Academic performance in pandemic: students with native language in the Intercultural University of the Amazon

Array

Authors

Keywords:

Learning, Assessment, Teaching methodologies, Higher education

Abstract

The objective of this study was to present the result of the analysis of learning conditions and academic performance, in times of the COVID-19 pandemic, in students of the National Intercultural University of the Amazon (UNIA) with a native language. The sample was 170 students, enrolled in the academic semester 2021-I. A test was taken at the end of the academic semester and their academic performance was obtained from the grade register. The study findings revealed that 64 % speak Spanish and the rest speak between Shawi, Awajun, Shipibo, Shipibo-Conibo, Yanesha and Ashaninka. Likewise, the majority study from home and communicate through cell phones with recharges and have obtained a passing average of 13,71.

References

1. BDIP. (s.f.). Yanesha. https://bdpi.cultura.gob.pe/lenguas/yanesha
2. CEPAL. (2019). La UIT publica las cifras más recientes sobre desarrollo de tecnologías a escala mundial. CEPAL.
3. Hernández, N. B. & Izquierdo, N. V. (2018). Validación teórica de la estrategia para el desarrollo de la competencia emprender como contribución a la formación integral del estudiante de la educación preuniversitaria. Magazine de las Ciencias, 3(3), 103-116.
4. Hernández, N. B. & Izquierdo, N.V. (2017). Formación integral en el proceso educativo del estudiante de preuniversitario. Opuntia Brava, 9(2), 22-28.
5. Hernández, N. B. & Izquierdo, N.V. (2018). Validación teórica de la estrategia para el desarrollo de la competencia emprender como contribución a la formación integral del estudiante de la educación preuniversitaria. Revista de Investigación e Innovación, 3(3), 103-116.
6. MINEDU. (2020). Minedu suspende clases en universidades públicas y privadas para evitar propagación del coronavirus. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/108801-minedu-suspende-clases-en-universidades-publicas-y-privadas-para-evitar-propagacion-del-coronavirus
7. Ministerio de Educación del Perú. (2018). Lenguas Originarias del Perú. Lima: Ministerio de Educación. https://centroderecursos.cultura.pe/es/registrobibliografico/lenguas-originarias-del-perú.
8. Ministerio de Educación. (2013). Documento Nacional de del Perú Lenguas originarias. Recuperado http://www2.minedu.gob.pe/filesogecop/DNL-version%20final%20WEB.pdf
9. Rodríguez, R., Hernández, J.N., & Aguilar, W.O. (2015). Principios y objetivos de la ética, un reto en la Educación Superior. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(6), 13-24.
10. UNESCO IESALC. (2020). Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuesta y recomendaciones. UNESCO.
11. UNICEF. (2020). Dos tercios de los niños, niñas y adolescentes en edad escolar del mundo no tienen acceso a Internet en el hogar, según un nuevo informe de UNICEF y la UIT. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/dos-tercios-no-tienen-acceso-internet
12. Williner, B (2021). La clase invertida a través de tareas. Una experiencia durante el periodo de aislamiento por COVID-19 en carreras de ingeniería. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnolo

Published

2021-08-25

How to Cite

, , & . (2021). Academic performance in pandemic: students with native language in the Intercultural University of the Amazon: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1379–1385. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5422

Issue

Section

Artículos