Academic performance in pandemic: students with native language in the Intercultural University of the Amazon
Array
Keywords:
Learning, Assessment, Teaching methodologies, Higher educationAbstract
The objective of this study was to present the result of the analysis of learning conditions and academic performance, in times of the COVID-19 pandemic, in students of the National Intercultural University of the Amazon (UNIA) with a native language. The sample was 170 students, enrolled in the academic semester 2021-I. A test was taken at the end of the academic semester and their academic performance was obtained from the grade register. The study findings revealed that 64 % speak Spanish and the rest speak between Shawi, Awajun, Shipibo, Shipibo-Conibo, Yanesha and Ashaninka. Likewise, the majority study from home and communicate through cell phones with recharges and have obtained a passing average of 13,71.
References
2. CEPAL. (2019). La UIT publica las cifras más recientes sobre desarrollo de tecnologías a escala mundial. CEPAL.
3. Hernández, N. B. & Izquierdo, N. V. (2018). Validación teórica de la estrategia para el desarrollo de la competencia emprender como contribución a la formación integral del estudiante de la educación preuniversitaria. Magazine de las Ciencias, 3(3), 103-116.
4. Hernández, N. B. & Izquierdo, N.V. (2017). Formación integral en el proceso educativo del estudiante de preuniversitario. Opuntia Brava, 9(2), 22-28.
5. Hernández, N. B. & Izquierdo, N.V. (2018). Validación teórica de la estrategia para el desarrollo de la competencia emprender como contribución a la formación integral del estudiante de la educación preuniversitaria. Revista de Investigación e Innovación, 3(3), 103-116.
6. MINEDU. (2020). Minedu suspende clases en universidades públicas y privadas para evitar propagación del coronavirus. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/108801-minedu-suspende-clases-en-universidades-publicas-y-privadas-para-evitar-propagacion-del-coronavirus
7. Ministerio de Educación del Perú. (2018). Lenguas Originarias del Perú. Lima: Ministerio de Educación. https://centroderecursos.cultura.pe/es/registrobibliografico/lenguas-originarias-del-perú.
8. Ministerio de Educación. (2013). Documento Nacional de del Perú Lenguas originarias. Recuperado http://www2.minedu.gob.pe/filesogecop/DNL-version%20final%20WEB.pdf
9. Rodríguez, R., Hernández, J.N., & Aguilar, W.O. (2015). Principios y objetivos de la ética, un reto en la Educación Superior. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(6), 13-24.
10. UNESCO IESALC. (2020). Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuesta y recomendaciones. UNESCO.
11. UNICEF. (2020). Dos tercios de los niños, niñas y adolescentes en edad escolar del mundo no tienen acceso a Internet en el hogar, según un nuevo informe de UNICEF y la UIT. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/dos-tercios-no-tienen-acceso-internet
12. Williner, B (2021). La clase invertida a través de tareas. Una experiencia durante el periodo de aislamiento por COVID-19 en carreras de ingeniería. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnolo
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.