Organizational forms of teaching and their role in the learning of engineering students

Array

Authors

Keywords:

classtypes, self-preparation, consultation, learning

Abstract

This article intends to reflect the close relationship that exists between the different forms of organization of teaching in Higher Education in its systemic character and the learning of engineering students in its most natural form. It is also proposed through the work a methodological procedure for the teacher's intervention taking into account the spatial-temporal relationship between the different forms of organization of teaching with the planning of the subject of each of the subjects in a discipline of the Systems Engineering career, with emphasis on the types of classes, the student's self-preparation and the consultation.

References

1. Álvarez de Sayas, C. M. (1996). Hacia una Escuela de Excelencia: la concepción didáctica de la Educación Superior Cubana. Editorial Academia.
2. Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2018). Resolución No. 2/ (GOC-2018-460-O25). Ministerio de Educación Superior.
3. Freund, J. E. (1977). Estadística Elemental Moderna. Editorial. Pueblo y Educación.
4. Addine, F. et al. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García (comp.) Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
5. Estévez, A. y Garcia, E. (2019). Las formas de organización en la enseñanza superior. Revista Angolana de Ciências, 1(2).
6. Galvis, A., Laitòn, P. D. y Ávalo, A. (2017). Prácticas de laboratorio en educación superior: ¿cómo transformarlas? Actualidades Pedagógicas, (69), 81-103. doi:https://doi.org/10.19052/ap.4085.https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1323&context=ap
7. Hernández, R. C, Miranda, M. E, Collaguazo, W & Espinosa, J. S. (2021). Sugerencias metodológicas para el desarrollo de clases teóricas y prácticas en la enseñanza superior. Revista Conrado, 17(S1), 16-23.
8. Hernández, R. C. e Infante, M. E. (2017). La clase en la enseñanza superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educ., 20(1), 27-40.DOI:10.5294/edu.2017.20.1.2. https://www.redalyc.org/pdf/834/83449754002.pdf
9. Klinberg, L. (1972). Introducción a la Didáctica General. Editorial Pueblo y Educación.
10. Rizo, R.R, Rodríguez, A y Rodríguez Z, (2018). La conferencia como forma de organización del proceso de enseñanza aprendizaje en la educación médica superior cubana. EducMedSuper 32(2).

Published

2022-05-03

How to Cite

, , & . (2022). Organizational forms of teaching and their role in the learning of engineering students: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 862–875. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5581

Issue

Section

Artículos