Covid-19 and its impact on the school dropout of the indigenous student population of Ecuador

Array

Authors

Keywords:

indigenous populations, Covid-19, school dropouts

Abstract

Indigenous populations are highly vulnerable communities. In the last two years, the Covid-19 pandemic has dealt a severe blow to society, where indigenous peoples have been seriously affected. The objective of the research is to analyze the factors that influenced school dropouts in times of the Covid-19 pandemic. The study is documentary in nature, with an exploratory scope, a qualitative approach and a non-experimental design. As a result, it can be affirmed that the school dropout levels of the indigenous population in times of Covid-19 are high. The main factors evidenced that influenced these results are: the absence of state policies to serve this population, the lack of economic resources to access technology, poor Internet access, the high level of illiteracy of parents to attend their children, the need to work to obtain income and the little pedagogical and didactic preparation of teachers to face virtual education.

References

1. Araoz, E. G. E., Ramos, N. A. G., Uchasara, H. J. M., & Loayza, K. H. H. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, 1-19.
2. Bonami, B., Piazentini, L., & Dala-Possa, A. (2020). Education, big data and artificial intelligence: mixed methods in digital platforms. Comunicar, 28(65), 43-52.
3. Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Education and Information Technologies, 1-18.
4. Camacho, M. R. M., Jiménez, G. P. I., & Giraldo, H. B. (2018). Red local inalámbrica en la comunidad indígena de Otavalo. Ecuador, 2018. Revista Cubana de Informática Médica, 10(2).
5. Camargo, R. E. G. (2020). Derecho de niños, niñas y adolescentes frente al COVID-19. Ius et Praxis, (50-51), 45-60.
6. Casas, R. M., & Maldonado, E. H. (2020). Desde la tierra de nunca jamás: México y la epidemia de Covid-19. Revista sobre Acesso à Justiça e Direitos nas Américas, 2(2-2018).
7. CEPAL, N. (2019). Panorama Social de América Latina 2018. Repositorio digital de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44395/S1900051_es.pdf?sequence=11&isAllowed=y
8. CEPAL. (2020a). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Repositorio digital de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
9. CEPAL. (2020b). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Repositorio digital de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/S2000264_es.pdf?sequence=6&isAllowed=y
10. Chisaguano, S. (2006). La población indígena del Ecuador: Análisis de estadísticas socio-demográficas. Instituto Nacional de Estadística y Censos.
11. Cruz, M. R. (2017). Unidades educativas del Milenio, educación intercultural bilingüe y (des) igualdad en el acceso a la educación en Ecuador. Un análisis desde la investigación etnográfica. Runa: archivo para las ciencias del hombre, 38 (1), 41-55.
12. Cueto, S., Felipe, C., & León, J. (2020). Predictores de la deserción escolar en el Perú. Contribuciones al debate sobre la formulación de políticas públicas. Análisis & Propuestas, 52.
13. Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
14. Encabo, S. O. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, (138), 285-313.
15. Espino-Díaz, L., Fernández-Caminero, G., Hernández-Lloret, C. M., González-González, H., & Álvarez-Castillo, J. L. (2020). Analyzing the impact of COVID-19 on education professionals. toward a paradigm shift: ICT and neuroeducation as a binomial of action. Sustainability, 12(14), 5646.
16. German, P. E. M., & Gálvez, K. A. P. (2018). Memoria y festejos populares: Análisis semiótico cultural de las fiestas de San Juan de Cumbayá (2018) (Tesis de licenciatura). Universidad Central del Ecuador. Quito, Ecuador.
17. Giatman, M., Siswati, S., & Basri, I. Y. (2020). Online learning quality control in the pandemic Covid-19 era in Indonesia. Journal of Nonformal Education, 6(2), 168-175.
18. Grigoryev, L. M., & Grigoryeva, N. L. (2021). US economy and social structure before the change of eras. Voprosy Ekonomiki, 98-119.
19. INEC. (2010). Censo de Población y Vivienda. Gobierno de la República del Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/censo-de-poblacion-y-vivienda/
20. Insaurralde, M. (2020). Deserción escolar en poblaciones indígenas del Chaco a causa de la pandemia. Revista Sol, (7), 37-39.
21. Mar-Cornelio, O., Ramírez-Pérez, J. F., López-Cossio, F., Morejón, M. M., & Orellana-García, A. (2021). Impacto de la Maestría en Informática Médica Aplicada en la informatización de la salud pública cubana. Revista Información Científica, 100(2).
22. Marinelli, H. A., Ortiz, E. A., Bergamaschi, A., Sánchez, A. L., Noli, A., Guerrero, M. O., ... & Rivera, M. C. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19.
23. Messina, D., & García, L. (2020). Estudio diagnóstico sobre docentes en América Latina y el Caribe. Documento de Trabajo.
24. Moreno, R. T. C., López, C. A. A., Ibarra, K. R. B., & Ortiz, G. F. (2021). Deserción ante COVID-19, en programas educativos de la Universidad Autónoma de Occidente, Unidad el Fuerte. Revista Latinoamericana de Educación y Estudios Interculturales, 5(3), julio-septiembre 2021, 27-39.
25. Muyolema, A. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en el Ecuador (1989-2007): Voces. Revista Andina de Educación, 2(1), 35-37.
26. Navas, G. E., Llerena Paz, R., & Vaca, F. (2019). Análisis espacial de las unidades educativas del milenio en el Ecuador y su cobertura en zonas de pobreza. LA GRANJA. Revista de Ciencias de la Vida, 30(2), 121-133.
27. ONU. (2021). Deserción escolar y educación de segunda oportunidad con enfoque de género en Chile. Metodología, buenas prácticas y recomendaciones. ONU Mujeres. Biblioteca Digital Minedu, Chile.
28. Oñate, M. G., & Cañas, D. (2021). Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19. Revista andina de educación, 4(1), 65-72.
29. Ortega, J. G. C., Pérez, J. F. R., & González, R. C. (2021). El impacto de los recursos educativos abiertos en la socialización del conocimiento en el sistema educativo ecuatoriano. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 59-71.
30. Pachay-López, M. J., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del conocimiento, 6(1), 130-155.
31. Pérez, J. F. R., del Castillo, D. C. L., & Valdés, M. M. (2021). Algoritmo para la medición y análisis de la autoridad e influencia de los usuarios en las redes sociales y profesionales. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, (21).
32. Rieble-Aubourg, S., & Viteri, A. (2020). COVID-19: ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea?. Nota CimA, (20), 1-20.
33. Rivera, J. J. Q. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific, 5(17), 280-291.
34. Ruiz, L. E. C. (2021). Factores de riesgo de deserción escolar durante la pandemia (Covid-19) en la Unidad Educativa "12 de noviembre" del cantón Píllaro. (Tesis de Licenciatura). Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador.
35. Sarango, J. P. B., & Chugá, C. L. C. (2021). Deserción educativa generada a raíz de la cuarentena obligatoria durante la pandemia del Covid-19, en estudiantes de básica elemental y media en la ciudad de Quito (Tesis de licenciatura). Universidad Central del Ecuador. Quito, Ecuador.
36. Syed, A. M., Ahmad, S., Alaraifi, A., & Rafi, W. (2021). Identification of operational risks impeding the implementation of eLearning in higher education system. Education and Information Technologies, 26(1), 655-671.
37. Sánchez, M., & Sánchez, K. (2021). El derecho de los pueblos indígenas a una educación intercultural bilingüe (EIB) en tiempos de COVID-19. Repositorio institucional de la Sociedad Peruana de Derecho Ambiental.
38. Tiban, L. G. (2001). Derechos colectivos de los pueblos indígenas en el Ecuador: aplicabilidad, alcances y limitaciones. Primera edición. Instituto para el Desarrollo Social y de las Investigaciones Científicas (INDESIC): Fundación Hanns Seidel. Quito, Ecuador.
39. Trucco, D., & Palma, A. (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay. Repositorio digital de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
40. Vaca, A. N. S. (2021). La deserción escolar y el plan educativo covid-19 del ministerio de educación en tiempo de pandemia, en la Unidad Educativa “Fray Jacinto Dávila” del cantón Mera (Tesis de licenciatura). Universidad Técnica de Ambato. Ambato, Ecuador.
41. Valdés, M. M., Pérez, J. F. R., Contreras, E. V., & Ritchie, P. S. H. (2021). Contribución de los indicadores de gestión en la eficiencia organizacional y la administración hospitalaria en instituciones de salud. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(4), 109-122.

Published

2022-01-26

How to Cite

(2022). Covid-19 and its impact on the school dropout of the indigenous student population of Ecuador: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 484–500. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5515

Issue

Section

Artículos