Pedagogical proposal of entrepreneurship for students of rural secondary education with intercultural bilingual approach

Array

Authors

Keywords:

Pedagogical proposal, entrepreneurship projects, intercultural education

Abstract

The objective of this article is to demonstrate the relevance of the pedagogical proposal of entrepreneurship with an intercultural approach for students of rural secondary education. The aim is that students who complete basic education develop productive and economic competencies from their own cultural activities through innovative and productive projects in rural areas of the Chicha river slope, Peru. For the design and systematization of the experience, a combination of quantitative and qualitative methods has been chosen. The results are located from the formulation of the Institutional Educational Projects and the implementation of the pedagogical proposal with various strategies such as collegiate meetings, planning and implementation of entrepreneurship projects, the articulation of areas and the consolidation of a democratic school.

References

1. Damián, J. (2013). Sistematizando experiencias sobre educación en emprendimiento en escuelas de nivel primaria. Revista mexicana de investigación educativa RMIE, 18(56).
2. Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331/233
3. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw
4. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
5. Franco, P. (2016). La definición del emprendimiento social. Algunos elementos conceptuales para el debate. Revista Finnova, 2(3).
6. García, A. y Medina, R. (2015). Acompañamiento Educativo: El Rol del Educador. Aprendizaje y Servicio Solidario, 19(1).
7. Gibb, A. (2002). In pursuit of a new 'enterprise' and 'entrepreneurship' paradigm for learning: creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge. International Journal of Management Review, 4(3),
8. Guerrero, H. et al. (2017). Proyectos Educativos Institucionales Colombianos (PEI): Educación Inclusiva a través de la autoevaluación. (s.e.).
9. Jaramillo, R. et al. (2004). Participación y construcción en los PEI en las instituciones educativas de Antioquia. Revista de Pedagogía y Educación, XVI(38).
10. Kirby, D. (2002). The impact of schools and school programs upon adolescent sexual behavior. Journal of Sex Research, 39.
11. Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838.
12. Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174
13. Medina Zuta, P., y Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica dialógico-reflexiva: una experiencia formativa en los procesos de construcción científico-textual en el postgrado. Órbita Pedagógica, 7(1), 37-46.
14. Montes, J. y Pulla, C. (2019). La gestión administrativa y su incidencia en la productividad de las microempresas ecuatorianas. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/
15. Oliver, A. et al. (2016). Diagnóstico y políticas de promoción del emprendimiento en estudiantes. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
16. Pacheco, R., Robles, C. y Ospino, A. (2018). Análisis de la Gestión Administrativa en las Instituciones Educativas de los Niveles de Básica y Media en las Zonas Rurales de Santa Marta. Revista pedagógica, 29(5), http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500259
17. Paredes, I., et al. (2017). Aprendizaje-servicio. Metodología para el desarrollo de competencias integrales en la educación superior. Universidad del Zulia.
18. Rodríguez, G. (2016). Educación informal en emprendimiento y creatividad en escuelas innovadoras, Universidad del Zulia.
19. Sánchez, J., et al. (2017). Educación emprendedora. Estado del arte, 5(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190
20. Sartorello, S. (2016). Una perspectiva crítica sobre interculturalidad y educación intercultural bilingüe: El caso de la Unión de Maestros de la Nueva Educación para México (UNEM) y educadores independientes en Chiapas. (s.e.).
21. Shapero, A., & Skol, L. (1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. Encyclopedia of Entrepreneurship, Englewood Cliffs: Prentice Hall pag. 72–90.
22. Sogunro, O. (2004), Eficacia de la pedagogía del juego de roles en la formación de líderes: algunas reflexiones, Revista de Desarrollo Gerencial , 23(4).
23. Torrego, L. y Martínez, S. (2018). Sentido del método de proyectos en una maestra militante en los Movimientos de Renovación Pedagógica. (s.e.).
24. Uriarte, J., González, P. (2007). Métodos e instrumentos de evaluación psicológica de jóvenes emprendedores. España. http://www.psicologiacientifi ca.com/bv/psicologia-264-1-metodos-enstrumentos-de-evaluacion-psicologica-de-jovenes-. html.

Published

2022-01-05

How to Cite

(2022). Pedagogical proposal of entrepreneurship for students of rural secondary education with intercultural bilingual approach: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 38–59. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5483

Issue

Section

Artículos