from virtuality: the case of Ecuador . Maestro Y Sociedad, 19(4), 1635–1650. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5719

Issue

Section

Artículos