Current pedagogical content: perception by teachers
Current pedagogical content: perception by teachers
Keywords:
Pedagogical content; color psychology; qualitative approachAbstract
The present investigative work deals with the study of the perception of knowledge of pedagogical content today by teachers of different subjects and educational institutions, experts in pedagogy and extensive experience in teaching methodologies, who practice their profession in different educational contexts within Guayaquil in the fiscal, private and tax-mission field. The objective of the study was to analyze their knowledge in the different pedagogical contents and their didactic-methodological experiences from a qualitative approach. Information was collected through an in-depth interview. The textual data was analyzed with the method called color psychology. The findings gave a result of an important influence in the management of pedagogical contents and how to adapt them to the present and each context.
References
Bertomeu, P. F. (2017). La entrevista. Técnica de recogida de información: La entrevista .
Camargo, F. M. (2016). Luces, sombras y esperanza del humanismo. Revista de la Universidad de la Salle.
Del Moral Pérez, M., & Villalustre Martínez, L. (2005). Adaptación de los entornos virtuales a los estilos cognitivos de los estudiantes: un factor de calidad en la docencia virtual. Redalyc.
Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Universum, 28.
Friend, M. (2019). Las actitudes del profesor y su influencia en el aprendizaje, la actitud y crecimiento personal del estudiante.
Guadalupe, G. R. E. (2014). Relación maestro alumno y sus implicacio nes en el aprendizaje. Universidad Autónoma Indígena de México.
Gutiérrez Delgado, J., & Gutiérrez Ríos, J. (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo.
Guzmán Gómez, C., & Saucedo Ramos, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela ya los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. SciELO México.
Martín, J. R. (2020). Informantes claves. Investigación cualitativa.
Parra, J. (2014). El desarrollo de las capacidades docentes. IDEP.
Vergara, C. (2018). Análisis del Conocimiento Pedagógico del Contenido (CPC) de tres profesores chilenos Expertos de Educación Básica. Chile.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Julia Matilde Cruz-Fabara, Narcisa Cecilia Castro-Chávez, Mayra Robinson-Saona, Ruth Aracely Lopez-Litard
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.