Current pedagogical content: perception by teachers

Current pedagogical content: perception by teachers

Authors

  • Julia Matilde Cruz-Fabara Universidad de Guayaquil, Ecuador
  • Narcisa Cecilia Castro-Chávez Universidad de Guayaquil, Ecuador
  • Mayra Robinson-Saona Universidad de Guayaquil, Ecuador
  • Ruth Aracely Lopez-Litard Universidad de Guayaquil, Ecuador

Keywords:

Pedagogical content; color psychology; qualitative approach

Abstract

The present investigative work deals with the study of the perception of knowledge of pedagogical content today by teachers of different subjects and educational institutions, experts in pedagogy and extensive experience in teaching methodologies, who practice their profession in different educational contexts within Guayaquil in the fiscal, private and tax-mission field. The objective of the study was to analyze their knowledge in the different pedagogical contents and their didactic-methodological experiences from a qualitative approach. Information was collected through an in-depth interview. The textual data was analyzed with the method called color psychology. The findings gave a result of an important influence in the management of pedagogical contents and how to adapt them to the present and each context.

References

Bertomeu, P. F. (2017). La entrevista. Técnica de recogida de información: La entrevista .

Camargo, F. M. (2016). Luces, sombras y esperanza del humanismo. Revista de la Universidad de la Salle.

Del Moral Pérez, M., & Villalustre Martínez, L. (2005). Adaptación de los entornos virtuales a los estilos cognitivos de los estudiantes: un factor de calidad en la docencia virtual. Redalyc.

Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Universum, 28.

Friend, M. (2019). Las actitudes del profesor y su influencia en el aprendizaje, la actitud y crecimiento personal del estudiante.

Guadalupe, G. R. E. (2014). Relación maestro alumno y sus implicacio nes en el aprendizaje. Universidad Autónoma Indígena de México.

Gutiérrez Delgado, J., & Gutiérrez Ríos, J. (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo.

Guzmán Gómez, C., & Saucedo Ramos, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela ya los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. SciELO México.

Martín, J. R. (2020). Informantes claves. Investigación cualitativa.

Parra, J. (2014). El desarrollo de las capacidades docentes. IDEP.

Vergara, C. (2018). Análisis del Conocimiento Pedagógico del Contenido (CPC) de tres profesores chilenos Expertos de Educación Básica. Chile.

Published

2022-07-31

How to Cite

Cruz-Fabara, J. M. ., Castro-Chávez, N. C. ., Robinson-Saona, M. ., & Lopez-Litard, R. A. . (2022). Current pedagogical content: perception by teachers: Current pedagogical content: perception by teachers. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1050–1060. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5654

Issue

Section

Artículos