Hospital pedagogy for an inclusive education: a reflection from the experience of ecuadorian teachers

Array

Authors

Keywords:

hospital pedagogy, inclusion, students with special needs, teachers' experience

Abstract

The purpose of this research is to analyze the experiences of teachers regarding the inclusion of students with special educational needs in the space created by hospital schools dedicated to chronically ill or disabled children. For this purpose, interviews were conducted with twenty-seven teachers from three hospital schools in the city of Quito. The information gathered related to the experiences of the teachers interviewed facilitated the identification of common areas in the themes of access to the service, inclusion of students with special educational needs in the educational system, liaison with the schools of origin, mental health and medical health, methods or forms of work employed, use of digital technologies, time dedicated to preparing the child to return to school, and educational support at home during recovery periods.

References

1. Calvo, I. (2017). La pedagogía hospitalaria clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 33-47. DOI: 10.14201, aula2017233347
2. Del Toro Alonso, V., Jiménez Astudillo, M., y, Ruiz Domínguez, J.M., (2020). Propuesta de intervención desde el modelo lúdico cooperativo en el aula hospitalaria. Revista de Educación Inclusiva, Monográfico, Aulas Hospitalarias, 44-58.
3. Fonseca, M. S. (2017). El abordaje de la Pedagogía Hospitalaria en el contexto venezolano. Aula: Revista de enseñanza e investigación educativa, 23, 121-135.
4. Guerra, B. S. P. (2021). Estudio para el enriquecimiento de la pedagogía hospitalaria a través de la puesta en funcionamiento de un modelo de modificabilidad estructural cognitivo de Feuerstein en las aulas hospitalarias de Quito. [Doctoral dissertation, Universidad de Extremadura].
5. Gútiez, P. y Muñoz, V. (2021). Aulas hospitalarias: diferentes actuaciones. Una realidad de inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, Monográfico, Aulas Hospitalarias, 13-25.
6. León, M. (2017). El valor de las actuaciones pedagógicas en el ámbito hospitalario. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 49-70. DOI: 10.14201, aula2017234970
7. Martínez, K. M. R. (2019). La entrevista semi-estructurada y las fallas en la estructura. La revisión del método desde una psicología crítica y como una crítica a la psicología. Caleidoscopio-Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, (41), 65-91.
8. Molina Garuz, M. (2020). Pedagogía Hospitalaria: Claves teóricas y enfoques para la práctica. Ediciones Octaedro.
9. Negre, F. y Verger, S. (2017). INEDITHOS. Un proyecto de pedagogía hospitalaria dedicado a la mejora de la calidad de vida de niños y jóvenes con enfermedades raras a partir de la intervención e investigación con voluntariado universitario. Aula: revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 107-119. DOI: 10.14201, aula201723107119
10. Ocampo, A. (2019). Entrevista con Olga Lizasoáin Rumeu sobre pedagogía hospitalaria: trayectorias de desarrollo intelectual, conquistas profesionales y desafíos de futuro. Revista Boletín Redipe, 8(1), 16-22. DOI: 10.36260, rbr.v8i1.664
11. Ocampo, A. G., y Lizasoáin, O. R. (2018). Pedagogía hospitalaria: trayectorias de desarrollo intelectual, conquistas profesionales y desafíos de futuro. Revista Intersaberes, 13(29), 415-423.
12. Palomares, A. y Sánchez, B. (2016). Percepciones del profesorado y de los padres del paciente sobre la pedagogía hospitalaria. Bordón, 68(4), 137-153. DOI: 10.13042, Bordon.2016.38618
13. Palomares, A.; Sánchez, B. y Garrote, D. (2016). Educación inclusiva en contextos inéditos: la implementación de la Pedagogía Hospitalaria. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 14(2), 1507–1522. DOI: 10.11600, 1692715x.14242240815
14. Peirats, J. y Granados, J. (2015). Las unidades pedagógicas hospitalarias y el aprendizaje por proyectos de trabajo. Aula de Encuentro, 17(1), 187-211.
15. Pesántez, M. Á. (2021). Revisión y análisis sobre el potencial pedagógico de las TIC en las aulas hospitalarias: Hacia la e-inclusión del alumnado hospitalizado. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (77), 35-51.
16. Ramón, P. A. (2018). La Pedagogía Hospitalaria y los Derechos del Niño: un camino recorrido y por recorrer. In Educación e Inclusión: Aportes y perspectivas de la Educación Comparada para la Equidad (pp. 25-30).
17. Salgado, C. (2020). Miradas de la pedagogía hospitalaria: reflexiones encarnadas de un docente hospitalario. Infancias imágenes, 19 (1), 100-107. DOI: 10.14483, 16579089.14684
18. Sánchez Palomino, A. y López Sánchez, D. (2016). Evaluación de la respuesta educativa al alumnado de aulas hospitalarias en la provincia de Almería. Revista Española de Discapacidad, 4(1), 83-96. DOI: 10.5569, 2340-5104.04.01.05
19. Verger, S., Negre, F., Fernández-Hawrylak M. y Paz-Lourido, B. (2021). The impact of the coordination between Healthcare and Educational Personnel on the Health and Inclusion of Children and Adolescents with Rare Diseases. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 6538. DOI: 10.3390, ijerph18126538
20. Verger, S., Negre, F., Rosselló, M. R. y Paz-Lourido, B. (2020). Inclusion and equity in educational services for children with rare diseases: Challenges and opportunities. Children and Youth Services Review, 119. DOI: 10.1016, j.childyouth.2020.105518

Published

2022-01-12

How to Cite

, & . (2022). Hospital pedagogy for an inclusive education: a reflection from the experience of ecuadorian teachers: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 263–277. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5497

Issue

Section

Artículos