The environmental training of the Bachelor of Industrial Chemistry Education, role of the Environmental Technology subject

Array

Authors

Keywords:

environmental training, holistic environmental training, curricular greening, initial teacher training, environmental technology

Abstract

In the process of environmental training of the Bachelor of Industrial Chemistry Education, it is essential to acquire knowledge, skills and values for the preservation of the environment related to the profession, an aspect that must be empowered from the curriculum; the flexibility of the E curriculum serves this purpose. However, the application of theoretical and empirical research methods show that there are still difficulties in integrating towards this intention from the disciplines, which is reflected in the little solidity of environmental knowledge in students. The objective of this work is to socialize the results of the implementation of the Environmental Technology subject in its own curriculum, within the transformations in the curricular greening of the career.

References

1. Bonilla Vichot, A. L., Arencibia Castro, M., y Pereda Cuesta, I. F. (2020). La educación ambiental: Un componente esencial de la formación inicial del licenciado en Educación Primaria. Revista Iberoamericana Ambiente y Sustentabilidad, 3(1), 26-34. https://doi.org/ 10.46380/rias. v3i1.72
2. Cejas Yanes, E.C., Feijoó Fernández, M.E. (2018). La formación en gestión ambiental para la Licenciatura en Educación especialidad Química Industrial: orientaciones metodológicas. https://www.researchgate.net/publication/323457262
3. Cejas Yanes, E.C., Feijoó Fernández, M.E. y Roque Molina, M (2018). La cultura ambiental en la formación de profesores de Química para la Educación Técnica y Profesional en el marco de la Universalización. https://www.researchgate.net/publication/323643176_
4. Espinosa Ramírez, J. A., y Diazgranado Bricuyet, L. M. (2016). La formación ambiental de los estudiantes. Recomendaciones para su consideración en la universidad. Universidad y Sociedad, 8(3), 13 -22. http://rus.ucf.edu.cu/
5. Fernández Pompa, L. (2019). Las barreras de la ambientalización curricular en las carreras de Química y Sociología en la Universidad de La Habana. Un estudio de caso. Alternativas, 20(2), 5-14. http//dx.doi.org/10.23878/alternativas. v20i2.283
6. Gutiérrez Pérez, J. y González Dulzaides, A. (2005). Ambientalizar la universidad: un reto institucional para el aseguramiento de la calidad en los ámbitos curriculares y de la gestión. Revista Iberoamericana De Educación, 36(7), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie3672932
7. Hernández González, N., Casaña García, S. y Miranda López, A. (2019). La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social (Original). Roca, 15(1), 135-145. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/663
8. Márquez Delgado, D. L., Casas Vilardell, M., y Jaula Botet, J.A. (2017). La formación ambiental en la universidad cubana. Universidad y Sociedad, 9(2), 207-213. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
9. Mc Pherson Sayú, M. (2004). La Educación Ambiental en la formación de docentes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
10. Ministerio de Educación Superior. (2018). Estrategia Ambiental del Ministerio de Educación Superior 2017-2021.
11. http://www.reduniv.edu.cu/wp-content/uploads/2018/10/EAmb-MES-17-21.pdf
12. Núñez Cobas, N. (2003).La Educación de actitudes medioambientales en estudiantes de la especialidad de Química Industrial de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico ̈José de la Luz y Caballero ̈, Holguín, Cuba.
13. Pérez Lambert, T., García Leiva, L., Pérez Matos, R., y Vidal Trimiño, S. (2020). La formación de valores y la educación ambiental en carreras pedagógicas de Ciencias Naturales. Maestro y sociedad, 17(2), 311-322. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5166
14. Rivero Ortega, M., y Pulido Díaz, A. (2016). La formación ambiental en la universidad cubana: el método de proyecto y la enseñanza problémica para su fortalecimiento. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(2), 90-96. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561942016000200015&lng=es&tlng=es
15. Roque Molina, M. G. (2001). La educación ambiental: Acerca de sus fundamentos teóricos y metodológicos. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo; 1(1), 6-10 http://www.repositorioredciencia.cu:8080/jspui/bitstream/123456789/261/1/1.04.pdf
16. Tovar Gálvez, J. C. (2017). Pedagogía ambiental y didáctica ambiental: Tendencias en la educación superior. Revista Brasileira de Educação, 22(69), 519-538. https://www.researchgate.net/publication/316629819
17. Velázquez L., Y.; Romero P., E.V. y Jardinot M., L.R. (2016). La formación holística ambiental en los estudiantes que se preparan para impartir clases de Biología en la enseñanza media en Cuba. Maestro y Sociedad, 13(2), 330-339. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1190
18. Vera Carrión, M. y Cejas Yanes, EC. (2017). El tratamiento de la dimensión ambiental en la Educación Técnica y Profesional. Pedagogía Profesional, 15(4). http://rpprofesional.ucpejv.edu.cu
19. Vera Quimi, F. E., y Carchipulla Neira, J. J. (2019). Responsabilidad ambiental en la transversalidad del currículo. Tesis. Campaña social del proyecto Tini. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/4106

Published

2021-10-04

How to Cite

, , , & . (2021). The environmental training of the Bachelor of Industrial Chemistry Education, role of the Environmental Technology subject: Array. Maestro Y Sociedad, 24–37. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5443

Issue

Section

Número Especial